Astronomové nalezli druhý úlomek meteoritu

Vatín - Astronomové oznámili nález druhého úlomku meteoritu, který spadl v prosinci loňského roku na Vysočinu. Místem objevu bylo v pondělí tentokrát okolí Vatína. „Je to druhý nalezený kus a je asi sedmkrát těžší, než ten první, který byl nalezen u Nové Vsi. Základní měření jsme už udělali, takže už je potvrzeno, že jde o ten samý typ meteoritu," potvrdil vedoucí oddělení meziplanetární hmoty z Astronomického ústavu Akademie věd České republiky Pavel Spurný.

14.1.2015

Oba dosud nalezené meteority Žďár nad Sázavou – vpravo první meteorit (6g), vlevo druhý meteorit (40g).Foto: Foto: Pavel Spurný

Kámen z vesmíru má tentokrát podobu čtyřbokého jehlanu. „Má aerodynamický tvar, jak je obroušený vzduchem, a černou kůrku, jak se zahřál při průletu atmosférou," řekl pro Českou televizi nálezce Tomáš Henych.

Astronomové nadále pátrají i po dalších úlomcích, což v zimních měsících není právě jednoduchá záležitost. „Když nasněžilo, tak se nám možnosti pátrání uzavřely. Jakmile ale přišlo tání, ihned jsme ho využili a jeli jsme. Meteorit byl nalezen přesně v námi vytipovaném místě," vyjádřil se Pavel Spurný.

Práci hledačů úlomků vesmírného kamene ale ztěžují amatérští lovci meteoritů, kteří pátrají na vlastní pěst a o své nálezy se nehodlají s odborníky dělit. „Podle informací z místa víme, že se tam pohybují různí hledači. Samozřejmě nás ne vždy o svých nálezech informují, i když by to tak podle zákona mělo být," podotkl šéf oddělení meziplanetární hmoty.

Těžké hledání

Reakcí na utajené objevy jsou letáky, které astronomové zaslali do všech obcí, jež se nacházejí v místě možných nálezů úlomků meteoritu. „V letáku je popsáno, co přesně by místní obyvatelé mohli najít a je tam uveden i kontakt, kam by se v případě nálezu měli obrátit," řekl Pavel Spurný.

Hvězdný kámen od Vatína je prvním úlomkem nalezeným přímo členy astronomického ústavu. „Ten první našel člen pelhřimovské pobočky astronomické společnosti. Ale našli jej na základě informací, které jsme jim poskytli. Jde o skupinu, s níž spolupracujeme. Takových skupin existuje několik a jsou námi přesně informované, kam mají jít hledat. Své nálezy nám pak obratem oznamují tak, jak tomu bylo v případě nálezu u Nové Vsi," vysvětlil Pavel Spurný.

Astronomové měli o pádu meteoritu od začátku poměrně přesné informace. „Bolid modelujeme, vidíme, jak svítí, jak se rozpadá, tušíme, kolik hmoty se z něj mohlo uvolnit a kolik jí mohlo přečkat průlet až na Zemi. To, že už se našly dva úlomky, potvrzuje, že jsou naše informace správné. Úlomky není ale úplně snadné nalézt. Mohlo jich napadat i několik tisíc, ale musíme si uvědomit, že oblast, v níž se vyskytují, je veliká. Mezi prvním a druhým nálezem je více než osmikilometrová vzdálenost a pádová oblast bolidu je asi třicetikilometrová," podotkl Pavel Spurný.

Autor: Redakce

14.1.2015 VSTUP DO DISKUSE

Kandidát na ministra financí Ivan Pilný poskytl 18. května v Praze rozhovor Deníku.

Pilný: Návrh rozpočtu je rozumný, změny neplánuji

Jiří Kajínek, odsouzený vrah, míří 23. května po 23 letech na svobodu z věznice v Rýnovicích v Jablonci nad Nisou díky milosti, kterou mu udělil prezident Miloš Zeman.

Je to tady! Kajínek opustil vězení. "Vítej na svobodě," zaznělo na uvítanou

Otec zavíral své děti do hladomorny, tvrdí obžaloba. Viní ho z týrání

Dvě nezletilé děti měl sedmačtyřicetiletý otec na Břeclavsku podle obžaloby zavírat do místnosti nazývané hladomorna. Policisté navíc sdělili, že v jeho počítači našli tisíce erotických fotografií s mladými chlapci. Případem se v úterý začal zabývat brněnský krajský soud.

EXKLUZIVNĚ / AKTUALIZUJEME

Čtyři autentické dojmy z Británie: Lidé jsou šokovaní, život se ale nezastavil

/VIDEO, ROZHOVOR/ Jak se tragédie v Manchesteru, kde útočník na koncertě odpálil bombu, dotkla tamních obyvatel, včetně české ředitelky Czech School Manchester? Jaké dojmy a postřehy nám svěřil novinář deníku The Sun, jehož syn byl přítomen na tragickém koncertě? Přinášíme i poznatky další Češky, sociální praconice Zory Zámečníkové, jež poskytla video z okolí místa činu. Rovněž jsme oslovili bývalou novinářku Deníku, nyní působící v Londýně.

OBRAZEM: Jak by asi dnes vypadala legendární auta východního bloku?

Po rozpadu východního bloku se mnoho ikonických vozů této éry nedočkalo přímého nástupce. Plno nadšenců si však představuje jejich návrat a skrze grafické ilustrace vytváří moderní interpretace těchto známých aut. Podívali jsme se na ty nejzajímavější.

Comeback Kvitové se blíží. Bude hrát už v Paříži?

/VIDEO/ Doba návratů? Jen den poté, co svůj návrat na kurty oznámila bývalá světová jednička Viktoria Azarenková (po mateřské pauze plánuje hrát Wimbledon), se výrazně přiblížil i comeback další tenisové hvězdy – Petry Kvitové.