VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Nevzhledné nádraží má šanci na opravu

Sokolov - Připravuje se jeho prodej. Návrh musejí schválit v Bruselu

31.3.2015 1
SDÍLEJ:

Na zelenou budovu Českých drah navazuje opravená žlutá část, kterou opravilo městoFoto: Roman Cichocki

Budova sokolovského nádraží má novou naději na rekonstrukci. Majetek Českých drah (ČD) se má totiž převádět na Správu železniční dopravní cesty (SŽDC). Záměr však musí posvětit Evropská komise. Pokud se tak stane, je SŽDC připravena jednat s městem. Podle svých slov chce správa rozšířit možnosti využití budov a zvýšit kvalitu služeb s nimi spojených.

Dříve avizovaná gentlemanská dohoda mezi městem a Českými drahami (ČD) se nenaplnila. Sokolov při otevření nového dopravního terminálu nechal opravit část komplexu, kde mají zázemí především autobusové služby. Zbytek nemovitosti slíbily zrekonstruovat ČD. Do dnešního dne došlo pouze k výměně oken. Nyní mají v úmyslu budovu prodat.

„Prodej části závodu společnosti SŽDC se skutečně připravuje. K realizaci tohoto kroku a k jeho podobě je však nutné získat stanovisko EU a o samotném prodeji rozhodne vláda ČR. Prodej části závodu se týká především výpravních budov železničních stanic, zahrnuje i výpravní budovu v Sokolově," potvrdila mluvčí ČD Radka Pistoriusová. SŽDC potvrdila chystanou transakci a mluvčí okomentoval i stav budov.

„V posledních letech ČD prováděla jen minimální údržbu a opravy. Počítáme proto s tím, že náklady u nás budou v prvních letech vyšší, po převzetí odhadujeme 1,2 miliardy korun. Průměrně to vychází 1,2 milionu korun na stanici za rok," vyčíslil mluvčí SŽDC Jakub Ptačinský. 

Vedení Sokolova změnu vítá. "Po případném prodeji budovy bychom mohli být jedni z prvních, kdo bude mít opravené nádraží. Naší výhodou jsou již nové perony. Projekt existuje," potvrdil starosta Sokolova Jan Picka.  

Stav nádražních budov je obecně špatný a vyplývá z historického vývoje železnice v České republice. Stáří mnoha nádražních budov se blíží či přesahuje 100 let, budovy jsou po celou dobu životnosti provozovány, až na výjimky, bez zásadnějších investic do jejich modernizace. A ještě vážnějším problémem je fakt, že z hlediska potřeb současné železnice jsou budovy nádraží značně naddimenzované.

Podle Ptačinského je pouze 51 % nádražních budov je v přijatelném technickém stavu. Značná zchátralost nemovitostí vytváří obrovské vnitřní zadlužení; současná podudržovanost (podinvestovanost) byla vyčíslena na cca 8,2 miliardy korun. 

Transakce pro koupi části závodu "Železniční stanice" je po technické a právní stránce na úrovni ČD a SŽDC připravena. V gesci Ministerstva dopravy tedy zbývá záměr úspěšně projednat s Evropskou komisí a předložit materiál s návrhem na usnesení vlády. Bezprostředně po té statutární zástupci ČD a SŽDC podepíší připravenou kupní smlouvu. Termín převodu tedy závisí pouze na datu, ke kterému se podaří získat stanovisko Evropské komise. Zhruba 3 měsíce po té může být transakce provedena a dokončena.

"Jasným cílem je dlouhodobě zlepšit technický stav železničních stanic, rozšířit možnosti využití budov a zvýšit kvalitu služeb s nimi spojených. SŽDC se musí po uskutečnění převodu seznámit s detailním stavem nemovitostí a na základě vlastních kritérií stanovit prioritu pro jejich modernizaci. Jednání s městy ke konkrétním nemovitostem železničních nádražních budov se zatím neuskutečnila, což je dáno aktuálním stavem projektu převodu. Jakmile však bude znám termín převodu, budou postupně zahájeny i tyto plánované konzultace," dodal Ptačinský. 

Autor: Roman Cichocki

31.3.2015 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Zdravotní sestra. Ilustrační snímek

Nemocnice jako farmy na bakterie. Nakazí se v nich desetitisíce Čechů

A skuteční vítězové - film Moonlight.
AKTUALIZOVÁNO
2 15

Předávání Oscarů: Nejlepším filmem je La La Land. Ne! Je to Moonlight

AUTOMIX.CZ

Řadit při parkování jedničku, nebo zpátečku? A je dobré vždy zatahovat „ručku"?

Kdo jezdí s manuální převodovkou, má většinou svůj zažitý proces, kterým zabezpečuje auto po zaparkování proti rozjetí. Mnoho z nás to dělá už zcela podvědomě. Ale když budeme nad tímto zdánlivě jednoduchým úkonem více přemýšlet, můžeme se vyvarovat nechtěných nákladů.

Šéfové stran: ANO směřuje k vůdcovskému řízení

Hnutí ANO dnešní změnou stanov, která posiluje pravomoci předsedy, míří k vůdcovskému či autoritářskému řízení hnutí. Shodují se šéfové sněmovních stran. Podobné změny ve svých stranách vylučují, demokratické strany podle nich mají být postaveny na rozhodování kolektivních orgánů.

Věra Jourová: Na prezidenta by měl kandidovat Martin Stropnický

Na sněmu ANO sklidili velký potlesk zástupci hnutí v evropských strukturách, eurokomisařka Věra Jourová, místopředseda Evropského parlamentu Pavel Telička a europoslankyně Dita Charanzová. Vystupovali jako kompetentní zastánci českých zájmů v EU, kterou vnímají coby jediné možné řešení pro Česko. Deník hovořil se zakládající členkou ANO Věrou Jourovou, jež má v hnutí stále silnou pozici.

HMD Global po 17 letech vzkřísila legendární Nokii 3310

Finská společnost HMD Global, která vyrábí telefony značky Nokia, uvede ve druhém čtvrtletí na trh pokračovatele legendárního tlačítkového modelu 3310. Telefon bez operačního systému přichází na trh téměř 17 let po svém předchůdci a má stát 49 eur, tedy asi 1350 korun. HMD to dnes oznámila před zahájením veletrhu MWC v Barceloně.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies