VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Autovraky v ulicích překáží údržbě a navíc hyzdí města

Pelhřimovsko – Z některých parkujících aut by se s nadsázkou mohla platit daň z nemovitosti. Stojí totiž v ulicích trvale, nikdo s nimi nejezdí, a pomalu chátrají. Cestu k jejich odstranění sice města a obce mají, ale je poměrně složitá.

10.1.2013
SDÍLEJ:

V Říčanského ulici v Pelhřimově stojí delší dobu „osiřelý“ červený favorit (na snímku). Dokonce se pod ním už začíná tvořit mech.Foto: Deník/Jan Mazanec

Jedním z příkladů je i červený favorit se značkou HBI 66-83 v pelhřimovské Říčanského ulici, pod kterým už roste i mech. Na parkovišti před střední školou ve Friedově ulici zase stojí daewoo s registrační značkou 4A6 62-32. Oba vozy již mají zdevastovaná zrcátka a u obou už dávno propadly termíny technické kontroly.

Podle zákona je na pozemních komunikacích zakázáno odstavovat vraky, tedy vozidla trvale nezpůsobilá k provozu. Podle Jaroslava Hraníčka z městského úřadu jsou znakem vraků třeba odpadlé či rozbité části karoserie, poškozená značka a vypuštěná kola.

„Majitele vyzveme, aby auto odstranil. Pokud není k zastižení nebo nejde zjistit, dáme lhůtu dva měsíce na odstranění," vysvětlil Hraníček s tím, že zmíněný vrak daewoo už řeší, o favoritu dosud nevěděl.

Většina řidičů se ozve hned

Podnět o autu, které překáží, může podat kdokoli. Pokud majitel do vyměřené doby vůz neodstraní, udělá to za něj vlastník komunikace na náklady, které po něm pak ale vyžaduje. Když vůz nemá registrační značku, lze vlastníka dohledat podle čísla karoserie, takzvaného VINu.

Odstavená a nepřeparkovaná auta komplikují práci také technickým službám, jak potvrdil mluvčí těch pelhřimovských Jaroslav Záběhlík. „Musíme prostor těsně kolem auta uklidit a pak se případně na místo vrátit znovu. Vyloženě jen kvůli úklidu ale zatím nebylo odtaženo žádné auto," řekl. U aut, která překážejí nebo špatně parkují, je postup ve spolupráci s policií následující: Městský úřad zjistí informace o majiteli a postoupí případ technickým službám, které objednají odtahovou službu. Tu má město od loňska domluvenou s firmou Auto Zábrana.

„Za loňský rok jsme z Pelhřimova odtahovali asi deset aut. Většina řidičů se ozvala hned, jen jeden to nechal ležet," uvedl jednatel firmy Pavel Zábrana. Současně dodal, že shánění majitele není administrativně jednoduché. Majitel často odstaví dosluhující auto, aby se vyhnul nákladům spojeným s likvidací vozu.

Nově si služby zmíněné firmy od prosince objednalo i druhé město v okrese, Počátky. Jak řekl jeho starosta Karel Štefl, ve městě ještě k případu odtažení nedošlo, ale hrozba podle něj může zafungovat preventivně.

„Za sídlištěm u kotelny je jeden vrak s vypuštěnými koly a kvůli zimní údržbě i čištění jsou rizikové také jednosměrky, třeba Horní ulice," zmínil problémová místa v Počátkách. Dodal, že u dohledání majitele bývá někdy problém s tím, že vozidlo je převedeno jen papírově, ale ne reálně. Majitelé aut navíc často nevyužijí možnost uložit značku do depozita.

Auto řešili na zastupitelstvu

V Kamenici nad Lipou problém s automobilem, který stál zaparkovaný na náměstí Československé armády, řešili koncem loňského roku. Podnět na odstranění votu, který sice stál na parkovišti, ale zjevně se s ním dlouho nejezdilo, vznesl na posledním zasedání zastupitelstva právě jeden z kamenických zastupitelů Karel Beránek. „Auto jen zabírá místo na parkovišti. Dokonce pod ním už rostla tráva," upozornil Beránek.

Jak řekl starosta města Ivan Pfaur, problém s touto starou škodovkou, už se podařilo vyřešit. „Auto mělo sice vypuštěná kola a chyběla v něm baterie, ale bylo stále zapsáno v registru vozidel, takže jsme uvědomili majitele a ten si vůz zpojízdnil a odvezl," uvedl Pfaur.

Řešili to domluvou

Jak dodal, problémy s odstavenými vraky jinak v Kamenici nejsou. „Tuto potíž nemusíme řešit často. Pokud lze dohledat vlastníka v registru, je to jednoduché: pošleme mu obsílku a můžeme s ním vyjednat odstranění auta. Horší je, pokud auto v evidenci není a neví se, komu patří. V tomto případě už jsme bezmocní," doplnil Ivan Pfaur.

Problém s odstavenými nepojízdnými vozidly aktuálně nemají v Pacově.  „V minulosti jsme tu měli pár takto odstavených aut, ale to jsme vždy po domluvě vyřešili s konkrétními majiteli aut. Nyní ale tento problém neřešíme," informoval starosta Pacova Lukáš Vlček a ihned pokračoval: „Problém s vraky je hezky vidět, když napadne sníh a když pracovníci Lesotechu například prohrnují Sídliště Míru, nebo lokality, kde je větší množství zaparkovaných vozidel. Hned jsou dobře vidět typy aut, která třeba tři týdny nebo měsíc nevyjedou, ale že by byly z kategorie vraků, tak to ne," uzavřel starosta.

Autor: Redakce

10.1.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Miloš Zeman
64 7

Chováš se jako svině, vzkázal Zeman Sobotkovi

Požár v budově Grenfell Tower
AKTUALIZUJEME
3 30

Požár v Grenfell Tower způsobila lednička, potvrdila policie

Premiér Sobotka vyzval prezidenta Macrona: Zvyšujte platy v České republice

V Bruselu se dnes dopoledne odehrála důležitá schůzka mezi francouzským prezidentem Emmanuelem Macronem a státy Visegrádské skupiny. Setkání navrhl už před dvoudenním summitem EU v Bruselu Emmanuel Macron a jak předpokládal, hlavním tématem měla být politika přerozdělování uprchlíků a odpor střední Evropy k povinným kvótám. Toto téma však nakonec zcela zapadlo. Maďarsko, Polsko, Slovensko a v neposlední řadě i Česko vyložily na stůl zcela jiné karty.

AUTOMIX.CZ

Policie v nesnázích: kuriózní nehody strážců zákona

/FOTOGALERIE/ Na vozech mají heslo Pomáhat a chránit, nicméně i oni potřebují občas pomoc. Vidět policejní auto - ať státní či obecní policie - v nesnázích je sice trochu nezvyklé, ale občas k tomu dojde.

Třímetrový byt za 50 tisíc eur. Ceny pařížských nemovitostí letí raketově vzhůru

Honba Britů za životem v Evropské unii, která jim za dva roky zavře dveře, se neprojevuje jenom v mnohonásobném zvýšení žádostí o občanství v některé z unijních zemí. Britové začínají nakupovat nemovitosti a bohaté země EU z toho začínají profitovat. Francie v první řadě.

Německé automobilky se bojí tvrdého brexitu, ohroženy jsou tisíce míst

Takzvaný tvrdý brexit ohrozí 18 tisíc pracovních míst v německém automobilovém průmyslu. Podle analytiků Deloitte vozidla pro britské spotřebitele výrazně prodraží, což by mohlo mít za následek pokles prodeje automobilů až o pětinu.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies