ANO: VLADIMÍR OUTRATA
Faktury nikomu neukazujte
„Ukažte mi fakturu za elektřinu a tady podepište výkaz…“ Když otevřete dveře a zazní podobná slova, doporučoval bych je zavřít. Pravděpodobně za nimi nestojí váš současný dodavatel, v žádném případě to není pracovník ERÚ, za kterého se často vydává. Je to podomní prodejce a jakýkoliv podpis zavání problémy.
Ještě v roce 2015 řešil ERÚ přibližně 7 tisíc podání spotřebitelů, o rok později už jich bylo téměř 10 tisíc, loni skoro 12 tisíc, a to se ne každý s problémem ozve. Jakou roli v tom hraje podomní prodej?
Tak zásadní, že jsem tento týden na společné tiskové konferenci s ministerstvem průmyslu a obchodu a Českou obchodní inspekcí navrhl vystavit podomním prodejcům v energetice stopku – přinejmenším v dnešní nehlídané a neregulované podobě.
Podle některých chci lidi donutit, aby chodili na pobočky. Nikoliv, zákaz podomního prodeje není vůbec o kamenných pobočkách. Je o prevenci proti nátlakovému prodeji bez pozvání, kterému se nejen senioři těžko brání.
Stojíte o změnu dodavatele? Použijte některý z mnoha srovnávačů, zatelefonujte nebo napište dodavateli, nechte si zaslat dokumentaci poštou či elektronicky. Chcete-li, zástupce vybrané společnosti si můžete vy sami pozvat domů.
Jeden z dodavatelů reagoval, že by zákaz poškodil hlavně spotřebitele. Opravdu? Kolik lidí se bouří ve městech, kde takové opatření prosadila radnice? Odhaduji, že řádově méně, než kolik stížností kvůli podomnímu prodeji řešíme u nás.
Autor je předseda Rady Energetického regulačního úřadu.
NE: LIBOR HOLUB
Plošné zákazy zkazí trh
Iniciativu MPO v boji proti energetickým „šmejdům“ vítáme. Ale je nesmysl plošně zakázat podom-ní nebo telefonický prodej jen kvůli tomu, že některé společnosti používají nekalé praktiky.
Proč by na takový zákaz měly doplatit společnosti, které se při přímém prodeji chovají slušně a mají statisíce spokojených klientů? Doplatí na to právě spotřebitelé. Podle oficiálních údajů ušetřili spotřebitelé na energiích od roku 2006, kdy se trh liberalizoval, více než 10 miliard korun. Naprostá většina těchto spotřebitelů novou výhodnou smlouvu uzavřela právě formou telefonního nebo přímého prodeje.
Ano, dejme jasná a přísná pravidla a vytvořme tak prostor pro náročnou a společností respektovanou živnost, která bude posilovat konkurenční prostředí ve prospěch spotřebitele nejen v oblasti energetiky!
Prodej přímý či po telefonu je přeci totéž, co prodej na kamenné pobočce, na jedné i druhé straně stojí člověk. Oba se mohou svobodně rozhodnout, kde a jak se jejich rozhovor odehraje. Jediné, co chybí, jsou legislativní nástroje, které by motivovaly obchodníka jednat tak, aby neztratil právo svou živnost vykonávat.
Není skutečným důvodem snaha oslabit konkurenční prostředí a pomoci tak polostátnímu gigantu ČEZ v době, kdy nesmyslně zdražil svým klientům elektřinu a ti od něho houfně utíkají a chtějí využít nabídky alternativních dodavatelů a šetřit své peníze? Nutit spotřebitele chodit do kamenných poboček a zakazovat jim, aby se mohli bavit tváří v tvář s prodávajícím tak, kde chtějí, je prostě nesmysl.
Autor je obchodní ředitel Bohemia Energy.