Drobná průmyslová výroba, série domků s obchůdky a bydlením, komplex služeb. To si myslelo město Kraslice před lety, že vyroste v příhraničí, když se tam se slávou v roce 2001 otevíral hraniční přechod pro automobily do 3,5 tuny. Město si slibovalo díky investorům prosperitu a přítok peněz do rozpočtu. Postupem let se ale ukázalo, že z plánů často nezbyla ani slova, a Kraslicko nyní patří k mikroregionům s největší nezaměstnaností.

Stačí se podívat na hranice. Stojí tam dvě čerpací stanice, tři restaurace, dva obchody a tržnice. Nic však, co by přineslo práci většímu počtu lidí. Krasličtí pamatují, když na zastupitelstvo dorazili zástupci pražské firmy Frontera. Slibovali práci desítkám lidí a vybudování komplexu služeb za 60 milionů korun. Pozemky však dodnes leží ladem a o firmě nikdo nic neví. „Zřejmě už ani není v republice," řekl již před časem starosta Kraslic Zdeněk Brantl.

Tehdejší zastupitelé dnes přiznávají, že město mělo špatně ošetřené smlouvy. Nezakotvilo v nich žádné sankce v případě, že společnost záměr nezrealizuje. Ukázalo se to i při prodeji objektů bývalé městské nemocnice, když firma Testa Invest Letohrad hovořila o tom, že z chátrajících objektů vybuduje rekreační centrum. Dopadlo to tak, že na budovách chtěla jen vydělat a nabídla je dál k prodeji. Avšak bezúspěšně.

Pozemky se Kraslice snaží i v dnešní době nabízet investorům. Zplanýrovaný mají pozemek hned v těsné blízkosti hranic. Na dalším, vzdálenějším se rozhodla stavět výrobní halu německá firma Hachtel, která ve městě působí už roky. Do stavby se pustí ještě letos díky investiční pobídce města, kdy společnost získá pozemky za zlomek ceny, ale musí navyšovat počet pracovních míst. Další investor ale zatím do Kraslic nechce. Příhraniční poloha totiž není zase až tak výhodná.

Samotný hraniční přechod čeká rozšíření o nákladní dopravu. Projíždět jím budou moci automobily do 12 tun. Pomoci to má místním firmám, aby ušetřily náklady za dopravu zboží. Například vedení CartTrimu uvedlo, že ročně tak ušetří 700 tisíc korun a díky tomu výrobu ve městě udrží. „Neočekáváme rapidní nárůst dopravy. Rozšíření hraničního přechodu má pomoci místním," řekl místostarosta Kraslic Otakar Mika. Vedení města doufá, že i to by mohlo podnikatelskou sféru v příhraničí oživit.

Specialista na dopravu a hlavní dispečer krajských silničářů Josef Bulka se ale obává, že Kraslicko se tranzitem pro menší nákladní dopravu stát může. Cestu si tu podle něj budou krátit i firmy ze Sokolova nebo Karlovarska.
O rozšíření přechodu bude rozhodovat státní úředník na silničním správním úřadě v Kraslicích. Požádá ho o to samotné město, až silničáři odstraní z hlavní tepny zpomalovací pruhy. Stát by se tak podle šéfa krajských silničářů Zdeňka Pavlase mělo už během následujících týdnů.