VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Zóny bez emisí? Města na jižní Moravě váhají

Jižní Morava – Zima v Jihomoravském kraji přináší lidem více nemocí a klouzajících silnic. A poslední roky také stále častěji smog. Povolený počet dnů, kdy může znečištění překročit stanovené limity, kraj obvykle překračuje už v březnu.

18.2.2013
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Milan Jaroš

Problémy má pomoci zmínit nařízení vlády, které obcím dalo pravidla k zavádění takzvaných nízkoemisních zón. Jihomoravská města s nimi ovšem zatím váhají.

Nařízení dovoluje obcím určit zóny, do nichž mohou vjet jen auta těch vyšších z celkem čtyř emisních skupin. Tedy šetrnější k životnímu prostředí.  „Ulehčují především městům s velmi silnou dopravou. A také obcím, přes které denně projíždí tisíce aut," uvedl mluvčí ministerstva životního prostředí Matyáš Vitík.

V Jihomoravském kraji se to týká především Brna. To v současnosti zkoumá, zda se mu zavedení zón vyplatí. „Jako součást projektu Civitas 2move2 necháváme zpracovat projekt, který nízkoemisní zóně ve městě navrhne," informoval vedoucí dopravního odboru brněnského magistrátu Vladimír Bielko.

Upozornil přitom, že Brňané si na případné nízkoemisní zóny počkají. „Zatím pracujeme na analýze stavu ovzduší ve městě a mapě znečištění. Také musíme vytvořit pravidla pro výjimky. A určit, kdo vydá plakety označující emise aut. Vše nakonec musí schvalovat brněnské zastupitelstvo. To vše může trvat tak čtyři roky," upozornil Bielko. Dodal, že se neodváží ani tipovat, kterých částí města se může nové nařízení týkat.

Auta do šrotu

Mezi Brňany jsou jak příznivci, tak odpůrci nového plánu. „Zavedení zón, kam mohou jenom ekologicky šetrná auta, určitě uvítám. Na některých místech Brna je občas opravdu špatný vzduch. Třeba na Úvoze, nebo na Zvonařce," řekl například  Miroslav Svoboda.

Naopak Pavel Kroupa je odpůrce nařízení. „Mám Felicii, která sotva dosáhne na vyšší emisní kategorii. Když mi s ní zakáží jezdit v určitých částech města, můžu ji dát tak leda do šrotu. Půl milionu na nové auto skutečně se svým platem dohromady v dohledné době nedám," rozčílil se Kroupa.

Ani politici, kteří mají při zavádění zón poslední slovo, nejsou jednotní. „Jako náměstek zodpovědný za tuto oblast jsem proti novince. Je to pouze trestání lidí za to, že nemají na nové auto. Navíc to s sebou přinese další administrativu. A tím tedy výdaje. Celkově předpokládám víc škody než užitku," upozornil první náměstek primátora Robert Kotzian.

Naopak pro zavedení zón je brněnský šéf opoziční Strany zelených  Martin Ander. „Na nutnost zavedení zón pravidelně upozorňuji na zastupitelstvu. Návrh samozřejmě musí být pečlivě odborně připravený, ale zcela jej odmítat je zpátečnické. Zóny fungují třeba v našem partnerském Stuttgartu," zdůraznil Ander.

Slova náměstka o trestání chudých řidičů odmítl. „Většina osobních aut by limity splňovala. Vyhláška má řešit především problém se starými nákladními automobily či autobusy. Navíc je ochrana lidského zdraví důležitější hodnota, než něčí právo jezdit starým autem," myslí si Ander.

Smog podle odborníků především oslabuje imunitu a může způsobit i chronické onemocnění dýchacích cest. „Nejvíce ohrožuje děti, staré lidi, těhotné ženy a nemocné," upozornil praktický lékař Tomáš Klobas.

Jistí se zavedením zón si nejsou ani v Boskovicích. „Už jsme o tom debatovali, ale zatím pouze v nezávazné rovině. Momentálně nedokáži říct, zda je zavedeme, či ne," uvedl starosta Boskovic Jaroslav Dohnálek.

V Břeclavi se obávají zavádět nízkoemisní zóny, dokud město nedostane obchvat. „Momentálně nemáme alternativu, kudy bychom auta, která by nesměla do centra, pouštěli. A dokud se to nezmění, nemůžeme zóny zavést," zdůraznil břeclavský místostarosta Luboš Krátký.

Vyškovská radnice v současnosti nepovažuje opatření za nutné. Ale do budoucna se jej nevzdává. „Možná v příštích letech k zavedení zón přistoupíme. Ale to je otázka dalšího vývoje intenzity dopravy a kvality ovzduší ve městě," podotkl vedoucí vyškovského odboru dopravy Petr Buchta.

Blansko možnost přímo odmítá. „Shodli jsme se na tom, že je to nevyzkoušená varianta. Navíc se zplodinami velký problém nemáme," vysvětlil tajemník městského úřadu Josef Kupčík.

Podobně nevnímá velkou dopravní zátěž místostarosta Hodonína Ladislav Ambrozek. „Zatížené jsou státní silnice nezasahující do centra. Ulehčuje nám obchvat. Zóny zřejmě nevyužijeme," řekl Ambrozek

Vedení Znojma pak možnost ulehčit od zplodin nechává chladným „Vedení radnice se zavedením nízkoemisních zón ještě nezabývalo, zatím tedy nemůžeme říct nic konkrétního," konstatovala mluvčí města Zuzana Pastrňáková.

nízkoemisní zóny

Brno – zadalo studii zavedení
Blansko – nechtějí
Boskovice – uvažují o nich
Břeclav – bez obchvatu nechtějí
Hodonín – nepotřebují
Vyškov – nepotřebují
Znojmo – nejednali

Autor: Petr Jeřábek, Redakce

18.2.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

PETR JAŠEK. V Súdánu je 
od roku 2015.
AKTUALIZOVÁNO
3

Čech odsouzený v Súdánu byl propuštěn, přiletí se Zaorálkem

Věra Jourová
11 30

Věra Jourová: Na prezidenta by měl kandidovat Martin Stropnický

Bouřlivák Johnny Cash přežil bitku s pštrosem i požár národního parku

/VIDEO, FOTOGALERIE/ - Přízvisko legenda si dnes vysloužil kdekdo. Ovšem Johnny Cash jí doopravdy byl. Napsal přes 1500 písní a v žebříčku Billboardu mu figuruje zhruba obdobný počet hitů jako Ro-lling Stones. Muž v černém vypil tisíce lahví alkoholu, vyzkoušel všechny drogy, zapálil národní park, napadl ho pštros a celý život ho strašila předčasná smrt jeho bratra. V neděli by oslavil 85. narozeniny.

Šéfové stran: ANO směřuje k vůdcovskému řízení

Hnutí ANO dnešní změnou stanov, která posiluje pravomoci předsedy, míří k vůdcovskému či autoritářskému řízení hnutí. Shodují se šéfové sněmovních stran. Podobné změny ve svých stranách vylučují, demokratické strany podle nich mají být postaveny na rozhodování kolektivních orgánů.

Karneval v sušickém klubu skončil tragédií

Sušice – Páteční karnevalové veselí skončilo v jednom ze sušických klubů tragicky. Podle informací Deníku tam svůj život ukončil jeho provozovatel.

AKTUALIZOVÁNO

Krpálek patří mezi favority, na medaili v sobotu nedosáhnul

Judista Lukáš Krpálek při premiéře v nejvyšší váhové kategorii ukázal, že bude znovu patřit mezi hlavní favority. Olympijský vítěz sice nakonec skončil na Grand Prix v Düsseldorfu pátý bez medaile, ale v průběhu turnaje porazil světovou dvojku Daniela Nateu, Rumuna vážícího přes 170 kilogramů. Krpálek prohrál až poslední dva zápasy - v semifinále s mladým Japoncem Kokorou Kageurou a v boji o bronz s Kazachem Jeržanem Šynkejevem, přestože byl v obou aktivnější než soupeři.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies