Vědci našli u Mariánských Lázní další vyhaslou sopku

Rájov, Zádub-Závišín - Riziko výbuchu však z tohoto útvaru již nehrozí. Vyhasl totiž již před miliony lety.

14.7.2014
Fotogalerie
19 fotografií

DESET MILIONŮ STARÝ vulkán Podhorní vrch nabízí i dnes neuvěřitelný rozhled do krajiny. Tento přírodní útvar se nachází nedaleko nově nalezené sopky u obce Rájov. Ta však dnes již není běžným pohledem zřetelná.Foto: Foto: Deník/Jan Buriánek

Ojedinělý objev učinili vědci z České geologické služby a Ústavu struktury a mechaniky hornin Akademie věd ČR v Praze.

Nedávno totiž nedaleko obce Rájov u Mariánských Lázní objevili další vyhaslou sopku. Jedná se o takzvaný maar. A jeho stáří se odhaduje na deset milionů let. Výbuch však v současnosti lidem vůbec nehrozí.

„Indikaci toho, že by u Mariánských Lázní mohla být ještě jedna sopka, přinesl výzkum magnetického pole v této oblasti," uvedl vulkanolog Vladislav Rapprich z České geologické služby. „Zvýšená intenzita magnetického pole svědčí o přítomnosti čedičových hornin (přívodní dráhy vulkánu). Protože maary vytvářejí kráter a nikoliv sopečný kužel, není sopka morfologicky patrná a její potvrzení vyžadovalo další fyzikální měření," vysvětlil vulkanolog.

Vědci tak museli změřit i odchylky gravitačního pole, protože v důsledku explozivní erupce jsou horniny v maarovém kráteru načechrány, a jsou tedy lehčí.

„To se pak projevuje nepatrně slabší gravitací," vysvětlil Rapprich s tím, že však nelze očekávat, že by se člověk cítil lehčeji, jedná se totiž o hodnoty měřitelné pouze velmi citlivými přístroji.

Odborníci také předpokládají, že zmíněný maar souvisí s nedalekou vyhaslou sopkou Podhorní vrch u Zádubu-Závišína.

„Ten je zbytkem takzvaného struskového kužele. I v současných aktivních vulkanických oblastech se často stává, že nejprve dojde k erupci maaru a následná sopečná aktivita pak vytváří poblíž struskový kužel. Obě sopky jsou pak asi 10 milionů let staré," poznamenal vulkanolog Rapprich.

Tyto vulkány mívají jednu, nebo několik málo rychle po sobě následujících erupcí. Proto tento párek sopek odborníci řadí mezi vyhaslé a nepředpokládají obnovení jejich aktivity v budoucnosti.

A dá se vlastně zbytek sopky spatřit ještě dnes?

„Jedná se o sopku, která nevytvořila kužel, takže není vidět zdaleka jako třeba Podhorní vrch," vysvětlil Vladislav Rapprich. „Že stojíme na okraji kráteru, si všimneme až teprve na jeho hraně. Po deset milionů let se maarový kráter postupně zanáší. Můžeme předpokládat, že tam původně bylo kruhové jezírko o průměru asi 800 metrů," upřesnil vulkanolog. „Z původního jezírka zbyla bažina a několik menších rybníků, jako například Velký kolový rybník," dodal odborník.

O další sopce na Chebsku zatím vulkanologové nevědí. I když před časem narazili na objekt, který sopku také připomínal.

„Stalo se tak u obce Služetín, která se nachází přibližně kilometr od sopky Podhorní vrch, kde jsme zkusili pár měření, ale pravděpodobně se o relikt vulkanického maaru nejedná," poznamenal Vladislav Rapprich.

Co je to maar?

Sopka maarového typu vzniká, pokud se vystupující magma (roztavená hornina) setká s podpovrchovým rezervoárem vody (vodou nasáklá hornina). Prudká změna skupenství vyvolává mohutnou explozi, která vytváří nálevkovitý kráter a nikoliv sopečný kužel.

Autor: Jan Buriánek

14.7.2014 VSTUP DO DISKUSE

Angela Merkelová

První letošní úspěch Merkelové ve volbách. CDU jasně uspěla v Sársku

Vít Kalvoda.

Muž, který bojoval proti šmejdům: Někdo mi zapálil auto, raději jsem skončil

AKTUALIZUJEME

Nejlepší poločas v historii ČR! Fotbalisté zničili San Marino šesti góly

/OD ZVLÁŠTNÍHO ZPRAVODAJE DENÍKU/ Povinné vítězství vyšperkované šesti góly. Čeští fotbalisté pod vedením trenéra Karla Jarolíma potvrdili roli favorita a na půdě San Marina zvítězili vysoko 6:0. V pátém duelu kvalifikace mistrovství světa si tak připsali druhou výhru. V Serravalle dokonce odehráli nejlepší půli v historii, fotbalovému trpaslíkovi vystřelili do pauzy pět branek.

Muž zemřel přímo na zastávce. Nezachránili ho řidič, kolemjdoucí ani lékaři

Plzeňští policisté vyjížděli krátce před nedělní půl desátou dopolední do Dopravní ulice na Nové Hospodě. Na zastávce MHD tam ležel 70letý muž bez známek života.

Vojenský konvoj dnes opustil ČR. Před kasárnami zasahovala policie

Konvoj americké a britské armády má za sebou přesun přes Českou republiku. Poslední, sedmá část konvoje překročila přechod do Polska v Náchodě po 15:00. Vojáci jeli přes ČR od soboty. Vojenská kolona čítající 125 vozidel a 550 lidí se přes Česko přesouvala z Německa do Polska, kde by vojáci měli působit v rámci snahy NATO o posílení svých východních členů.

Útok v Berlíně: kriminalisté varovali před Amrim už před rokem

Kriminalisté v Severním Porýní-Vestfálsku už loni v březnu varovali, že by Tunisan Anis Amri mohl plánovat teroristický útok. Napsal to dnes list Bild am Sonntag. Amriho sledovaly německé úřady opakovaně, loni v prosinci ale stejně spáchal útok na vánoční trh v Berlíně, při kterém zahynulo 12 lidí a desítky utrpěly zranění.