VYBERTE SI REGION

Dopravní podnik v Karlových Varech je pod stálou kontrolou cestujících

Karlovy Vary - Dopravní podnik města Karlovy Vary vznikl 1. října 1954 a od té doby je téměř nepřetržitě provozovatelem městské hromadné dopravy v Karlových Varech. Je třeba podotknout, že v Karlovarském kraji patří k největším, kteří právě tento druh dopravy poskytují. V současnosti jsou veřejnosti k dispozici autobusové linky denní a noční, zvláštní linky i linky příměstské.

19.2.2014
SDÍLEJ:

Ředitel Dopravního podniku Pavel BohánekFoto: Foto Deník Vladimír Meluzín

Čím se Dopravní podnik Karlovy Vary určitě od podobných firem v regionu liší, je provozování dvou lanových drah. Ty mají v lázeňském městě dlouholetou tradici a oblíbené jsou nejen turisty, ale i místními. Tím ale výčet činností společnosti nekončí. Na starost má mimo jiné i parkovací automaty a parkoviště ve městě nebo další činnosti související s dopravou.

A jak si ředitel společnosti Pavel Bohánek představuje společenskou odpovědnost ve vztahu ke svému okolí? Například kvalitou poskytovaných služeb a ohleduplností vůči životnímu prostředí.

O veřejné kontrole činnosti Dopravního podniku je asi zbytečné hovořit. Denně ji mohou posoudit tisíce cestujících. Kolik lidí vlastně za rok v autobusech na linkách městské hromadné dopravy přepravíte?

Počet přepravených osob v systému městské hromadné dopravy je v posledních letech vcelku stabilní, žádný výraznější odliv cestujících jsme nezaznamenali. V loňském roce využilo naše autobusy přibližně 13,2 milionu lidí. V roce předchozím to bylo zhruba o 200 000 více. Také tržby z MHD jsou stabilní a pohybují se v posledních dvou letech kolem 58 milionů korun.

Po poslední úpravě cen jízdného, kdy vzrostla cena základní nepřestupní jízdenky na 18 korun, se předpokládalo, že cestující dají přednost časovému jízdnému. Tedy měsíčním nebo čtvrtletním jízdenkám. Potvrdil se skutečně tento předpoklad?

Postupem doby nastala poměrně zajímavá situace, kterou asi mnozí nepředpokládali. Poměr mezi časovými a jednotlivými jízdenkami se otočil ve prospěch jednotlivého jízdného. V současné době to představuje kolem 52 procent z celkového počtu všech prodaných jízdenek. Dříve to bylo obráceně. A důvody? Ty se jen těžko odhadují. Možná vzrostl počet lidí, kteří se dopravují do práce s využitím MHD nepravidelně, takže pro ně časová jízdenka asi ztratila smysl. Další příčinou může být rostoucí zájem o návštěvu lázeňského města turisty, kteří si kupují jednotlivé jízdenky. A to jsme po úpravě jízdného často slyšeli, že 18 korun je příliš mnoho. Jak je vidět, cena neodrazuje. Každoročně dokonce roste prodej jízdenek přímo u řidiče, kde cestující za přestupní lístek zaplatí dokonce 25 korun.

Spokojenost pasažérů je do značné míry daná rovněž tím, jakými autobusy cestují. Jestli jsou to staré kouřící a rachotící vozy, anebo moderní nízkopodlažní autobusy. Snažíte se dostatečně nabídnout lidem komfortní přepravu?

Do modernizace vozového parku Dopravního podniku jdou ročně značné finanční prostředky. Každoročně obměňujeme asi šest až sedm autobusů, a to čtyři až pět vozů v systému městské hromadné dopravy a jeden až dva na linkách mimo město. V současnosti máme kolem 95 autobusů a jejich průměrné stáří je 7,5 roku, což je velmi dobré číslo. Na některých linkách už nejezdí jiné než nízkopodlažní autobusy. Samozřejmě, že bez spolupráce s městem, které je stoprocentním vlastníkem podniku a plně financuje prokazatelnou ztrátu z provozu MHD, by taková obměna vozového parku nebyla vůbec možná.

Karlovy Vary patří k těm městům, která se rozhodla nasadit na linky co nejvíce ekologických autobusů poháněných stlačeným zemních plynem. Kolik jich už v lázeňské metropoli jezdí? Budete je dále nakupovat?

Autobusy na stlačený zemní plyn (CNG) jsou skutečně šetrné k životnímu prostředí a většina z nich proto jezdí na linkách v lázeňské části města. Momentálně tvoří autobusy poháněné plynem už zhruba jednu třetinu vozového parku MHD (20 autobusů). Letos pořídíme další dva a ve scénáři obnovy vozového parku hrají velmi důležitou roli i do budoucna. V současné době probíhá výběrové řízení na nákup 18 nových autobusů. Jen tak mimochodem, plynem je poháněný rovněž autovláček, který vozí turisty po městě a v jeho nejbližším okolí v hlavní sezoně.

Co by ovšem byly moderní autobusy bez kvalitních řidičů. Máte jich momentálně dostatek a jak jste spokojeni s jejich úrovní?

Samozřejmě pamatujeme doby, kdy nebylo snadné řidiče sehnat. Museli jsme pak brát v podstatě kohokoliv. To už ale není pravda. Dnes máme dokonce seznam zájemců o zaměstnání za volantem. I když určitě připomínky od lidí vždycky budou, jsem přesvědčený, že kvalita řidičů šla nahoru. Mezi nejlepší patří řidiči kolem padesátky, řada z nich k nám přišla v poslední době od kamionové dopravy. Podnik zaměstnává kolem

280 lidí, patří tedy v tomto směru k největším v regionu.

Specialitou Dopravního podniku Karlovy Vary jsou lanovky Imperial a Diana. Neznamenají však pro firmu spíše zbytečnou přítěž a nekazí mu ekonomické výsledky?

To určitě ne. Kratší lanovka na Imperial je součástí systému MHD, a proto na ni platí zcela stejné tarify jako v autobusech. Lanovka na Dianu je pak provozována za komerční jízdné a dokáže si na sebe vydělat. Letošní tržby ve výši

8,6 milionu korun byly dokonce nejvyšší za poslední roky. Lanovku využilo více jak 150 tisíc lidí, meziroční nárůst činí více než 6,5 %. Péče o lanovky není jednoduchá, ale máme dobrý a stabilizovaný tým lidí, které tato práce evidentně baví.

Ne každý asi ví, že Dopravnímu podniku patří i rozhledna Diana a s ní sousedící výletní restaurace.

Rozhlednu provozuje stále naše firma, restaurace je už několik let pronajatá. Na rozhlednu se kdysi platilo vstupné 10 korun, ale upustili jsme od toho. Bezplatný vstup je v podstatě jakýsi bonus k jízdence na lanovku. Tento systém se nám osvědčil. A se současným nájemcem a provozovatelem restaurace jsme spokojeni.

Autobusy, lanovky, rozhledna. To ale zdaleka ve výčtu činnosti Dopravního podniku nejsme u konce. Můžete se zmínit o dalších aktivitách?

Na mandátní smlouvu provozujeme pro město všechny parkovací automaty v Karlových Varech, dvě parkoviště pro autobusy a pět parkovišť pro osobní automobily. V případě parkovacích ploch pro autobusy trochu opadl zájem o parkoviště KOME. Oproti tomu se však zvýšil zájem o parkování u terminálu Dolní nádraží. Tento terminál také spravujeme. A abych nezapomněl, od loňského srpna zajišťuje dopravní podnik také takzvané nucené odtahy nesprávně parkujících automobilů na území města Karlovy Vary. Pořídili jsme si na to nový odtahový vůz. V případě, když tzv. nestíhá, řešíme to s dalšími subjekty formou subdodávky.

Autobusy Dopravního podniku ale vidíme i mimo město. Na kterých trasách je provozujete?

Kromě městské hromadné dopravy máme na starost i několik linek meziměstských, které obsluhují celou Krušnohorskou oblast. Jeden hlavní směr spojuje Karlovy Vary s Ostrovem, Jáchymovem a Božím Darem, druhá neméně důležitá linie vede z Karlových Varů do Perninku, Abertam a Potůčků. V roce 2012 koupil Dopravní podnik Karlovy Vary firmu soukromého dopravce z Boru a převzal provozování jeho linek. V říjnu téhož roku jsme se stali stoprocentním vlastníkem společnosti ČI-DU, s. r. o., a ta letos v lednu definitivně zanikla projektem společné fúze do dopravního podniku. Přešel na nás její veškerý majetek i lidé. Rozšířili jsme tak provoz o další nové linky na Kolovou, Stanovice, Pilu, Javornou a Hlinky. V neposlední řady jezdíme také linku z Karlových Varů do Lokte a Sokolova.

Už jste se zmínil, že stoprocentním vlastníkem Dopravního podniku je město Karlovy Vary. To firmu i významně dotuje, především ve vztahu k hromadné dopravě. Kolik radnice společnosti dává?

Dotace od města se v posledních letech pohybuje kolem 70 milionů korun, přičemž tržby z MHD jsou ve výši 58 milionů korun. Celkové roční tržby společnosti jsou přitom zhruba 247 milionů korun. Znamená to, že zbytek do této částky si vyděláme z provozování linkové a zájezdové dopravy a dalších vlastních činností, jako je například opravárenství, prodej nafty, reklamní služby nebo provoz mycí linky.

Autor: Vladimír Meluzín

19.2.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Vojenský historický ústav má nově opravenou stíhačku MiG-15

Praha - Vojenský historický ústav (VHÚ) bude moct vystavit nově opravený stíhací bombardér MiG-15. V uplynulých pěti měsících ho zrekonstruovali pracovníci Vojenského technického ústavu (VTÚ). Představitelé VTÚ, VHÚ a ministerstva obrany ve čtvrtek opravený stroj na vojenské základně ve Kbelích představili novinářům.

Rakušan: Hnutí STAN je připraveno soudit se o mandát Drábové

Praha - Hnutí STAN je podle středočeského lídra Víta Rakušana připraveno soudit se o mandát krajské zastupitelky Dany Drábové, pokud by ho někdo napadl. Drábová je totiž předsedkyní Státního úřadu pro jadernou bezpečnost (SÚJB), ačkoli podle ministerstva vnitra mohou být zastupiteli jen řadoví státní zaměstnanci. STAN tvrdí, že souběh funkcí je podle zákona možný. I kdyby hnutí u soudu neuspělo, výsledkem bude alespoň precedentní rozhodnutí, které vyjasní současný stav, řekl dnes Rakušan novinářům.

Hasiči přejeli hocha, chvátali k požáru. Policie: Nešťastná náhoda

Krucemburk – Havlíčkobrodští kriminalisté uzavřeli vyšetřování nehody z letošního června, při níž hasiči na závodech dračích lodí v Krucemburku na Havlíčkobrodsku přejeli desetiletého chlapce.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies