VYBERTE SI REGION

Začíná plavební sezona. Brnu přibudou dvě lodě

Brno - Potopit se nemohou, řekl generální ředitel brněnského dopravního podniku Miloš Havránek. Nové lodě, které doplní flotilu na Brněnské přehradě, jsou podle něj stejně bezpečné jako ty, které už přehradu brázdí několik let. První z nových plavidel vypluje už v sobotu.

13.4.2012
SDÍLEJ:
Fotogalerie
11 fotografií
Lodě se na brněnskou přehradu vrátí už v sobotu.

Lodě se na brněnskou přehradu vrátí už v sobotu.Foto: DENÍK/ Lubomír Stehlík

Letošní šestašedesátá plavební sezona začne v jedenáct hodin dopoledne v přístavišti v Bystrci. Hned nato spustí pracovníci lodní dopravy na hladinu novou loď jménem Dallas. „Název nese po partnerském městě ve Spojených státech. Jejího křtu se zúčastní i zástupce amerického velvyslanectví,“ řekl Havránek. O loď se podle něj musí rozbít lahev šampaňského, pokud se to nepodaří, čeká ji prý neštěstí.

Naopak štěstí může potkat ty, kteří najdou v přehradě vzkaz v lahvi. Zdobenou lahev vyhodí zítra do vody posádka na první plavbě Dallasu. „Kdo ji najde, vyhraje pro celou rodinu plavbu po přehradě,“ upřesnila mluvčí Dopravního podniku města Brna Linda Škrancová. Dodala, že o týden později vypluje na přehradu druhá nová loď Stuttgart. I tentokrát mohou lidé hledat výherní lahev.

Na lodní výlet se zájemci mohou vydat už tento víkend. V dubnu budou lodě v provozu jen o sobotách a nedělích, od května do září budou jezdit každý den. Až od června do srpna ale budou projíždět všemi zastávkami. Předtím některé vynechají.

Lodě se na brněnskou přehradu vrátí už v sobotu.

O víkendu vyplouvají lodě vždy po pětačtyřiceti minutách. „Novinkou je, že poslední dvě jízdy o půl šesté a o čtvrt na sedm jsou za poloviční jízdné,“ upozornila Škrancová.

Minulý rok se po přehradě svezlo 220 tisíc lidí. Letos chce dopravní podnik překonat rekord tři sta tisíc pasažérů starý osmapadesát let. „Naposledy jsem jel lodí před dvěma lety a líbilo se mi to. Lístek stál devět korun kvůli volební kampani. Ale jinak je poměrně drahý,“ myslí si například Američan Jeff Norquist, který v Brně pracuje.

Kromě flotily se také změnilo bystrcké přístaviště. Vedle nové výpravny lodí letos na jaře přibylo nové nástupní molo. Rodiče s dětmi proto mohou při čekání na plavbu využít dětské hřiště s prolézačkami. Na příští rok chystá dopravní podnik ještě rekonstrukci příjezdové cesty k přístavišti a opravu parkoviště. „Za letošní úpravy přístaviště jsme zaplatili zhruba tři a půl milionu korun, příští rok počítáme s asi čtyřmi a půl miliony,“ řekl provozní ředitel dopravního podniku Jiří Valníček.

Další novinku pro rekreanty připravuje nadšenec Lumír Hřebačka. Nad kotvou v přístavišti rekonstruuje starou loď Veveří, kterou koupil od brněnského dopravce. Uvnitř vznikne muzeum lodní dopravy a občerstvení. „Loď se snažíme měnit co nejméně. Budou v ní jen dvě plazmové televize, na kterých budeme promítat historii lodí na Brněnské přehradě,“ uvedl Hřebačka. Do Veveří mohou lidé poprvé nahlédnout zítra, oficiálně se ale otevře až osmnáctého května. Vstup bude volný.

Druhou vyřazenou lodí v Bystrci je stará loď Dallas. Dopravní podnik v současnosti jedná o jejím zprovoznění jako historické lodi. Na přehradě tak jezdí zatím jediná historická loď Brno z roku 1949. Doplňuje flotilu pěti nových plavidel Lipsko, Vídeň, Utrecht, Dallas a Stuttgart.

Kapitán Ecler: Na přehradě platí právo většího

Brno - V sobotu v jedenáct hodin nastoupí Martin Ecler s ostatními kapitány v přístavišti Brněnské přehrady do řady a zahlásí, že posádka je připravená k vyplutí. „Ještě před pár týdny jsme se ale báli, aby stihl roztát led,“ říká kapitán.

Co všechno je potřeba na lodích zkontrolovat a opravit, než na jaře poprvé vyplují na přehradu?

Kolem přípravy je na začátku sezony spousta práce. Každý rok musíme do lodí nejdříve znovu vložit baterie. Na podzim totiž akumulátory vymontujeme. Přes zimu jsou pak napojené na udržovací nabíjení. Kontrolujeme elektrické rozvody a všechno vybavení lodi. Také obnovujeme nátěry, protože po každé sezoně jsou odřené a zničené. Kromě toho je potřeba opravit mola a nástupní můstky na přehradě.

Jak těžké je řídit loď?

Je to poměrně náročné. Nejtěžší je přistát. Kapitán musí správně odhadnout rychlost lodi, vědět odkud kam a jak rychle fouká vítr a kolik je na palubě lidí. Udržet loď ve správném směru, když pluje po přehradě, už tak těžké není.

Stává se, že se při plavbě srazíte s menšími plavidly nebo plavci?

Dráhy s veslicemi nebo rekreačními loděmi se občas zkříží, ale srazí se jen výjimečně. Jestli je to jednou za rok, tak je to hodně. Pokud něco takového hrozí, loď zatroubí. Všichni účastníci lodního provozu by měli vědět, že větší plavidla mají přednost.

Co lidé přes palubu?

U běžných plaveb se to nestává. Občas si chtějí do vody skočit lidé na lodním večírku. Nakonec se ale odhodlají jen někteří.

JANA DOSTÁLOVÁ

Autor: Redakce

13.4.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ministr financí a předseda hnutí ANO Andrej Babiš.
5 18

Poslanec ČSSD chce od Babiše vědět, kde vzal peníze na dluhopisy

Platforma Bez komunistů.cz. uspořádala v Praze shromáždění k odkazu Jana Palacha.
3

Na památku Palacha, v den jeho smrti, si lidé zapalovali svíčky

AKTUALIZOVÁNO

Podívejte se na pustý stadion před zbouráním. Nástupce je ve hvězdách

Nadšený řev fanoušků vítězného týmu se rozléhal brněnským zimním stadionem za Lužánkami, když domácí hokejisté Rudé hvězdy, dnešní Komety, poprvé doma před Brňany přebírali mistrovský titul. Tehdy se psal rok 1957 a stadion měl za sebou deset let fungování a před sebou ještě mnoho radosti i smutků fanoušků brněnských hokejistů. Nyní, sedmdesát let od slavnostního otevření stadionu, už na něj odkazuje jen název zastávky hromadné dopravy. Slibovaná nová aréna je v nedohlednu.

Vicekancléř Gabriel: AfD se radikalizuje, měla by ji sledovat kontrarozvědka

Berlín - Německý vicekancléř Sigmar Gabriel navrhuje, aby německou protiimigrační stranu Alternativa pro Německo (AfD) sledovala tajná služba. Reaguje tak na hojně kritizované výroky představitele AfD Björna Höckeho, který vyjádřil nelibost nad přítomností památníku holokaustu v Berlíně.

Lavina na italský hotel spadla, když už hosté měli sbaleno

Řím - Hosté italského hotelu Rigopiano měli v okamžiku pádu ničivé laviny sbalené kufry a budovu na úpatí pohoří Gran Sasso se chystali opustit. Museli ale počkat, dokud sněžný pluh neodstraní sníh, který zablokoval přístupovou cestu. Italskému listu La Repubblica to dnes řekl Quintino Marcella, přítel a zaměstnavatel jednoho ze dvou přeživších, kuchaře Giampiera Pareteho, který byl v hotelu s rodinou na dovolené.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies