VYBERTE SI REGION

Kupujete ojetý vůz? Dávejte pozor na podvody při prodeji

Sokolovsko - S příchodem jara se řada lidí rozhoduje vyměnit svůj starý vůz za novější. Nákupy ojetých aut přitom doprovází řada rizik. Na trhu s ojetinami lze často narazit na auta kradená, neodborně opravená nebo auta se stočenými kilometry. Některé podvody lze přitom podle odborníků odhalit poměrně snadno.

9.4.2013
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: archiv

Avšak zvláště u vozů dovezených ze zahraničí je za stávajících podmínek ověření některých deklarovaných údajů o kupovaném voze prakticky nemožné.

Přetočené kilometry

Přetočené kilometry. Jde o poměrně častý podvod, kdy se prodávající takto snaží získat za nabízený automobil i o několik desítek tisíc korun více. Zda byl počet najetých kilometrů záměrně snížen, může pomoci zkušený automechanik. Provede to porovnáním míry opotřebení motoru či interiéru vozu s počtem najetých kilometrů. Tato metoda však není příliš spolehlivá.

Do budoucna by podle záměrů Evropské unie měla pomoci pravidelná evidence najetých kilometrů v Centrálním registru vozidel a zpřístupnění tohoto údaje veřejnosti v každé zemi. „U automobilů dovezených ze zahraničí přispěje k odhalování přetočených kilometrů zapojení do evropského rozhraní Eucaris a jeho projektu MileAge. Díky němu bude možné zjistit i stav najetých kilometrů, který měl automobil ještě před překročením českých hranic," řekl Roman Rak, jehož firma Iris Ireny se specializuje na problematiku podvodů s ojetými auty.

Kradené automobily

Policejní akce Čistka odhalila, že se na území republiky nachází alarmující počet aut ukradených v zahraničí a následně u nás přihlášených na falešné doklady. Současné podmínky přitom umožňují ověřit si, zda kupovaný vůz není nahlášen jako kradený na území ČR. Slouží k tomu databáze kradených vozů na stránkách Ministerstva vnitra ČR.

„Zároveň jsou vozidla registrovaná do CRV ověřována v evropských policejních pátracích systémech po odcizených vozidlech. Ty ale nepomohou ověřit skutečnost, že auto bylo právě odcizeno a jeho krádež nebyla dosud nahlášena, například proto, že je majitel právě na dovolené," poznamenal. „U vozidel ukradených za hranicemi by s odhalením jejich pochybného původu mělo efektivně pomoci až napojení na rozhraní Eucaris. V něm jsou evidovány všechny závady automobilu, kromě nahlášené krádeže rovněž jeho ekologické sešrotování nebo neplatná registrace. Zároveň je zde uveden i právoplatný majitel vozu," uvedl Rak.

Auto v exekuci nebo zástavě

Před nákupem auta je nezbytností ověřit si, zda se na vozidlo neváže exekuce. Exekutor totiž může automobil novému majiteli kdykoliv zabavit, a to i v případě, že jej kupoval v dobré víře, že je vše v pořádku. Ověřit si případnou exekuci je možné v Centrální evidenci exekucí na stránkách komory exekutorů.

„Větší nebezpečí pak představuje automobil, který je v zástavě. Zástava automobilu je totiž prakticky nezjistitelná. Vůz tak po zakoupení novým majitelem může náhle propadnout věřiteli. A ten jej zabaví bez ohledu na to, že automobil změnil majitele. Tyto informace o vozu by proto podle odborníků měly být prostřednictvím CRV zprostředkovány veřejnosti."

Bouraná vozidla a vraky

Neodborné opravy často i totálně bouraných automobilů a jejich následný prodej rovněž nejsou ničím výjimečným. Takové vozidlo přitom může být velmi nebezpečné. Na podezřelé opravy může upozornit odlišný odstín laku na jednotlivých dílech karoserie, jiná tloušťka laku, nepravidelnost spár či jejich přítomnost tam, kde by být neměly.

Rovněž je nezbytné porovnat identifikátory umístěné na různých částech vozidla s údaji v technickém průkazu a ověřit originalitu dokladů. Identifikátory již vrakovaných aut jsou u nás rovněž používány jako náhrada za identifikátory aut kradených.

Omlazené automobily

Kromě stáčení kilometrů navyšují pochybní prodejci rovněž často cenu automobilu falšováním jeho data první registrace. Pozměněné údaje v dokladech lze ověřit na kódech, které se nachází na sklech, bezpečnostních pásech, nádobkách provozních kapalin a dalších dílech automobilu. I u nich však dochází k falšování.

„Datum první registrace by mohlo být dobře ověřitelné, pokud by Ministerstvo dopravy zpřístupnilo neosobní údaje z Centrálního registru vozidel. Údaje o zahraničních vozech by se sem převáděly z evropského rozhraní Eucaris, jehož implementace byla schválena v loňském roce," doplnil Rak.

Špatný technický stav vozu

Prodávající často u vozidla deklarují lepší technický stav, než v jakém se ve skutečnosti nachází. Před nákupem je tedy nezbytně nutné si skutečné vlastnosti vozu ověřit. Pozornost je třeba věnovat motoru, interiéru vozidla, kolům i karoserii. Nezbytným prověřovacím krokem musí být dostatečně dlouhá zkušební jízda, při které dojde k ověření všech jízdních vlastností vozu.

Ověřit je třeba především plynulost řazení, spolehlivost brzd, sbíhavost kol či plynulý chod motoru. Vozidlo by před nákupem mělo projít administrativní prověrkou i důkladnou kontrolou. Ta by měla být prováděna nejlépe ve spolupráci s autorizovanými dealery příslušných továrních značek.

Autor: Redakce

9.4.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Třetina mladých Japonců věří, že se upracuje k smrti

Mladické nadšení a optimismus u Japonců do třiceti let nehledejte. Z celé planety jsou nejvíce pesimističtí. Mají strach z budoucnosti a bojí se mít i děti.

Italský premiér Renzi po prohře v referendu ohlásil svou demisi

Řím - Italský premiér Matteo Renzi Renzi po těžké porážce v nedělním referendu o reformě ústavy ohlásil, že dnes podá demisi. V televizním vystoupení řekl, že výsledky referenda jsou naprosto jasné a že přebírá plnou odpovědnost za porážku.

Z izraelského nákupu ponorek prý bude profitovat i Írán

Tel Aviv - Aféra kolem nákupu dalších tří ponorek pro izraelskou armádu nabrala nové obrátky. Objevily se totiž informace, že v německé společnosti ThyssenKrupp, která je měla dodat, má podíl i úhlavní nepřítel židovského státu Írán. Informovala o tom agentura AFP.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies