VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Přivítání v Pomezí bylo motorkáři po cestě kolem světa velmi příjemné

Chebsko - „Průměr 5,8 litru to není špatné na přetížený dvoutakt (280 kg pohotovostní hmotnosti), ale spotřeba měla extrémní výkyvy," říká Suchý

4.3.2014
SDÍLEJ:
Fotogalerie
8 fotografií

Čeští motorkáři v Pomezí vítali Jawu 350 z cesty kolem světa.Foto: Deník/Vladimír Kučera

Řada milovníků jednostopých vozidel české výroby z regionu se chystá na Mezinárodní veletrh motocyklů, čtyřkolek, příslušenství a oblečení Motosalon, který začíná už tento týden v Brně. Pojedou tam kvůli motorkářským novinkám, ale také hlavně za Pavlem Suchým z Oseka. Toho jako svého hrdinu totiž nadšeně vítali v Pomezí nad Ohří, když přijížděl do Čech těsně před cílem svého ojedinělého projektu ´Jawa kolem světa´. (A ten končí zrovna na akci v Brně.) V jeho rámci natočil skoro padesát tisíc kilometrů, projel 21 států a 27 hranic. To vše bez větších technických problémů! A právě Pavel Suchý s Chebským deníkem pohovořil o svém dobrodružství v sedle Jawy 350, typ 634 z roku 1978.

Prozradíte, jak jste se vlastně k tomuto projektu dostal?

Česko ani Československo dosud neměly člověka, který by na motorce kontinuálně objel planetu, ač se o to mnozí pokusili. Na rok 2014 ohlásila parta pražských herců, kteří před pár lety objevili kouzlo motorek, že pojedou kolem světa ve stylu anglických kolegů (Long way round) s kompletní asistencí, velkorysým rozpočtem a jen po severní polokouli, tedy tu nejjednodušší variantu. Jako profíkovi a motocyklovému novináři, který na motorce cestuje 22 let, mi nemohlo být jedno, že by tu ´čest´ měl mít někdo mimo branži. A tak jsem v jedné slabší chvilce, když jsem viděl, že se k tomu nikdo jiný nemá, utrousil, že to budu muset udělat já. A když něco řeknete, měl byste to udělat. Takže jsem po rekordně krátké tříměsíční přípravě vyrazil.

Kdy to bylo po trase nejdramatičtější a naopak…?

Určitě Mongolsko a průjezd pouští Gobi bez GPS. Trochu jsem se starou buzolou z NDR zabloudil, namísto tří dnů to jel týden a na to jaksi nebyly dimenzované zásoby benzínu, vody ani jídla. Trochu jsem si zanadával sám sobě, ale nakonec jsem z pouště vyjel skoro přesně v místech, kde jsem plánoval. Jen jsem najel asi dvojnásobek kilometrů. A naopak? Jakože nuda? Tak v tom patří prvenství bezpochyby agentinské silnici číslo 3 (Ruta Tres nebol RN3) z Patagonie do Buenos Aires s Atlantikem po pravici. Přes 3000 km nudné, jednotvárné pampy, v níž jsou jen lamy, pásovci a tak protivný vítr, že máte občas chuť už nikam nejet.

Postihly vás za těch skoro osm měsíců nějaké zdravotní trable?

Pokud se ještě neukáže něco po návratu, pak ne. Jedině snad ten mozol na zadku…

Lze jednoznačně stanovit, kde byli lidé, se kterými jste se nutně musel setkávat, nejvřelejší?

Lidé jsou vesměs dobří všude na planetě. Občas byl někdo protivný v Mongolsku nebo v Koreji, ale bude fér doplnit, že šlo většinou o muže. Dívky a ženy jsou komukativnější od přírody, a tak se i snáze přenesou přes jazykovou bariéru, která zrovna v těchto dvou státech byla nejtěžší.

Byl jste překvapen tak četnou skupinou příznivců českých motorek, která vás vítala na hranicích v Pomezí nad Ohří?

Po množství lidí na startu v Praze a při počtu příznivců po celou dobu cesty jsem ani překvapen nebyl. Nic to ale nemění na tom, že to bylo moc příjemné!

S jakou průměrnou spotřebou jste ty tisíce kilometrů ujel?

Průměr je 5,8. To není špatné na přetížený dvoutakt (280 kg pohotovostní hmotnosti), ale spotřeba měla extrémní výkyvy. Ve vysokých horách po přenastavení karburace uměla jet motorka i za 4 litry, naopak v protivětru argentinské pampy šla spotřeba často přes 7 litrů! Naštěstí je benzín všude levnější nežli tady doma, takže to spíš byla věc dojezdu než peněz.

Máte nějakou tu ´veselou příhodu´ z cesty?

Veselá příhoda? Těch je… Třeba jak jsem chtěl na hranicích Guatemala/El Salvador měnit US dolary na salvadorské dolary, než jsem po deseti minutách dohadování pochopil, že oficiální měnou státu El Salvador není žádný salvadorský dolar, ale normální americký dolar! Anebo v Argentině říkají benzínu ´nafta´. Takže na první čerpačce z toho byla dost veselá scénka, když jsem nechápal, proč tam mají tři typy nafty a jeden diesel a proč mi do motorky tu naftu pořád vnucují…

Autor: Vladimír Kučera

4.3.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Nikolas Bady u Okresního soudu v Ústí nad Labem.
6 9

Před lety brutálně znásilnil malého kluka. Nyní Bady u soudu odmítá násilí

Škoda 105 L.
AUTOMIX.CZ
22

Prodejce nabízí auta ze „socíku" v super stavu. Tahle Škoda najela jen 9000 km

Nástěnkový tendr. Slovenským exministrům hrozí trest jako za vraždu

V Bratislavě stanuli před soudem dva bývalí ministři pro podezření z korupce. Hrozí jim tresty jako za vraždu.

Druhá vlna EET: zavírají obchody i trafiky. Na trhy nepřišli žádní stánkaři

Dnes odstartovala druhá vlna EET, která se týká všech malých i velkých obchodníků, včetně stánkařů. Některým provozovnám dokázala pěkně zatopit. Mezi „obětmi" jsou obchody, trafiky nebo tradiční trhy v Domažlicích. Přinášíme vám příběhy z celé republiky

Koalice navrhla vyšší přídavky na děti. Populismus, reagovala opozice

Koalice ve Sněmovně je pro zvýšení přídavků rodinám s dětmi tak, jak se na tom dohodla v únoru. Celkově jim chce přidat čtyři miliardy korun. Zvýšení, které dnes předložil předseda poslanců ČSSD Roman Sklenák, počítá se zvýšením dětských přídavků i slevy na dani za první dítě. Opozice to označila za předvolební populismus, návrhy prý mohla vláda předložit dříve.

Rozbořil: Babiš ze mě udělal démona. Koštův konec byl plán

Bývalý hejtman Olomouckého kraje Jiří Rozbořil (ČSSD) se domnívá, že současné změny ve vedení regionu mají kořeny až u předloňské kauzy Vidkun.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies