VYBERTE SI REGION

Armádní Ford Mutt zůstal navždy zakázaným ovocem

Třebíč - Po druhé světové válce se armáda USA začala poohlížet po modernějším nástupci legendárního víceúčelového terénního vozidla Jeep. V roce 1951 proto vláda podepsala kontrakt na vývoj nového vozidla této kategorie s Ford Motor Company.

10.5.2014
SDÍLEJ:

Mira Janko z Třebíče patří mezi šťastlivce, kteří nevšední armádní vozidlo Ford Mutt vlastní.Foto: Jan Kotlík

Výsledkem byl Ford Mutt Military Utility Tactical Truck (doslova „vojenský užitkový taktický náklaďák").

Jeho vývoj a testování probíhalo téměř celá 50. léta. V konečné podobě se Ford Mutt začal vyrábět až v roce 1960. Mutt si v podstatě zachoval stejné rozměry a uspořádání jako Jeep. Poháněl ho řadový zážehový čtyřválec o obsahu 2,3 litru, vyráběný v licenci fy Continental nebo motor Hecules Industrial o objemu 2,5 litru. Převodovka byla čtyřrychlostní s „krátkým" prvním rychlostním stupněm, který nahrazoval redukci. Výhodou byla konstrukce rámu integrovaného do karoserie, který umožnil výrazně snížit těžiště vozu, a pak především nezávislé zavěšení všech kol, které zvyšovalo jízdní komfort a umožňovalo vozidlu dosahovat v terénu vyšších rychlostí. Zajímavostí je vodotěsná elektroinstalace. Na masce chladiče byly použity horizontální mřížky. Maska se svislými otvory byla již tehdy úředně zaregistrována jako chráněný rozlišovací znak Jeepů.

Zakázaný Mutt

Ford Mutt započal svoji kariéru nasazením ve Vietnamu. Hrál aktivní roli ve všech vojenských konfliktech americké armády až do roku 1980, kdy začal být nahrazován zcela novým vozidlem Humvee. Hummer však díky své velikosti a váze nesplnil nároky na flexibilitu (např. se nevejde do bojového vrtulníku pro rychlý výsadek námořní pěchoty). Proto zůstal u některých jednotek US-ARMY Ford Mutt dále v činné službě. Dnes je např. používán speciálními jednotkami jako FAV (Fast Attack Vehicle). Na rozdíl od Jeepů nebyl nikdy Ford Mutt oficiálně určen pro civilní trh. Dle některých zdrojů mohl být důvodem fakt, že vozidla první série trpěla při rychlé jízdě bez zatížení nízkou stabilitou v zatáčkách, a hrozilo jejich převrácení.

Tyto havárie však také mohly být připisovány chybám vojenských řidičů, kteří nebyli přechodem z Jeepů připraveni na odlišné chování jeho výkonnějšího a odlišně řešeného nástupce. Nicméně dle názoru Ministerstva obrany byl Mutt nebezpečný pro civilní komunikace a zůstal proto navždy pro veřejnost „zakázaným ovocem". Při jeho vyřazování z činné služby na přelomu 80. a 90. let se velké množství těchto vozidel dostalo přes společnosti nabízející armádní přebytky do armád celého světa. Některé vyřazené Mutty v USA, aby je nebylo možné používat civilisty, byly před sešrotováním ještě rozřezány na čtyři kusy. Přesto se však údajně našlo několik fanoušků, kteří se dokázali těchto rozřezaných částí „zmocnit" a následně z nich postavit provozuschopná vozidla.

Mira Janko z Třebíče ale patří mezi ty šťastlivce, kteří si mohou nevšedního armádního vozidla užívat bez takto dobrodružných akcí. Jeho Mutt A2 vyrobený v roce 1978 byl nalezen v Portugalsku. Zde léta sloužil v portugalské armádě, než byl odstaven a ponechán svému osudu. Léta tvrdé služby a posléze stání pod širým nebem se na něm jaksepatří podepsalo. Renovace trvala dva roky, ale rozhodně stála za to. Většina Muttů u nás jezdí v barvách US-ARMY. Snad proto Mira svůj vůz ponechal v barvách portugalské armády, čímž je také podtržena jeho výjimečnost. Přijďte se podívat na letošní soutěž O zlomenou poloosu, určitě tam oba uvidíte! 

JAN KOTLÍK

Autor: Redakce

10.5.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Babiš: Jsem manažer obyvatel této země a mám co nabídnout

Spuštění první fáze EET i snahy o zavedení různých výjimek udaly tón veřejné debatě končícího týdne. Kromě toho byl přijat zákon o střetu zájmů, který bude mít pro Andreje Babiše dalekosáhlé důsledky. Není divu, že během rozhovoru občas křičel, odbíhal pro různé materiály a maily od občanů, kroutil hlavou, ale také se srdečně smál. I když tvrdí, že je naštvaný, hlavně na Bohuslava Sobotku, evidentně je odhodlaný poprat se o vítězství ve volbách a další čtyři roky vést zemi.  

Martin Svoboda: Za jedovatý alkohol má být potrestán výrobce, ne prodejce

/ROZHOVOR/ Když v září 2012 pacient havířovské nemocnice řekl lékařům, že oslepl po vypití alkoholu, který koupil jeho bratr ve stánku pod náměstím TGM v Havířově-Šumbarku, byl to stánek, kde byl provozní Martin Svoboda a kde šťárou policie, hygieniků a celníků začala metylová kauza, která zasáhla celou republiku a dokonce překročila její hranice.

Muž, který postupně přestává ovládat své nohy a ruce: Chci žít naplno

Pracuje jako právník a každý den několik hodin cvičí, aby kvůli své nemoci neskončil nehybný na lůžku. Bojuje, a přes všechny obtíže s postupující ztrátou hybnosti rukou a nohou, které mu způsobuje nemoc nazvaná Charcot-Marie-Tooth (C-M-T), považuje svůj život za šťastný.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies