VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Mýtné? Dopravci musejí sledovat změny

Chebsko - Změny v mýtném systému v republice se dotknou také autodopravců z Chebska. Zejména zkrácení propadnutí kauce za palubní jednotky (OBU) by jim mohlo způsobit obtíže. Na rozdíl od ´kamioňáků´ z jiných částí republiky jsou doposud relativně v klidu.

24.8.2013
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Archiv

„Palubních jednotek máme více než 40," uvedl jednatel firmy Sot Invent International spedition Klest Martin Seidl. „Placení kaucí určitým způsobem také zatěžuje náš rozpočet. Ovšem chci věřit, že o legislativní změně, která by zkrátila dobu k propadnutí kauce za OBU, dostaneme s předstihem nějaké upomínky," dodal.

Dispečer společnosti Lagarde Spedition pro Chebský deník uvedl, že mají asi 150 OBU. Podle něj se jedná také o slušné peníze, které se rovněž musejí hlídat. „Naštěstí mám jen jednu jednotku OBU," řekl autodopravce Zdeněk Eichler z Chebu. Takže se u mne nejedná o nic dramatického. Horší to musí být u velkých společností," řekl.

Dohoda o palubních jednotkách navíc

Ředitelství silnic a dálnic se dohodlo se smluvním technickým provozovatelem mýtného systému, firmou Kapsch, na provozování palubních jednotek (tzv. OBU), které jsou v mýtném systému navíc proti původně zasmluvněnému stavu 530 tisíc kusů.

„Když byl tento počet před dvěma lety překročen, vyvolali jsme s ŘSD coby provozovatelem mýtného systému jednání, jak situaci řešit. Dnes už máme v systému aktivních přes 660 tisíc jednotek a jejich počet stále roste," sdělil Karel Feix, generální ředitel Kapsch v České republice.

Podle Václava Nestrašila, ředitele mýtného úseku na ŘSD, nakonec obě strany přistoupily do doby, než zafungují nová opatření ke snižování počtu OBU v mýtném systému, na soudním znalcem stanovenou cenu 237 Kč za palubní jednotku a rok provozování nadpočetných jednotek.

Právě cena za roční provoz jedné krabičky byla předmětem dlouhých vyjednávání. Dohodnutá částka za OBU navíc je totiž výrazně nižší než ta původně vysoutěžená v mýtném tendru z roku 2006.

Podle dostupných informací umožnil snížení fakt, že jde o palubní jednotky sporadicky používané nebo vůbec nepoužívané, Kapsch a mýtný systém s nimi ale přesto musí provozně pracovat a každá OBU musí být stále funkční připravena k plnění mýtné povinnosti.

„Jde například o jednotky, které si zahraniční dopravci před lety vyzvedli a po zpoplatněných komunikacích v ČR jedou jen výjimečně, nebo se k nám už nevrátí," vysvětloval Karel Feix.

Nárůst palubních jednotek

Velký nárůst palubních jednotek v mýtném systému způsobuje již od jeho spuštění realita, že na řidiče kamionů proti očekávání příliš neúčinkuje kauce 1550 korun za každou vydanou OBU (On-Board-Unit, palubní jednotka), která je měla motivovat k jejich vracení, pokud ji delší dobu nevyužívají.

Otázkou bylo, jak změnit parametry tak, aby začal počet palubních jednotek v mýtném systému klesat, a také jak ekonomicky dočasně pokrýt provozování přespočetných OBU do doby, než se reálně projeví přijatá opatření což řeší právě uzavřená dohoda.

K poklesu OBU by postupně mohla vést již od září účinná legislativní změna, která zkracuje doby k propadnutí kauce za OBU ze současných tří na jediný rok. Druhým nástrojem bude ve Sněmovně ležící novela, která omezí rovněž platnost kreditu, jejž si dopravci nabíjí na palubní jednotku, z časově neomezené doby na jeden rok. Pak bude následovat vyřazování takových OBU z provozu, což za stávající legislativní situace nebylo možné.

Úhrady za mýtné

Český stát do současnosti na mýtném od kamionů vybral takřka 46 miliard korun s účinností přes 99,5 procenta. Za provozování mýta dosud stát zaplatil provozovatelskému konsorciu pod vedením Kapsch 9,9 miliardy korun daně z přidané hodnoty, celkový provozní náklad tedy činí necelých 22 procent. Vedle toho stát investoval na začátku do vybudování mýtného systému, který zůstává průběžně modernizovaný v majetku státu, celkem 3,4 miliardy korun bez daně z přidané hodnoty.

Autor: Vladimír Kučera

24.8.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Nikolas Bady u Okresního soudu v Ústí nad Labem.
6 9

Před lety brutálně znásilnil malého kluka. Nyní Bady u soudu odmítá násilí

Škoda 105 L.
AUTOMIX.CZ
22

Prodejce nabízí auta ze „socíku" v super stavu. Tahle Škoda najela jen 9000 km

Nástěnkový tendr. Slovenským exministrům hrozí trest jako za vraždu

V Bratislavě stanuli před soudem dva bývalí ministři pro podezření z korupce. Hrozí jim tresty jako za vraždu.

Druhá vlna EET: zavírají obchody i trafiky. Na trhy nepřišli žádní stánkaři

Dnes odstartovala druhá vlna EET, která se týká všech malých i velkých obchodníků, včetně stánkařů. Některým provozovnám dokázala pěkně zatopit. Mezi „obětmi" jsou obchody, trafiky nebo tradiční trhy v Domažlicích. Přinášíme vám příběhy z celé republiky

Koalice navrhla vyšší přídavky na děti. Populismus, reagovala opozice

Koalice ve Sněmovně je pro zvýšení přídavků rodinám s dětmi tak, jak se na tom dohodla v únoru. Celkově jim chce přidat čtyři miliardy korun. Zvýšení, které dnes předložil předseda poslanců ČSSD Roman Sklenák, počítá se zvýšením dětských přídavků i slevy na dani za první dítě. Opozice to označila za předvolební populismus, návrhy prý mohla vláda předložit dříve.

Rozbořil: Babiš ze mě udělal démona. Koštův konec byl plán

Bývalý hejtman Olomouckého kraje Jiří Rozbořil (ČSSD) se domnívá, že současné změny ve vedení regionu mají kořeny až u předloňské kauzy Vidkun.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies