Pocházíte z Radešínské Svratky. Jak se kluk z vesnice stane stewardem?

Úplnou náhodou. Stát se stewardem nebyl můj životní cíl. Celé to bylo o štěstí, že jsem poznal kamarádku, která byla a pořád je letuškou. Když pak společnost vyhlásila výběrové řízení, ihned mi dala vědět a já to zkusil.

Setkáváte se při letech u některých pasažérů se strachem z létání?

Myslel jsem, že s tímto problémem se budu setkávat ve větší míře, než jak tomu ve skutečnosti je. Ale čas od času se nějaký takový cestující objeví.

Dostáváte se při svých cestách i na exotická místa?

Pro mě jsou zatím největší exotikou Kanárské ostrovy, konkrétně ostrov Lanzarote, kde jsem strávil jeden velmi příjemný den.

Máte čas podívat se po městě, které navštívíte, nebo hned zase musíte letět někam jinam?

Bohužel, většinou na prohlédnutí země nezbývá čas. Po příletu cestující vystoupí, letištní servis uklidí letadlo a my naložíme potřebný catering na cestu zpět. Než to všechno zvládneme, už čekají cestující na let zpátky.

Jak je to s lety? Trávíte hodně času i na zahraničních letištích, nebo cestujete stále po určité trase?

Většinou to vypadá tak, že do hodiny letíme zpátky k nám. Buď do Prahy, do Brna nebo Ostravy. Společnost má ale sjednané i kontakty v zahraničí. Stává se tedy, že strávím týden létáním třeba z Paříže, a to je pak vítaná změna. Můžu tak poznat jinou zemi a zajímavá místa.

Co všechno musí steward ovládat?

Steward musí být především psychicky odolný, protože naše práce je po stránce stresu velmi náročná. Musíme také znát spoustu postupů pro nouzové situace, které mohou v letadle nastat. Práce tedy rozhodně nespočívá jen v nalévání coly nebo tlačení vozíku, jak se, bohužel, někteří cestující domnívají. Co se týká jazyků, tak důležitá je především dobrá znalost angličtiny, další jazykové požadavky se liší společnost od společnosti. Důležité je také ovládání první pomoci pro případ, že by se některému z cestujících něco přihodilo. Mimo to je samozřejmostí i příjemné a profesionální vystupování.

O co všechno se musíte při letu postarat?

Hlavní náplní naší práce je především zajištění bezproblémového a bezpečného provedení daného letu. Musí se tedy do práce přijít včas a být řádně připravený. Po příchodu do letadla jde o naplnění stanovených postupů, které zahrnují detailní prohlídku kabiny, pomoc cestujícím a jejich monitoring, a pak přichází na řadu i podávání občerstvení.

Jaký nejdelší let jste absolvoval?

To bude nespíš cesta na Kanárské ostrovy, která trvala bezmála pět hodin při cestě tam a čtyři a půl hodiny zpátky.

Jak často létáte?

Přesné číslo nedovedu říci, ale v létě, kdy je hlavní část letecké sezony, mě vždy čeká okolo třiceti letů v jednom měsíci.

Po úspěšném letu se prý tleská, je to tak?

Na internetu jsem četl několik článků, kde se tvrdí, že je to taková česká specialita, a jak moc je to trapné. S tím ale rozhodně nesouhlasím. Letadlo má svoji jedinečnou kulturu, spousta lidí letí jednou za rok, nebo i za život a je to pro ně velký zážitek. Navíc jsem několikrát letěl s Francouzy a Švýcary, kteří tleskali také.

Práce stewarda vypadá na první pohled zajímavě, má ale také nějaké zápory?

Pro někoho to určitě může být denní režim, který máme velmi nepravidelný. Jednou letíme brzy ráno, podruhé letíme přes noc a jindy zase za bílého dne. S tím ale zatím problém nemám a nepravidelný režim mi vyhovuje.

Studujete práva, jak se dá studium a práce stewarda skloubit dohromady? Zbývá vám vůbec čas na něco jiného?

Přes školní rok se dá práce stewarda a studium práv výborně spojit, protože semestr není náročný a ještě není tolik letů. Horší je to přes zkouškové období, kdy jenom létám, učím se nebo spím, a tak pořád dokola. Ani to ale není nepřekonatelný problém.

Říká se, že ženy milují muže v uniformách. Jak to máte vy?

Musím říct, že něco málo pravdy na tom bude. Občas si všimnu zálibných pohledů od cestujících, od jedné jsem dostal i telefonní číslo. Uniforma tedy své kouzlo rozhodně má.