VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Cyklistický most stále končí v poli. Výstavbu blokují spory s majiteli pozemků

Přibyslavice - Most u Kratochvílova mlýna nedaleko Přibyslavic už téměř pět let tvoří nepřehlédnutelnou dominantu cyklostezky z Jihlavy do Třebíče. A na pravém břehu řeky už téměř pět let končí v poli.

10.7.2014
SDÍLEJ:

Přestože se most mezi Přibyslavicemi a Číhalínem, který byl vybudován kvůli cyklostezce, může někomu připadat zbytečně velkolepý, jeho podoba je výsledkem přání Povodí Moravy. Je koncipován, aby přežil stoletou vodu. Foto: DENÍK/ Michaela Hasíková

Cyklostezka za desítky milionů ani roky po otevření není kompletní, přibyslavický úsek komplikují spory s majiteli pozemků.

Cyklostezka spojující Jihlavu, Třebíč a rakouský Raabs se začala stavět v roce 2009 a slavnostně otevřena byla o rok později. Plynulé projížďce však ještě dnes brání několik nedodělaných úseků. Po cestě z Jihlavy jde o cestu z Bransouz směrem na Chlum, a především o zhruba kilometrový úsek od mostu u Kratochvílova mlýna k Přibyslavicím. „Máme problémy s majiteli Dvořákova mlýna a přilehlých pozemků. Ti totiž nechtějí cestu přes jejich pozemky zprůjezdnit, momentálně napadli i územní plán, který s cyklostezkou počítal," popsal komplikace starosta Přibyslavic Roman Vrbka.

Pozemky mezi moderní lávkou pro cyklisty a mlýnem na kraji Přibyslavic přitom patří třem vlastníkům. Dva z nich se stavbou cyklostezky souhlasili. „Proto také mohl vyrůst most, který na jeden z pozemků zasahuje," vysvětlil Vrbka. Z mostu vede ještě asi dvacet metrů dlouhá šotolinová cesta, dál pokračuje pouze vyšlapaná cestička přes louku. „Se zpevněním souhlasil i druhý vlastník, ale protože sousedí s pozemky majitelů Dvořákova mlýna, kteří s vybudováním cyklostezky nesouhlasí, nic dělat nemůžeme," podotkl Vrbka.

Aktuální vyjádření majitelů mlýna se Deníku sehnat nepodařilo. „S cyklostezkou nesouhlasíme. Má vést středem našeho pozemku, navíc ve svahu, což je nemyslitelné," řekla však už při plánování celé stezky a budování lávky dcera majitele mlýna Hana Franková.

Přece jenom se však zdá, že by majitelé mlýna a pozemků mohli s Dobrovolným svazkem obcí spojených s cyklostezkou najít společnou řeč. „Původní varianta stezky neprojde, ale v tuto chvíli se zdá, že bychom se mohli domluvit na její současné podobě," míní přibyslavický starosta.

Původní plán totiž počítal s tím, že se celá cyklostezka bude co nejdůsledněji držet řeky. V Přibyslavicích měla procházet po cestě nad Dvořákovým mlýnem a po ulici Mlýnská dále do obce. Majitelům mlýna se to však nelíbilo, cestu zahradili a cyklisté tak musejí od řeky odbočit a projíždět skrze místní zemědělské družstvo. „Cesta od řeky k družstvu je obecní, ale jelikož sousedí s pozemky majitelů mlýna, nemůžeme zatím zpevnit ani tu," posteskl si Vrbka. Případná dohoda s majiteli mlýna by tak umožnila vzývanou úpravu cesty, po které už dnes cyklisté jezdí.

Bahno po dešti

Na cestě z Jihlavy do Třebíče se často pohybuje Štěpán Dvořák z Třebíče, který tu jezdí na kole a běhá. „Nejvíc mi vadí, že cyklostezka nekopíruje řeku, ale klikatí se všude možně. Kvůli tomu je i docela náročná. Hodně lidí, kteří to tu znají, radši občas jede po rovné silnici, než aby se zbytečně pouštěli do kopců," uvažoval. Příliš se mu nelíbí ani neupravený úsek před Přibyslavicemi. „Když zaprší, je tam bahno, navíc v zemědělském družstvu není cesta dobře značená," dodal Dvořák.

Přes všechny problémy je starosta Přibyslavic rád, že cyklostezka přes jeho obec vede. „Už teď ji lidé hojně využívají a jsem přesvědčený, že až bude hotová z obou stran, budou ji využívat ještě víc," řekl. Tomu, že jednou bude kompletní nejen přibyslavický úsek, ale celá cyklostezka, věří i její manažerka Zdeňka Švaříčková: „Skládáme to jako puzzle, ale snad to jednou poskládáme celé," uvedla.

Cyklostezka Jihlava Třebíč Raabs vede po zpevněných polních a lesních cestách, celkově má délku přes 130 kilometrů. Na více než čtvrtinové délce vznikl nový asfalt. První myšlenky na cyklostezku vznikly před lety v Třebíči, k ní se postupně připojily obce a města na trase, které se sdružily do Dobrovolného svazku obcí cyklostezky Jihlava Třebíč Raabs. Až 85 procent celkové částky (která se odhadovala na 170 milionů korun) je financováno z evropských dotací.

V Přibyslavicích se také mluvilo o cyklostezce, která měla obec spojit s Okříškami. Měla sloužit také pro pěší a intenzivně se řešila před dvěma lety. „Momentálně se dá říct, že projekt spí. Vyskytly se nějaké potíže s pozemky, ty se sice podařilo vyřešit, ale už se v plánech nepokračovalo," informoval starosta Okříšek Zdeněk Ryšavý s tím, že by byl rád, kdyby se myšlenky na stezku podařilo obnovit.

TADEÁŠ MAHEL

Autor: Redakce

10.7.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Miloš Zeman
59 7

Chováš se jako svině, vzkázal Zeman Sobotkovi

Požár v budově Grenfell Tower
AKTUALIZUJEME
3 30

Požár v Grenfell Tower způsobila lednička, potvrdila policie

Premiér Sobotka vyzval prezidenta Macrona: Zvyšujte platy v České republice

V Bruselu se dnes dopoledne odehrála důležitá schůzka mezi francouzským prezidentem Emmanuelem Macronem a státy Visegrádské skupiny. Setkání navrhl už před dvoudenním summitem EU v Bruselu Emmanuel Macron a jak předpokládal, hlavním tématem měla být politika přerozdělování uprchlíků a odpor střední Evropy k povinným kvótám. Toto téma však nakonec zcela zapadlo. Maďarsko, Polsko, Slovensko a v neposlední řadě i Česko vyložily na stůl zcela jiné karty.

AUTOMIX.CZ

Policie v nesnázích: kuriózní nehody strážců zákona

/FOTOGALERIE/ Na vozech mají heslo Pomáhat a chránit, nicméně i oni potřebují občas pomoc. Vidět policejní auto - ať státní či obecní policie - v nesnázích je sice trochu nezvyklé, ale občas k tomu dojde.

Třímetrový byt za 50 tisíc eur. Ceny pařížských nemovitostí letí raketově vzhůru

Honba Britů za životem v Evropské unii, která jim za dva roky zavře dveře, se neprojevuje jenom v mnohonásobném zvýšení žádostí o občanství v některé z unijních zemí. Britové začínají nakupovat nemovitosti a bohaté země EU z toho začínají profitovat. Francie v první řadě.

Německé automobilky se bojí tvrdého brexitu, ohroženy jsou tisíce míst

Takzvaný tvrdý brexit ohrozí 18 tisíc pracovních míst v německém automobilovém průmyslu. Podle analytiků Deloitte vozidla pro britské spotřebitele výrazně prodraží, což by mohlo mít za následek pokles prodeje automobilů až o pětinu.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies