VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Pohledem Stanislava Šulce: Pseudoreferendum

Turecko po víkendu prošlo další z velkých proměn své moderní historie. Pozice stávajícího prezidenta Recepa Tayyipa Erdogana značně posílí a to vše zcela legální a na první pohled legitimní cestou – referendem. Ano, přesně tou cestou, která v Česku zatím příliš nefunguje a již si Češi často zaměňují za demokracii. Mylně.

18.4.2017 2
SDÍLEJ:

Stanislav Šulc.Foto: Deník/Martin Divíšek

Princip referenda je bohulibý a zcela demokratický. Když část společnosti ucítí nějakou potřebu a stát ji nedokáže zajistit, je namístě pokusit se danou potřebu prosadit referendem. Tedy zeptat se i ostatních voličů, zda náhodou nemají podobnou potřebu, nebo zda souhlasí s tím, aby takovou potřebu bylo možné uspokojit legálně. Ve vyspělých demokraciích to funguje skvěle na místní i celostátní úrovni.

Odehrálo se ale toto v Turecku? Téměř jistě nikoli. Turecké referendum je typickou ukázkou psudoreferenda. Hybnou silou referenda nebyla společnost, ale vládce. On a jeho tým vytvořil novou ústavu, a aby si nad důsledky mohl „umýt ruce", nechal změnu ústavy odsouhlasit v „referendu". Jistě byly otázky v referendu postaveny dostatečně chytře a zcela jistě v Turecku probíhala výrazná přesvědčovací kampaň. V takovém systému není třeba ani nijak zvlášť falšovat výsledky.

Znovu se potvrdilo, že referendum může fungovat jen ve vyspělých demokraciích, které mají etablované demokratické instituce. Turecko takovou zemí není a po víkendu se tomu zase trochu vzdálilo.

Autor: Stanislav Šulc

18.4.2017 VSTUP DO DISKUSE 2
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Záchranáři pomáhají běžcům na olomouckém půlmaratonu 2017
25

Na půlmaratonu v Olomouci ošetřili přes 50 lidí, pět skončilo na urgentu

Ilustrační fotografie.
1 30

Vyplašená zvěř, zničené porosty. Čtyřkolky přidělávají vrásky myslivcům

DOTYK.CZ

Česká agentura veze z Cannes několik cen. Za kampaň pro časopis, co už nevychází

Čím jsou pro světový film ceny americké filmové akadamie Oscar, tím je pro evropskou reklamu mezinárodní reklamní festival Cannes Lions. Koná se vždy koncem června ve francouzském letovisku Cannes a v posledních letech je na něm úspěšná česká pobočka reklamní sítě Young & Rubicam.

Ohnivé peklo v Pákistánu, nejméně 120 lidí uhořelo po vzplanutí cisterny

/VIDEO/ K tragédii došlo v Pákistánu, kde se převrátila cisterna s palivem. Následně ji zachvátil požár, který se rychle rozšířil na okolní automobily a motorky. Podle posledních informací na místě zemřelo nejméně 125 lidí. Další desítky byly s vážnými popáleninami převezeny do nemocnic. Podle záchranářů tak mohou počty obětí nadále stoupat.

Týdenní zkrat: Milionová milost

Paroubek to zkusil, Zaorálek mu to zarazil, Klaus slavil a dostal milion. I další zprávy měly katastrofický rozměr.

Macron spojil se Schwarzeneggerem síly v boji proti změně klimatu

/VIDEO/ Slavný herec a bývalý kalifornský guvernér Arnold Schwarzenegger našel spojence v boji za záchranu klimatu: francouzského prezidenta Emmanuela Macrona. Oba si přejí zvrátit rozhodnutí odstoupit od klimatické dohody z Paříže, které nedávno učinil americký prezident Donald Trump.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies