VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Do šrotu putuje méně aut, lidé nemají peníze na nová

Vysočina - Na vrakovištích končí v posledních letech méně aut. Podle jejich provozovatelů za to může hospodářská krize. Lidé nemají peníze na nákup nových vozů. Do šrotu se dostávají vozidla v průměru dvacet let stará.

10.4.2013
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Aleš Vaníček

„Na počtu vrakovaných aut se v posledních letech podepisuje hospodářská krize. Řada lidí si nemůže dovolit nový vůz, a tak stále jezdí ve starém nevyhovujícím. Ty dají do šrotu až tehdy, když už opravdu nemají jinou možnost," konstatoval Jakub Pyšný, jednatel společnosti Alfa šrot s provozovnami v Dolní Rožínce a Osové.

Za první čtvrtletí letošního roku v Alfa šrotu nejčastěji šrotovali autovraky z 90. let. Ty tvořily 76 procent všech vykoupených vraků. Ničím neobvyklým ovšem nebyly ani dopravní prostředky z 80. let. „V našich provozovnách jsme v tomto roce vykoupili i některé modely ze sedmdesátých let. Vůbec nejstarším exemplářem byl automobil z roku 1966," informoval dále Pyšný.

Hlavně škodovky

Méně vozidel s ukončenou životností se dostalo rovněž na likvidační linku ve Středisku ekologických služeb v areálu ZDARu ve Žďáře nad Sázavou. Podle vyjádření Františka Hubeného se v roce 2012 „postarali" celkem o třináct autovraků, předloni jich bylo kolem dvaceti.

„Průměrný věk likvidovaných vozů je dvacet let. Převládaly automobily značky Škoda, ty tvořily celkem padesát čtyři procent vykoupených vraků. Druhou nejvíce zastoupenou značkou byl Peugeot, následován Fordem, Citroënem a  Mitsubishi," podotkl pro Žďárský deník František Hubený. Lidé odevzdávají obvykle kompletní vraky.

Zhruba patnáct let starým vozem jezdí také Vladimír Dejmal ze Žďáru. Automobil si koupil před pěti lety. „A po pravdě, už tehdy měl najeto sto šedesát tisíc kilometrů. Dokud ovšem bude uspokojivě sloužit, tak nevidím důvod, proč jej dál neužívat. Technickou kontrolou jsem před měsícem prošel. Na koupi nějakého jiného bych ostatně stejně teď neměl peníze," nechal se slyšet Vladimír Dejmal.

To, že klesá počet aut předaných ke šrotování, potvrzují také statistiky Ministerstva životního prostředí. Zatímco v uplynulém roce jich bylo na celém území republiky evidováno 125 640 kusů, předloni o 6 813 více. V roce 2009 pak dokonce 155 419 kusů. 

Nejrozšířenějšími vozy na českých silnicích neustále zůstávají Škoda Fabia, Octavia a Felicia. Mezi řidiči je zájem také o značky Renault Mégane, Volkswagen Golf nebo Ford Focus. Průměrné stáří 4,64 milionu osobních aut registrovaných v Česku je téměř čtrnáct let.

„Nedostatky v technickém stavu vozidla činí při silniční kontrole policistů deset procent ze zjištěných přestupků proti dopravním pravidlům. Nejčastěji se s nimi setkáváme na jaře a na podzim, od špatného dezénu pneumatik až po chybějící platné osvědčení o technické způsobilosti," uvedla krajská policejní mluvčí Dana Čírtková.

Ve správním obvodu obce s rozšířenou působností Žďár nad Sázavou je zaevidováno 47 745 vozidel. Starší jsou většinou vedena jako veteránská, nicméně mezi nejstarší „neveteránské" patří motocykl Indian 600 Scout z roku 1930 a Jawa 500 OHV z roku 1929. Na druhou stranu, automobiloví fanoušci mohou v okrese spatřit i novější „kousky".

„Registrujeme dva vozy značky Porsche Cavenne z roku 2007 a 2009, dále Ferrari California z roku 2010 nebo Porsche Boxster z roku 2011," doplnil výčet Jaroslav Miklík, vedoucí městského odboru dopravy.

Statistika

Podíl autovraků podle období jejich výroby odebraných v prvním čtvrtletí roku 2013 (údaj v procentech):
před rokem 1980 2
80. léta 17
90. léta 76
po roce 2000 5

Podíl jednotlivých značek autovraků odebraných v prvním čtvrtletí roku 2013 (údaj v procentech):
Škoda 45
Peugeot 11
Renault 9
Ford 8
Opel 7
Fiat 5

zdroj: Alfa šrot

Autor: Zlata Ptáčková

10.4.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Útok před britským parlamentem
AKTUALIZUJEME
18 10

Teror před britským parlamentem: Útočník čtyři lidi zabil a 40 zranil

Ilustrační foto.
29

EET a fitness: trenéry čeká existenční dilema, zákazníky fronty

Zrychlí stavby? Politici chtějí vyšachovat ekology i spolky

Kuňkání žab zřejmě ještě více než dnes zanikne v hluku stavebních strojů. Důvod? Výhrady, které ke stavbám vyjadřují ekologové či různé občanské spolky, už brzy úřady nebudou tolik poslouchat. Připravit je o slovo může chystaná novela zákona o posuzování vlivů na životní prostředí (tzv. EIA), která má omezit možnost vyjadřovat se tak jako dosud k chystaným velkým stavbám, jako jsou dálnice nebo továrny.

Katastrofa: Zelenina zdražila!

„Brutální zdražení potravin." „Salátová krize!" „Zákazníci zuří: Zelenina je moc drahá!" „Oběti letošní zimy: okurky, cukety, ledový salát." Češi jsou od počátku roku zásobováni katastrofickými zprávami o tom, jak letos zdražuje zelenina. Jeden by snad začal okopávat zanedbaný záhumenek či navezl na balkon pytle plné hlíny, aby si mohl vypěstovat pár rajčátek a nějakou tu okurku.

Poruchy spánku trápí stále více dětí. Mohou za to i chytré telefony

Ráno nedokážou vstát z postele a ze školy nosí horší známky. Neporadí si s běžným výkladem, který nedoprovází obraz. Ordinace dětských neurologů se stále častěji plní školáky, kteří jsou unavení a neudrží pozornost. Důvod je jednoduchý: české děti trpí poruchami spánku. Ty jim způsobují mobily a tablety.

Spíme málo. Trpíme proto nadváhou a depresemi

Spánek? Na ten jsem dlouho neměla čas, přiznává osmatřicetiletá manažerka Lenka Procházková. Snažila se totiž stihnout úplně všechno – práci si nosila domů, děti dirigovala hlavně přes telefon, k tomu se starala o nemohoucí rodiče. Během pracovního týdne strávila v posteli sotva pět hodin denně. Někdy musely stačit i čtyři hodiny. Dokud nepřišel zvrat.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies