Deník

Astronomové nalezli druhý úlomek meteoritu

Vatín - Astronomové oznámili nález druhého úlomku meteoritu, který spadl v prosinci loňského roku na Vysočinu. Místem objevu bylo v pondělí tentokrát okolí Vatína. „Je to druhý nalezený kus a je asi sedmkrát těžší, než ten první, který byl nalezen u Nové Vsi. Základní měření jsme už udělali, takže už je potvrzeno, že jde o ten samý typ meteoritu," potvrdil vedoucí oddělení meziplanetární hmoty z Astronomického ústavu Akademie věd České republiky Pavel Spurný.

14.1.2015

Oba dosud nalezené meteority Žďár nad Sázavou – vpravo první meteorit (6g), vlevo druhý meteorit (40g).Foto: Foto: Pavel Spurný

Kámen z vesmíru má tentokrát podobu čtyřbokého jehlanu. „Má aerodynamický tvar, jak je obroušený vzduchem, a černou kůrku, jak se zahřál při průletu atmosférou," řekl pro Českou televizi nálezce Tomáš Henych.

Astronomové nadále pátrají i po dalších úlomcích, což v zimních měsících není právě jednoduchá záležitost. „Když nasněžilo, tak se nám možnosti pátrání uzavřely. Jakmile ale přišlo tání, ihned jsme ho využili a jeli jsme. Meteorit byl nalezen přesně v námi vytipovaném místě," vyjádřil se Pavel Spurný.

Práci hledačů úlomků vesmírného kamene ale ztěžují amatérští lovci meteoritů, kteří pátrají na vlastní pěst a o své nálezy se nehodlají s odborníky dělit. „Podle informací z místa víme, že se tam pohybují různí hledači. Samozřejmě nás ne vždy o svých nálezech informují, i když by to tak podle zákona mělo být," podotkl šéf oddělení meziplanetární hmoty.

Těžké hledání

Reakcí na utajené objevy jsou letáky, které astronomové zaslali do všech obcí, jež se nacházejí v místě možných nálezů úlomků meteoritu. „V letáku je popsáno, co přesně by místní obyvatelé mohli najít a je tam uveden i kontakt, kam by se v případě nálezu měli obrátit," řekl Pavel Spurný.

Hvězdný kámen od Vatína je prvním úlomkem nalezeným přímo členy astronomického ústavu. „Ten první našel člen pelhřimovské pobočky astronomické společnosti. Ale našli jej na základě informací, které jsme jim poskytli. Jde o skupinu, s níž spolupracujeme. Takových skupin existuje několik a jsou námi přesně informované, kam mají jít hledat. Své nálezy nám pak obratem oznamují tak, jak tomu bylo v případě nálezu u Nové Vsi," vysvětlil Pavel Spurný.

Astronomové měli o pádu meteoritu od začátku poměrně přesné informace. „Bolid modelujeme, vidíme, jak svítí, jak se rozpadá, tušíme, kolik hmoty se z něj mohlo uvolnit a kolik jí mohlo přečkat průlet až na Zemi. To, že už se našly dva úlomky, potvrzuje, že jsou naše informace správné. Úlomky není ale úplně snadné nalézt. Mohlo jich napadat i několik tisíc, ale musíme si uvědomit, že oblast, v níž se vyskytují, je veliká. Mezi prvním a druhým nálezem je více než osmikilometrová vzdálenost a pádová oblast bolidu je asi třicetikilometrová," podotkl Pavel Spurný.

Autor: Redakce

14.1.2015 VSTUP DO DISKUSE

Studentské koleje. Ilustrační foto.

Univerzitní koleje hlásí stop stav, tisíce studentů jsou bez ubytování

David Rath

Rath podal ústavní stížnost kvůli použití odposlechů v jeho kauze

Petr Fiala: Vyčistíme právní džungli, ve které se už nikdo nevyzná

Převzal finančně rozvrácenou stranu s mizernou pověstí, na níž se podepsali jak regionální kmotři, tak expremiérova milenka Jana Nagyová. ODS před posledními volbami nebyla v dobré kondici, a pokud je nyní opět nejsilnějším hráčem v pravicové části kolbiště, má na tom velkou zásluhu emeritní rektor Masarykovy univerzity v Brně Petr Fiala, který v roli předsedy vrátil občanským demokratům serióznost a hlavně ideovou náplň.

Komentář Tomáše Procházky: Klíčové volby. Německo hot, Česko čehý

Poledne co poledne otevřel modrou krabičku a vyndal z ní housku. Vždy se dvěma plátky stejného salámu a okurkou. Banální historka o spolužákovi z mých středoškolských let v Německu jako by do jisté míry symbolizovala nedělní volby. Proč ochutnávat něco jiného, když osvědčené šmakuje?

V Severní Koreji se opět otřásla země. Čína hovoří o dalším jaderném testu

Zemětřesení o síle 3,4 stupně Richterovy škály bylo zaznamenáno v Severní Koreji. Informovaly o tom čínské úřady. Podle serveru BBC s odkazem na čínské seismology k němu došlo v blízkosti místa, kde Severokorejci testují jaderné střely. Naposledy se tak stalo dne 3. září, kdy otestovali jadernou nálož, jež vyvolala rekordní umělé zemětřesení o síle 6,3 Richterovy stupnice.

Prohraná sázka fotbalového fanouška: Z Žižkova pěšky až do Pardubic

Na fotbalový zápas na hřišti soupeře fanoušci většinou cestují auty, vlaky nebo autobusy. Může se ale stát, že se jeden z fanoušků vsadí s hráčem svého klubu… A prohraje.