VYBERTE SI REGION

Astronomové nalezli druhý úlomek meteoritu

Vatín - Astronomové oznámili nález druhého úlomku meteoritu, který spadl v prosinci loňského roku na Vysočinu. Místem objevu bylo v pondělí tentokrát okolí Vatína. „Je to druhý nalezený kus a je asi sedmkrát těžší, než ten první, který byl nalezen u Nové Vsi. Základní měření jsme už udělali, takže už je potvrzeno, že jde o ten samý typ meteoritu," potvrdil vedoucí oddělení meziplanetární hmoty z Astronomického ústavu Akademie věd České republiky Pavel Spurný.

14.1.2015
Fotogalerie
3 fotografie

Oba dosud nalezené meteority Žďár nad Sázavou – vpravo první meteorit (6g), vlevo druhý meteorit (40g).Foto: Foto: Pavel Spurný

Kámen z vesmíru má tentokrát podobu čtyřbokého jehlanu. „Má aerodynamický tvar, jak je obroušený vzduchem, a černou kůrku, jak se zahřál při průletu atmosférou," řekl pro Českou televizi nálezce Tomáš Henych.

Astronomové nadále pátrají i po dalších úlomcích, což v zimních měsících není právě jednoduchá záležitost. „Když nasněžilo, tak se nám možnosti pátrání uzavřely. Jakmile ale přišlo tání, ihned jsme ho využili a jeli jsme. Meteorit byl nalezen přesně v námi vytipovaném místě," vyjádřil se Pavel Spurný.

Práci hledačů úlomků vesmírného kamene ale ztěžují amatérští lovci meteoritů, kteří pátrají na vlastní pěst a o své nálezy se nehodlají s odborníky dělit. „Podle informací z místa víme, že se tam pohybují různí hledači. Samozřejmě nás ne vždy o svých nálezech informují, i když by to tak podle zákona mělo být," podotkl šéf oddělení meziplanetární hmoty.

Těžké hledání

Reakcí na utajené objevy jsou letáky, které astronomové zaslali do všech obcí, jež se nacházejí v místě možných nálezů úlomků meteoritu. „V letáku je popsáno, co přesně by místní obyvatelé mohli najít a je tam uveden i kontakt, kam by se v případě nálezu měli obrátit," řekl Pavel Spurný.

Hvězdný kámen od Vatína je prvním úlomkem nalezeným přímo členy astronomického ústavu. „Ten první našel člen pelhřimovské pobočky astronomické společnosti. Ale našli jej na základě informací, které jsme jim poskytli. Jde o skupinu, s níž spolupracujeme. Takových skupin existuje několik a jsou námi přesně informované, kam mají jít hledat. Své nálezy nám pak obratem oznamují tak, jak tomu bylo v případě nálezu u Nové Vsi," vysvětlil Pavel Spurný.

Astronomové měli o pádu meteoritu od začátku poměrně přesné informace. „Bolid modelujeme, vidíme, jak svítí, jak se rozpadá, tušíme, kolik hmoty se z něj mohlo uvolnit a kolik jí mohlo přečkat průlet až na Zemi. To, že už se našly dva úlomky, potvrzuje, že jsou naše informace správné. Úlomky není ale úplně snadné nalézt. Mohlo jich napadat i několik tisíc, ale musíme si uvědomit, že oblast, v níž se vyskytují, je veliká. Mezi prvním a druhým nálezem je více než osmikilometrová vzdálenost a pádová oblast bolidu je asi třicetikilometrová," podotkl Pavel Spurný.

Autor: Redakce

14.1.2015 VSTUP DO DISKUSE

Akciová burza v Torontu

Degiro slibuje neuvěřitelně nízké poplatky, klidně si ale naúčtuje 10 tisíc

Britská premiérka Theresa Mayová.

Tvrdý brexit! Mayová chce úplné oddělení Británie od EU

VIDEO: Bezva finta? Řidiče načapali se „schovávací“ SPZ

Možná jste si taky někdy chtěli připadat jako James Bond, jehož otáčecí SPZ na autě se stala legendární vychytávkou. Podobné pocity nedávno zažíval jistý řidič z americké Floridy. I když… Vlastně se chtěl jen vyhnout placení mýtného.

Po pohřešované dívce z Ústí se pátrá i v schengenském prostoru

Ústí nad Labem - Policie stále neúspěšně pátrá po dvanáctileté Michaele Patricii Muzikářové z Ústí nad Labem. Dítě je nezvěstné pravděpodobně od 11. ledna. Policie dívku hledá nejen v celé České republice, ale i v schengenském prostoru.

Stát pátrá po majitelích čtyř tisíc domů. Když se nepřihlásí, přijdou o ně

O vydání nemovitostí po sedlácích, emigrantech či obětech války žádají tisíce Čechů ročně. Uspějí jen stovky z nich.