VYBERTE SI REGION

Letiště znovu nabírá dech

Karlovarský kraj - Jak nahradit úbytek ruské klientely v lázních v kraji a pomoci i ztrátovému karlovarskému letišti? V tom by mělo pomoci zavedení dvou nových leteckých linek, a to do Německa a Izraele.

25.8.2016
SDÍLEJ:

Letiště Karlovy Vary.Foto: Archiv

K jejich zavedení pomůže Karlovarský kraj mimořádným příspěvkem ve výši pěti milionů korun. Od příštího roku by se z karlovarského letiště létalo do Düsseldorfu a do Tel Avivu. Celoroční provoz v rozsahu jednoho až dvou pravidelných letů týdně do Německa by měl od dubna 2017 zahájit dopravce Germania. Do Izraele zajistí sezonní charterové spojení česká společnost Travel Service. Podle vedení kraje je z nabízejících se možností na rozšíření linek mířících na karlovarské mezinárodní letiště spojení s Německem a Izraelem považováno za nejvhodnější. Kraj očekává, že o rychlé cestování z půlmilionového druhého největšího města Izraele a z šestisettisícové metropole Severního Porýní Vestfálska do Karlových Varů projeví zájem lázeňští hosté i běžní turisté. Jak uvedl hejtman Martin Havel (ČSSD), podle statistik a názorů odborníků jsou Německo a Izrael zeměmi, které má smysl s Karlovými Vary letecky spojit a linky díky dostatečnému zájmu pasažérů dlouhodobě udržet. „Aby letecké společnosti začaly připravovat provozování leteckých linek, musíme mít prostředky k poskytnutí záruk na pokrytí ztrát z neprodaných míst v letadlech v prvních šesti měsících. A to v rozsahu třech milionů korun pro start linky do Düsseldorfu a dvou milionů do Tel Avivu. V září a v říjnu se má rozběhnout prodej letenek. Už nyní o ně projevují zájem některé cestovní kanceláře," uvedl náměstek hejtmana pro oblast dopravy Jakub Pánik (ČSSD).

O zavedení nových vzdušných spojení s Karlovými Vary usiluje Sdružení Karlovarského kraje pro rozvoj leteckých linek. Jeho zakládajícími členy jsou Karlovarský kraj, město Karlovy Vary a Letiště Karlovy Vary jako společnost vlastněná krajem. Poté, co selhala jednání s Českými aeroliniemi, našlo sdružení partnery v německé letecké společnosti Germania a v českém Travel Service.

Germania spolupracovala s Letištěm Karlovy Vary už v roce 2012, kdy se spojení s Düsseldorfem připravovalo poprvé. Od nového letního letového řádu v roce 2017 by měla na linku Düsseldorf Karlovy Vary nasadit Boeing 737-700, který pojme 148 cestujících. Hlavně na začátku provozu linky je však třeba počítat s nižším počtem pasažérů, a tedy se ztrátovým provozem. Za takové riziko v počátečním období žádají aerolinky Germania i Travel Service finanční záruky.

Provozní ztrátu düsseldorfské linky, odhadovanou v příštím roce na 4,5 milionu korun, plánuje Sdružení Karlovarského kraje pro rozvoj leteckých linek uhradit z mimořádných příspěvků, 3 miliony korun od Karlovarského kraje a 1,5 milionu od města Karlovy Vary. Ve stejném poměru chce Sdružení zaplatit i odhadovanou ztrátu 3 miliony korun na telavivské sezonní lince 2 miliony od kraje a 1 milionem od města Karlovy Vary. Letiště se bude na projektu podílet slevami z přistávacích poplatků. Sdružení nyní s vedením aerolinek intenzivně jedná o textech smluv o spolupráci.

