Deník

Astronomové nalezli druhý úlomek meteoritu

Vatín - Astronomové oznámili nález druhého úlomku meteoritu, který spadl v prosinci loňského roku na Vysočinu. Místem objevu bylo v pondělí tentokrát okolí Vatína. „Je to druhý nalezený kus a je asi sedmkrát těžší, než ten první, který byl nalezen u Nové Vsi. Základní měření jsme už udělali, takže už je potvrzeno, že jde o ten samý typ meteoritu," potvrdil vedoucí oddělení meziplanetární hmoty z Astronomického ústavu Akademie věd České republiky Pavel Spurný.

14.1.2015

Oba dosud nalezené meteority Žďár nad Sázavou – vpravo první meteorit (6g), vlevo druhý meteorit (40g).Foto: Foto: Pavel Spurný

Kámen z vesmíru má tentokrát podobu čtyřbokého jehlanu. „Má aerodynamický tvar, jak je obroušený vzduchem, a černou kůrku, jak se zahřál při průletu atmosférou," řekl pro Českou televizi nálezce Tomáš Henych.

Astronomové nadále pátrají i po dalších úlomcích, což v zimních měsících není právě jednoduchá záležitost. „Když nasněžilo, tak se nám možnosti pátrání uzavřely. Jakmile ale přišlo tání, ihned jsme ho využili a jeli jsme. Meteorit byl nalezen přesně v námi vytipovaném místě," vyjádřil se Pavel Spurný.

Práci hledačů úlomků vesmírného kamene ale ztěžují amatérští lovci meteoritů, kteří pátrají na vlastní pěst a o své nálezy se nehodlají s odborníky dělit. „Podle informací z místa víme, že se tam pohybují různí hledači. Samozřejmě nás ne vždy o svých nálezech informují, i když by to tak podle zákona mělo být," podotkl šéf oddělení meziplanetární hmoty.

Těžké hledání

Reakcí na utajené objevy jsou letáky, které astronomové zaslali do všech obcí, jež se nacházejí v místě možných nálezů úlomků meteoritu. „V letáku je popsáno, co přesně by místní obyvatelé mohli najít a je tam uveden i kontakt, kam by se v případě nálezu měli obrátit," řekl Pavel Spurný.

Hvězdný kámen od Vatína je prvním úlomkem nalezeným přímo členy astronomického ústavu. „Ten první našel člen pelhřimovské pobočky astronomické společnosti. Ale našli jej na základě informací, které jsme jim poskytli. Jde o skupinu, s níž spolupracujeme. Takových skupin existuje několik a jsou námi přesně informované, kam mají jít hledat. Své nálezy nám pak obratem oznamují tak, jak tomu bylo v případě nálezu u Nové Vsi," vysvětlil Pavel Spurný.

Astronomové měli o pádu meteoritu od začátku poměrně přesné informace. „Bolid modelujeme, vidíme, jak svítí, jak se rozpadá, tušíme, kolik hmoty se z něj mohlo uvolnit a kolik jí mohlo přečkat průlet až na Zemi. To, že už se našly dva úlomky, potvrzuje, že jsou naše informace správné. Úlomky není ale úplně snadné nalézt. Mohlo jich napadat i několik tisíc, ale musíme si uvědomit, že oblast, v níž se vyskytují, je veliká. Mezi prvním a druhým nálezem je více než osmikilometrová vzdálenost a pádová oblast bolidu je asi třicetikilometrová," podotkl Pavel Spurný.

Autor: Redakce

14.1.2015 VSTUP DO DISKUSE

Letní dětský tábor, ilustrační snímek.

Děti na táborech mají mobily. A brečí domů

Donald Trump s Vladimirem Putinem

Americký Senát schválil nové sankce vůči Rusku. Vetuje je Trump?

Výkyvy počasí zdraží med. Na část včelařů dopadne i EET

/INFOGRAFIKA/ Včelaři prodávají med za 160 korun. Kvůli slabší úrodě cena o pár desetikorun stoupne.

Před 41 let se Zlaté piesky zalily krví. Došlo k nejhorší letecké havárii u nás

/VIDEO/ Pavol Hammel měl krušnou noc, slavilo se, pilo. Teď je kolem osmé ráno a on vláčně klimbá v odbavovací hale pražské Ruzyně. Pár kolemjdoucích ho poznává, je to frontman bigbítové kapely Prúdy, v roce 1976 dost populární. V 8:27 se zvedá dopravní letoun Iljušin Il 18-B z ruzyňské rampy, bez rockera na palubě. Alkoholové koma mu právě zachránilo život.

Slavný fotbalový útočník Baroš se vrátil do Baníku: Cizinci české lize pomůžou

Nejen hvězdní cizinci v dresech Sparty a Slavie budou zdobit nový ročník fotbalové ligy. Zpátky mezi elitou je Baník Ostrava, jehož soupisku zdobí jméno jednoho z nejslavnějších odchovanců slezského klubu. Milan Baroš se do Baníku vrátil už potřetí. Tentokrát (prý) naposledy.

Obrněnce pro českou armádu vyrobí Tatra

/FOTOGALERIE/ Vláda České republiky schválila zakázku na pořízení obrněných vozidel Titus na podvozku Tatra pro potřeby ozbrojených sil.