Regionální potraviny budou moci brzy občané Chebu objevit na pultech ve svých obchodních domech. Obchodníci se na tom dohodli s Ministerstvem zemědělství. Nyní jsou tyto potraviny v Chebu k sehnání jen v malém řeznictví Romana Jelena.
Tyto speciality budou viditelně označeny nápisem ´Z našeho kraje´. Neměly by se přitom prodávat mimo území kraje, ve kterém se vyrábí.
Místní potraviny by podle průzkumů měly hlavně začít označovat prodejny jako Tesco, Billa, COOP nebo Albert. Později by tomu tak mohlo být i v řetězcích jako Kaufland nebo Lidl.
Celá akce je postavena na dobrovolnosti, takže označování bude záležet jen a jen na obchodníkovi, který bude mít zájem této možnosti využít. Podle Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR (SOCR) je ale rozšiřování nabídky místních produktů i v zájmu obchodníků. Mnozí z nich proto dodavatele ze svého okolí sami vyhledávají a jejich výrobky v prostorách svých prodejen označují.
Odborníci se shodují, že mezi hlavní důvody zájmu o lokální potraviny patří jejich větší čerstvost oproti produktům dováženým zdaleka. Například ovoce nebo zelenina se kvůli následné přepravě sklízejí v nezralém stavu a chemicky se ošetřují. Z chuťového i zdravotního hlediska proto podle expertů za místními výpěstky zaostávají. O zvýšené poptávce po místních výpěstcích a výrobcích svědčí například také úspěch farmářských trhů.
Nákupem regionálních potravin podpoří lidé potravináře a zemědělce ze svého okolí, což může pozitivně ovlivňovat zaměstnanost v kraji.
Nezanedbatelné je i ekologické hledisko, protože doprava zboží na velké vzdálenosti zatěžuje životní prostředí výfukovými plyny. Podle informací Státní veterinární správy (SVS) se během loňského roku farmářské trhy konaly nejméně na 170 místech a letos přibyly další.
A jaká je cena místních potravin? Jsou vysoce kvalitní, takže budou i dražší. Nicméně jiné výrobky jsou cenově srovnatelné. Stoprocentní šťávy stojí zhruba stejně jako šťávy od velké nápojářské firmy.
Ministerstvo si kromě zvýšeného prodeje výrobků slibuje i rozvoj turismu.
JANA JECHOVÁ