VYBERTE SI REGION

Modely na alternativní pohon stavějí i slečny, potvrdil ředitel školy

Sokolov /FOTOGALERIE/ - Hudba budoucnosti. I tak by se dal nazvat další ročník soutěže s názvem Newton Cup. Pořádá ji integrovaná škola Sokolov a studenti mezi sebou závodí s vlastnoručně vyrobenými modely na alternativní pohon. Sportovní halu tak zaplnila různá vozítka, lodě, letadélka či obyčejné papírové vlaštovky.

14.4.2012
SDÍLEJ:

Newton Cup v Sokolově.Foto: DENÍK/Roman Cichocki

„Sportovní hala se přeměnila na základnu technického myšlení našich studentů,“ sdělil ředitel Integrované střední školy technické a ekonomické v Sokolově  Pavel Janus. Ten zahájil soutěž tím, že předvedl první vozidlo na alternativní pohon. A podle svých slov si vybral nejsilnější motor, jaký na škole našel. Byl jím jeho kolega z řad kantorů, který Januse přivezl ve stavebním kolečku.

Na palubovce haly oproti minulým ročníkům nově přibyla vana naplněná vodou. Studenti totiž premiérově závodili i s loděmi. „To mají na svědomí naši kantoři, manželé Gondíkovi. Jejich podpora výuky technického vzdělávání smazává rozdíly mezi průmyslovkou a našimi učni,“ myslí si Janus.

Jedna z lodí měla pro případ nouze dokonce dva alternativní pohony. „Solární pohon přivádí vodu na boční kolo lodi, které pohání model, a druhým pohonem je vrtule vzadu na kýlu plavidla,“ objasnil jeden ze studentů.

Závodů se zúčastnili nejen studenti pořádající integrované střední školy technické a ekonomické, ale i žáci základních škol. Diváci tak mohli obdivovat modely poháněné vodou, stlačeným vzduchem, sluncem, vrtulí, gumou. K vidění byly malé i obrovské papírové vlaštovky, které byly zařazeny v kategorii házedel.

Jelikož ISŠTE úzce spolupracuje se základními školami, nikoho nepřekvapil fakt, že jedněmi ze soutěžících byli žáci z 8. základní školy v Sokolově. Letos zde byli již potřetí. Od integrované školy dostávají stavebnice a staví z nich vozítka například na solární pohon.

„Žáci, kteří zde dnes soutěží, navštěvují kroužek Hrátky s fyzikou,“ upřesnila kantorka ze základní školy. Jak potvrdili její žáci, stavba modelu trvá zhruba měsíc. Studenti integrované školy z oboru elektro jsou o něco rychlejší a stavba jim podle vlastních slov trvá v průměru dva až tři dny.

Jako každý rok, i letos bylo na soutěžících vidět napětí, které se zvyšovalo s blížícím se startem. Obávali se, aby se nevyskytl technický problém těsně před závodem. Někteří se mu přece jen nevyhnuli. Model se nerozjel, ale nevzdávali se. U technického zázemí vzali do rukou pájku a cín, stroj opravili a vrhli se na další pokus o zdolání co nejlepšího času.

Autor: Roman Cichocki

14.4.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Veslařský svět v černém. V Mařaticích pohřbili nadějného veslaře Michala Plocka

Uherské Hradiště – S juniorským mistrem Evropy i mistrem světa dvaadvacetiletým Michalem Plockem se přišly v pondělí 5. prosince rozloučil na jeho poslední cestě zhruba dvě stovky známých, přátel a rodinných příslušníků do obřadní síně hřbitovu v Uherském Hradišti, Mařaticích. Talentovaný veslař a nástupce Ondřeje Synka byl 28. listopadu nalezen mrtvý v loděnici pražské Dukly, za níž vesloval.

Vědci zkoumají léčbu nočních můr a běsů i pomocí vůní

Klecany (u Prahy) - Vědci z Národního ústavu duševního zdraví (NUDZ) v Klecanech u Prahy zkoumají léčbu nočních můr a běsů i pomocí vůní. Pracoviště je unikátní spektrem nabídky metod řešení poruch spánku, a to nejen v rámci ČR. Řada problémů se léčí nejen podáváním léků, ale zásadní jsou i psychoterapeutické postupy, říká vedoucí oddělení spánkové medicíny Jitka Bušková.

Technik z letounu s fotbalisty: Pád jsme nečekali, nikdo nekřičel

La Paz - Bolivijská vláda začala vyšetřovat podezření na nepravosti při udělení licence místní letecké společnosti LaMia, jejíž letoun minulý týden havaroval v Kolumbii s brazilskými fotbalisty. Příčinou neštěstí, při němž zemřelo 71 lidí, byl zřejmě nedostatek paliva. Informaci, že letadlo mělo udělat mezipřistání na dotankování, potvrdil dnes brazilské televizi Globo i přeživší technik Erwin Tumiri.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies