„Přemýšlím nad tím, že bych zkusil jezdit přes Habrovany, zatím to ale odkládám. Sice by cesta byla plynulejší, ale nejspíš by trvala stejně dlouho nebo ještě déle. Na průtah vjíždím každý den a zpravidla stojím v koloně deset až patnáct minut. Někdy se však podaří takzvaně chytnout zelenou a pak projedu skoro plynule," zhodnotil například Petr Strouhal z Rousínova.

Kvůli rekonstrukci rousínovského průtahu je v místní části Slavíkovice provoz řízený kyvadlově. Menší opravy se však dotkly i středu města, a to se stejným dopravním řešením. Důsledkem toho v době špičky někteří řidiči jedoucí z centra směrem na Vyškov nemůžou vjet do protisměru, ani když mají zelenou. Brání jim v tom auta, která stojí už na semaforu ve Slavíkovicích.Ve špičce stojí v Rousínově kolony aut od Slavíkovic až do centra města.

Na zastávku daleko

Na dálnici pak opravy zcela uzavřely asi sedmikilometrový úsek ve směru z Vyškova na Brno. Doprava je svedená do jednoho pruhu v protisměru. Do Vyškova auta stále jezdí ve dvou pruzích, jako jeden z nich ale slouží zpevněná krajnice. „Ředitelství silnic a dálnic opravovalo dálnici už také loni a předloni. Takže těžko najít termín, kdy bychom mohli s pracemi na průtahu, které jsme plánovali už dlouhou dobu, začít tak, aby k podobným komplikacím nedocházelo," poznamenal před časem šéf vyškovských cestářů Zdeněk Gardelka. Ředitelství silnic a dálnic se k otázce domluvy se správou a údržbou silnic nevyjádřilo.

Richard Kotulan bydlí přímo ve Slavíkovicích a je tak podle svých slov svědkem toho, že ve špičkách se tvoří opravdu hodně dlouhé kolony. „Na druhou stranu mně osobně opravy paradoxně vadí určitě méně než jiným lidem, protože vjíždím rovnou do opravované části a nemusím čekat na semaforech. Stejně ale musím vyjíždět o něco dřív. A má to i jiné nevýhody: třeba že nám přeložili autobusovou zastávku do středu města. Hlavně pro starší lidi je to dost nepříjemné," poukázal Kotulan.Ve špičce stojí v Rousínově kolony aut od Slavíkovic až do centra města.

Právě autobusová doprava nabírá nemalé zpoždění, jak potvrdil také zástupce ředitele vyškovské dopravní společnosti Vydos Igor Čeki. „Mám zprávy o tom, že například spoj číslo 631 nabral asi dvacetiminutové zpoždění. Nezbývá nám ale nic jiného, než se s tím vypořádat," poznamenal Čeki.

Žádná změna v jízdním řádu přitom není možná. „Stará cesta je spolu s dálnicí jediná použitelná spojnice na trase. Nelze ani změnit dobu odjezdu autobusů, protože kolony na silnicích jsou náhodné. Jeden den projede autobus v ten samý čas i přes omezení prakticky plynule, jindy se kvůli němu zdrží desítky minut," upozornil zástupce ředitele jihomoravské dopravní společnosti Kordis Květoslav Havlík.

Na adresu podniku už ale dorazily stížnosti cestujících. „Samozřejmě, že je evidujeme. Nejsme však viníky. Jediný a stěžejní problém jsou nezkoordinované práce na dálnici a průtahu. Cestujícím pouze můžeme doporučit, aby pro svou cestu raději zvolili dřívější spoj," řekl Havlík.

Jedno auto vedle druhého vadí i samotným obyvatelům Rousínova, byť v koloně nestojí. „Pochopitelně to není nic příjemného, situace vadí každému, s kým o ní mluvím. Nezbývá nám než doufat, že se nějak pozmění harmonogram prací, aby byla doprava trochu plynulejší," řekl třeba Rousínovan Petr Pernica s tím, že jeho manželka ve středu na hlavní silnici bourala. „Nebýt kolon, nestalo by se to," dodal muž.

Nebyl to však jediný středeční karambol ve městě. Kvůli koloně se stala ještě jedna dopravní nehoda. Podle policejních informací se při obou srazila tři auta, zranění si nevyžádala ani jedna z nich.