„Podle zkušeností jiných regionálních letišť i my očekáváme, že zavedení nových linek se odrazí v poptávce zákazníků a v růstu počtu přijíždějících návštěvníků. Nejprve ale musíme linky zavést a udržet, aby si lidé zvykli na dostupnost leteckého spojení do Karlových Varů. Do regionu přijíždí ročně přibližně 270 tisíc německých turistů, z toho asi 30 tisíc z ekonomicky silné severozápadní části země. Určitá část těchto návštěvníků, která dosud cestovala autobusy, jistě uvítá nabídku pohodlnější a rychlejší letecké dopravy, zejména pokud bude konkurenceschopná," vysvětlil Jakub Pánik. Cenový rozdíl mezi leteckou a pozemní dopravou se má na trase tam a zpět pohybovat v přijatelné výši 50 až 70 eur.

Nyní se z mezinárodního letiště v Karlových Varech létá na pravidelných linkách jen do Moskvy a Petrohradu. V loňském roce odbavilo karlovarské letiště 51 780 cestujících, o rok dříve 85 596. Kraj se tak snaží vyrovnat s razantním úbytkem ruské klientely, protože kvůli východnímu válečnému konfliktu, zavedeným sankcím a ekonomické krizi klesl počet Rusů v Karlových Varech o desítky procent.

Negativní čísla v cestovním ruchu se ale letos přece jenom částečně zlepšila. Podle hejtmana Martina Havla jde o navýšení o téměř tři procenta a Karlovarský kraj kromě cizinců znovu objevují Češi. „Podle posledních statistik stoupl počet domácích hostů o téměř osm procent. A toho si ceníme, Češi jsou velmi žádanou klientelou," uvedl hejtman Havel.

Také Karlovy Vary oceňují, že počet návštěvníků regionu se zvolna zvedá. „Podle našeho názoru obě nové letecké linky vhodně doplní už zavedené letecké spojení do Ruska. Z Německa se tak návštěvníci dostanou do Karlových Varů daleko pohodlněji. Místo toho, aby cestovali osm hodin autobusem, budou zde letadlem za hodinu," uvedl Petr Kulhánek (KOA), primátor Karlových Varů. A pro izraelské hosty bude přímé letecké spojení s Karlovými Vary podle něj také komfortnější. Místo do Prahy do lázní přiletí přímo.

„Linka do izraelského Tel Avivu má svůj nesporný potenciál. Právě Izraelci jsou jako lázeňští hosté velmi významní. Evidujeme u nich deset tisíc dlouhodobých pobytů ročně. To je opak českých hostů, kterých sice přijíždí více, ale většinou jde o krátkodobé pobyty. Což je velká škoda," vysvětlil primátor Kulhánek.

Autor: Ivana Kalinová

25.8.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Babiš: Jsem manažer obyvatel této země a mám co nabídnout

Spuštění první fáze EET i snahy o zavedení různých výjimek udaly tón veřejné debatě končícího týdne. Kromě toho byl přijat zákon o střetu zájmů, který bude mít pro Andreje Babiše dalekosáhlé důsledky. Není divu, že během rozhovoru občas křičel, odbíhal pro různé materiály a maily od občanů, kroutil hlavou, ale také se srdečně smál. I když tvrdí, že je naštvaný, hlavně na Bohuslava Sobotku, evidentně je odhodlaný poprat se o vítězství ve volbách a další čtyři roky vést zemi.  

Martin Svoboda: Za jedovatý alkohol má být potrestán výrobce, ne prodejce

/ROZHOVOR/ Když v září 2012 pacient havířovské nemocnice řekl lékařům, že oslepl po vypití alkoholu, který koupil jeho bratr ve stánku pod náměstím TGM v Havířově-Šumbarku, byl to stánek, kde byl provozní Martin Svoboda a kde šťárou policie, hygieniků a celníků začala metylová kauza, která zasáhla celou republiku a dokonce překročila její hranice.

Muž, který postupně přestává ovládat své nohy a ruce: Chci žít naplno

Pracuje jako právník a každý den několik hodin cvičí, aby kvůli své nemoci neskončil nehybný na lůžku. Bojuje, a přes všechny obtíže s postupující ztrátou hybnosti rukou a nohou, které mu způsobuje nemoc nazvaná Charcot-Marie-Tooth (C-M-T), považuje svůj život za šťastný.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies