VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Začíná plavební sezona. Brnu přibudou dvě lodě

Brno - Potopit se nemohou, řekl generální ředitel brněnského dopravního podniku Miloš Havránek. Nové lodě, které doplní flotilu na Brněnské přehradě, jsou podle něj stejně bezpečné jako ty, které už přehradu brázdí několik let. První z nových plavidel vypluje už v sobotu.

13.4.2012
SDÍLEJ:

Lodě se na brněnskou přehradu vrátí už v sobotu.Foto: DENÍK/ Lubomír Stehlík

Letošní šestašedesátá plavební sezona začne v jedenáct hodin dopoledne v přístavišti v Bystrci. Hned nato spustí pracovníci lodní dopravy na hladinu novou loď jménem Dallas. „Název nese po partnerském městě ve Spojených státech. Jejího křtu se zúčastní i zástupce amerického velvyslanectví,“ řekl Havránek. O loď se podle něj musí rozbít lahev šampaňského, pokud se to nepodaří, čeká ji prý neštěstí.

Naopak štěstí může potkat ty, kteří najdou v přehradě vzkaz v lahvi. Zdobenou lahev vyhodí zítra do vody posádka na první plavbě Dallasu. „Kdo ji najde, vyhraje pro celou rodinu plavbu po přehradě,“ upřesnila mluvčí Dopravního podniku města Brna Linda Škrancová. Dodala, že o týden později vypluje na přehradu druhá nová loď Stuttgart. I tentokrát mohou lidé hledat výherní lahev.

Na lodní výlet se zájemci mohou vydat už tento víkend. V dubnu budou lodě v provozu jen o sobotách a nedělích, od května do září budou jezdit každý den. Až od června do srpna ale budou projíždět všemi zastávkami. Předtím některé vynechají.

Lodě se na brněnskou přehradu vrátí už v sobotu.

O víkendu vyplouvají lodě vždy po pětačtyřiceti minutách. „Novinkou je, že poslední dvě jízdy o půl šesté a o čtvrt na sedm jsou za poloviční jízdné,“ upozornila Škrancová.

Minulý rok se po přehradě svezlo 220 tisíc lidí. Letos chce dopravní podnik překonat rekord tři sta tisíc pasažérů starý osmapadesát let. „Naposledy jsem jel lodí před dvěma lety a líbilo se mi to. Lístek stál devět korun kvůli volební kampani. Ale jinak je poměrně drahý,“ myslí si například Američan Jeff Norquist, který v Brně pracuje.

Kromě flotily se také změnilo bystrcké přístaviště. Vedle nové výpravny lodí letos na jaře přibylo nové nástupní molo. Rodiče s dětmi proto mohou při čekání na plavbu využít dětské hřiště s prolézačkami. Na příští rok chystá dopravní podnik ještě rekonstrukci příjezdové cesty k přístavišti a opravu parkoviště. „Za letošní úpravy přístaviště jsme zaplatili zhruba tři a půl milionu korun, příští rok počítáme s asi čtyřmi a půl miliony,“ řekl provozní ředitel dopravního podniku Jiří Valníček.

Další novinku pro rekreanty připravuje nadšenec Lumír Hřebačka. Nad kotvou v přístavišti rekonstruuje starou loď Veveří, kterou koupil od brněnského dopravce. Uvnitř vznikne muzeum lodní dopravy a občerstvení. „Loď se snažíme měnit co nejméně. Budou v ní jen dvě plazmové televize, na kterých budeme promítat historii lodí na Brněnské přehradě,“ uvedl Hřebačka. Do Veveří mohou lidé poprvé nahlédnout zítra, oficiálně se ale otevře až osmnáctého května. Vstup bude volný.

Druhou vyřazenou lodí v Bystrci je stará loď Dallas. Dopravní podnik v současnosti jedná o jejím zprovoznění jako historické lodi. Na přehradě tak jezdí zatím jediná historická loď Brno z roku 1949. Doplňuje flotilu pěti nových plavidel Lipsko, Vídeň, Utrecht, Dallas a Stuttgart.

Kapitán Ecler: Na přehradě platí právo většího

Brno - V sobotu v jedenáct hodin nastoupí Martin Ecler s ostatními kapitány v přístavišti Brněnské přehrady do řady a zahlásí, že posádka je připravená k vyplutí. „Ještě před pár týdny jsme se ale báli, aby stihl roztát led,“ říká kapitán.

Co všechno je potřeba na lodích zkontrolovat a opravit, než na jaře poprvé vyplují na přehradu?

Kolem přípravy je na začátku sezony spousta práce. Každý rok musíme do lodí nejdříve znovu vložit baterie. Na podzim totiž akumulátory vymontujeme. Přes zimu jsou pak napojené na udržovací nabíjení. Kontrolujeme elektrické rozvody a všechno vybavení lodi. Také obnovujeme nátěry, protože po každé sezoně jsou odřené a zničené. Kromě toho je potřeba opravit mola a nástupní můstky na přehradě.

Jak těžké je řídit loď?

Je to poměrně náročné. Nejtěžší je přistát. Kapitán musí správně odhadnout rychlost lodi, vědět odkud kam a jak rychle fouká vítr a kolik je na palubě lidí. Udržet loď ve správném směru, když pluje po přehradě, už tak těžké není.

Stává se, že se při plavbě srazíte s menšími plavidly nebo plavci?

Dráhy s veslicemi nebo rekreačními loděmi se občas zkříží, ale srazí se jen výjimečně. Jestli je to jednou za rok, tak je to hodně. Pokud něco takového hrozí, loď zatroubí. Všichni účastníci lodního provozu by měli vědět, že větší plavidla mají přednost.

Co lidé přes palubu?

U běžných plaveb se to nestává. Občas si chtějí do vody skočit lidé na lodním večírku. Nakonec se ale odhodlají jen někteří.

JANA DOSTÁLOVÁ

Autor: Redakce

13.4.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Pavel Bělobrádek.
16 8

Bělobrádek: Minimální mzdu dramaticky zvedat nebudeme

Auta OBSE, Ukrajina
AKTUALIZOVÁNO
32 9

Auto mise OBSE na Ukrajině najelo na minu. Řídil Čech. Jeden mrtvý

Volby ve Francii ONLINE: obrovský zájem voličů, měl by pomoci Macronovi

Lid Francie hlasuje v prvním kole voleb, je o ně bezprecedentní zájem. Ve volebních místnostech se tvoří fronty, jaké nebyly k vidění posledních 36 let. Podle politilogů to pomůže centristovi Emanuelu Macronovi. V desítkách evropských měst se demonstruje na podporu EU, tedy proti Le Penové. Favoritce voleb se povedl lapsus - nestihla zaslat své plakáty do volebních místností v zahraničí.

Co s korunou po intervencích? Zavedení eura je v kurzu

Po uzavření intervencí se mezi politiky i byznysmeny otevírá otázka přijetí eura. Je prioritou i pro Svaz průmyslu a dopravy. Česko se při svém vstupu do EU zavázalo euro přijmout. Proti zavedení evropské měny je ministr financí Andrej Babiš.

Rektora ČVUT chtějí senátoři odvolat, ohradil se proti nim

Rektor Českého vysokého učení technického (ČVUT) v Praze Jan Konvalinka se ohradil proti nařčením členů Akademického senátu školy, kteří tento týden podali návrh na jeho odvolání. Reaguje v něm na deset bodů, které čtyři senátoři uvedli jako motiv pro jeho odvolání. Převažují v nich důvody týkající se napjatého hospodaření univerzity. Podle Konvalinky nejsou tvrzení pravdivá.

Akce Kulak, pak samota, vypráví pamětnice

Ze třiaosmdesátihektarového statku v Mistříně na Hodonínsku se museli přestěhovat za jeden den. V roce 1951 jim ho totiž vzali komunisté při akci Kulak. Při ní zabavovali majetek všem velkým statkářům, aby vytvořili státní hospodářství. „Bylo nás devět. Vojáci nás převezli na samotu u Jestřabice na Kroměřížsku, která měla jen jednu místnost," vzpomíná šestaosmdesátiletá Eliška Kolečkářová na dobu, kdy jí bylo osmnáct let. Jejího otce letos hodonínský okresní soud rehabilitoval a očistil jeho jméno.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies