VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Do šrotu putuje méně aut, lidé nemají peníze na nová

Vysočina - Na vrakovištích končí v posledních letech méně aut. Podle jejich provozovatelů za to může hospodářská krize. Lidé nemají peníze na nákup nových vozů. Do šrotu se dostávají vozidla v průměru dvacet let stará.

10.4.2013
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Aleš Vaníček

„Na počtu vrakovaných aut se v posledních letech podepisuje hospodářská krize. Řada lidí si nemůže dovolit nový vůz, a tak stále jezdí ve starém nevyhovujícím. Ty dají do šrotu až tehdy, když už opravdu nemají jinou možnost," konstatoval Jakub Pyšný, jednatel společnosti Alfa šrot s provozovnami v Dolní Rožínce a Osové.

Za první čtvrtletí letošního roku v Alfa šrotu nejčastěji šrotovali autovraky z 90. let. Ty tvořily 76 procent všech vykoupených vraků. Ničím neobvyklým ovšem nebyly ani dopravní prostředky z 80. let. „V našich provozovnách jsme v tomto roce vykoupili i některé modely ze sedmdesátých let. Vůbec nejstarším exemplářem byl automobil z roku 1966," informoval dále Pyšný.

Hlavně škodovky

Méně vozidel s ukončenou životností se dostalo rovněž na likvidační linku ve Středisku ekologických služeb v areálu ZDARu ve Žďáře nad Sázavou. Podle vyjádření Františka Hubeného se v roce 2012 „postarali" celkem o třináct autovraků, předloni jich bylo kolem dvaceti.

„Průměrný věk likvidovaných vozů je dvacet let. Převládaly automobily značky Škoda, ty tvořily celkem padesát čtyři procent vykoupených vraků. Druhou nejvíce zastoupenou značkou byl Peugeot, následován Fordem, Citroënem a  Mitsubishi," podotkl pro Žďárský deník František Hubený. Lidé odevzdávají obvykle kompletní vraky.

Zhruba patnáct let starým vozem jezdí také Vladimír Dejmal ze Žďáru. Automobil si koupil před pěti lety. „A po pravdě, už tehdy měl najeto sto šedesát tisíc kilometrů. Dokud ovšem bude uspokojivě sloužit, tak nevidím důvod, proč jej dál neužívat. Technickou kontrolou jsem před měsícem prošel. Na koupi nějakého jiného bych ostatně stejně teď neměl peníze," nechal se slyšet Vladimír Dejmal.

To, že klesá počet aut předaných ke šrotování, potvrzují také statistiky Ministerstva životního prostředí. Zatímco v uplynulém roce jich bylo na celém území republiky evidováno 125 640 kusů, předloni o 6 813 více. V roce 2009 pak dokonce 155 419 kusů. 

Nejrozšířenějšími vozy na českých silnicích neustále zůstávají Škoda Fabia, Octavia a Felicia. Mezi řidiči je zájem také o značky Renault Mégane, Volkswagen Golf nebo Ford Focus. Průměrné stáří 4,64 milionu osobních aut registrovaných v Česku je téměř čtrnáct let.

„Nedostatky v technickém stavu vozidla činí při silniční kontrole policistů deset procent ze zjištěných přestupků proti dopravním pravidlům. Nejčastěji se s nimi setkáváme na jaře a na podzim, od špatného dezénu pneumatik až po chybějící platné osvědčení o technické způsobilosti," uvedla krajská policejní mluvčí Dana Čírtková.

Ve správním obvodu obce s rozšířenou působností Žďár nad Sázavou je zaevidováno 47 745 vozidel. Starší jsou většinou vedena jako veteránská, nicméně mezi nejstarší „neveteránské" patří motocykl Indian 600 Scout z roku 1930 a Jawa 500 OHV z roku 1929. Na druhou stranu, automobiloví fanoušci mohou v okrese spatřit i novější „kousky".

„Registrujeme dva vozy značky Porsche Cavenne z roku 2007 a 2009, dále Ferrari California z roku 2010 nebo Porsche Boxster z roku 2011," doplnil výčet Jaroslav Miklík, vedoucí městského odboru dopravy.

Statistika

Podíl autovraků podle období jejich výroby odebraných v prvním čtvrtletí roku 2013 (údaj v procentech):
před rokem 1980 2
80. léta 17
90. léta 76
po roce 2000 5

Podíl jednotlivých značek autovraků odebraných v prvním čtvrtletí roku 2013 (údaj v procentech):
Škoda 45
Peugeot 11
Renault 9
Ford 8
Opel 7
Fiat 5

zdroj: Alfa šrot

Autor: Zlata Ptáčková

10.4.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

eet
6

EET: obchodníci s obuví mají strach ze sankcí a kontrol

Donald Trump
2 4

USA rozšířily možnosti pro deportace migrantů

Co je nepřijatelné? Večerní emaily nebo zdrobněliny v doméně

Lidé často v elektronické komunikaci podceňují pravidla slušného chování. Ať se jedná o emaily, esemesky nebo internetové diskuse. Jak na úřední mail?

Lidl dramaticky zvyšuje nástupní mzdu a srovnává platy v regionech

Praha - Diskontní řetězec Lidl zvýší od 1. března nástupní mzdu zaměstnanců v obchodech o 25 procent, ta tak dosáhne 23 333 korun při čtyřicetihodinovém úvazku. Průměrná mzda prodavačů a pokladních bude při stejném úvazku 24 897 Kč.

ODS půjde do sněmovních voleb s podporou Strany soukromníků

Opoziční ODS se dohodla na spolupráci se Stranou soukromníků před letošními volbami do Poslanecké sněmovny. Předseda ODS Petr Fiala o tom informoval poté, co dnes odpoledne spolupráci podpořila výkonná rada strany. Soukromníci by měli obsadit zhruba 40 míst na kandidátkách ODS, a to ve všech krajích. Podle Fialy svazek zabrání tříštění sil na pravicové straně politického spektra a posílí pozici obou stran do voleb.

DOTYK.CZ

Příjmy začínajících vědců jsou pod hranicí chudoby

V České republice je přibližně 25 tisíc doktorandů. Mnozí na začátku studia pomýšlí na vědeckou dráhu. Ve vědě je přitom čím dál víc důležitá mezinárodní spolupráce. Podle slov předsedkyně České asociace doktorandek a doktorandů Kateřiny Cidlinské však českým studentům současný systém nedovoluje být na této mezinárodní úrovni zcela konkurenceschopní.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies