VYBERTE SI REGION

Drážní inspektoři: Přejezd řidiče varoval, svědek se mýlí

Chotěboř – Zhruba před měsícem došlo na železničním přejezdu u břevnické vodní nádrže  v Chotěboři k tragické dopravní nehodě.

24.4.2014
SDÍLEJ:

Na přejezdu u Chotěboře vyhasl zhruba před měsícem lidský život. Drážní inspekce proto prověřila činnost jeho zabezpečovacího zařízení. Při ověřovacím pokusu na něj vjela drezína rychlostí 62 km/hod. Následovalo vyhodnocení údajů z černých skříněk.Foto: Deník/Jaromír Kulhánek

Kdo je za ni zodpovědný, měl objasnit unikátní ověřovací pokus, který včera přímo na místě provedla Drážní inspekce. Připomeňme, že v pondělí 24. března kolem deváté hodiny nepřežil sedmatřicetiletý řidič Škody Fabia srážku s projíždějícím osobním vlakem. Podle očitého svědka nehody, Libora Vodičky z Libice nad Doubravou, nefungovalo tehdy přejezdové zabezpečovací zařízení.

Včerejší ověřovací pokus na místě nehody měl dokázat, co před měsícem tvrdil mluvčí drážní inspekce Martin Drápal, že přejezdové zabezpečovací zařízení bylo v době nehody plně v činnosti. Pokusu se zúčastnili nejenom lidé z Drážní inspekce a  jihlavské divize Správy železniční dopravní cesty, ale pozván byl i očitý svědek nehody.

Ověřovací unikát

Podle Drápala je takový ověřovací pokus v souvislosti s železniční nehodou na Vysočině unikátem, Drážní inspekce k němu sahá jen ve skutečně výjimečných případech. „Zabezpečovací zařízení v okamžiku srážky určitě nefungovalo. Do činnosti bylo uvedeno až po střetu," stál si  Vodička pevně za svým názorem a znovu popsal událost, jak se tehdy přesně stala.

„K přejezdu jsme přijížděli od chaty, kterou mám nedaleko odtud. Dost sněžilo, a ta Fabia nebyla osvětlená. Vlak jsme zprvu neviděli, najednou jsme ale uslyšeli hroznou ránu. Okamžitě jsme se rozeběhli k tomu havarovanému autu. Leželo na střeše a v kabině byl malý chlapec. Ptal jsem se ho, jestli se mu něco stalo, a on mi odpověděl, že je v pohodě. Současně ale říkal, že v autě není táta. Rozhlédl jsem se kolem a asi deset nebo patnáct metrů od auta jsem ho uviděl. Ležel a  nehýbal se. Měl rozbitou hlavu," uvedl Vodička. Ten dodal, že muže zkoušel oživovat bohužel už zbytečné.

„Právě kvůli tvrzení očitého svědka jsme se rozhodli provést ověřovací pokus, kde si ověříme činnost přejezdu, a  současně chceme ukázat, jak přejezdové zařízení reaguje v podobných situacích," zdůraznil Martin Drápal. Jak podotkl, železničářům se nelíbí zprávy, které se v souvislosti s touto nehodou v Chotěboři objevily.

Navíc tragických nehod na železničních přejezdech přibývá, dříve končila smrtí většinou tak pátá až šestá nehoda, dnes už každá třetí. Proto včera kolem tři čtvrtě na jedenáct vjela na kritický úsek drážní drezína pohybující se rychlostí zhruba 62 kilometrů v hodině, která zastavila asi po 250 metrech od místa tehdejší tragédie. Zabezpečovací zařízení v okamžiku pokusu, kdy se vlak blížil, spustila světelný i zvukový varovný signál. Svědka nehody Libora Vodičku to ale nepřesvědčilo.

„To, že jsem byl k rekonstrukci pozván, považuji za pozitivní přístup. Říkám ale jen, co jsem opravdu viděl. Navíc u nehody jsme byli dva. Mě policie už vyslechla, mého spolujezdce nikoliv. Myslím, že se celá událost zahraje nakonec do autu. Podle toho, co jsem slyšel, se to nestalo poprvé, že zabezpečovací zařízení na tomto přejezdu selhalo. Zařízení zkrátka nefungovalo. Proč bych si vymýšlel," vrtěl hlavou svědek.

Podle Václava Mrtky, přednosty správy sdělovací a zabezpečovací techniky SŽDC Jihlava, se ale svědek mýlí, což v podobných stresových situacích není neobvyklé. „Výstražné světlo nebylo z místa, kudy svědek projížděl, v té době vidět. Zvukovou signalizaci svědek neslyšel, neboť vlak dělá hluk," vysvětlil přednosta s tím, že konečné a nezvratné stanovisko vydá černá skříňka, neboli záznamové zařízení, které je umístěno na většině železničních přejezdů, tedy i na kritickém přejezdu označeném jako P 5270.

„Záznamové zařízení elektronicky sleduje, kdy se signalizace spustí,  jak dlouho přejezd dával výstrahu, jak dlouho byl mimo činnost a podobně. Data ze záznamu z kritického dne byla stažena, vyhodnocena a budou porovnána se záznamem pořízeným při pokusu," popsal Mrtka. Vyhodnocení ze záznamů zabezpečovacího zařízení v době pokusu a porovnání se záznamem z doby tragické události, bylo v černé skříňce přímo před zraky všech přítomných provedeno během několika málo minut. „Přejezd se choval dnes stejně jako v době nehody, vše je v naprostém pořádku," řekl Mrtka.

„Porovnáním dat v době nehody a po nehodě jsme zjistili, že přejezd byl funkční a odpovědnost za událost jde mimo železnici," vydal konečné stanovisko Roman Šigut, generální inspektor Drážní inspekce.

Autor: Jaromír Kulhánek

24.4.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Babiš: Jsem manažer obyvatel této země a mám co nabídnout

Spuštění první fáze EET i snahy o zavedení různých výjimek udaly tón veřejné debatě končícího týdne. Kromě toho byl přijat zákon o střetu zájmů, který bude mít pro Andreje Babiše dalekosáhlé důsledky. Není divu, že během rozhovoru občas křičel, odbíhal pro různé materiály a maily od občanů, kroutil hlavou, ale také se srdečně smál. I když tvrdí, že je naštvaný, hlavně na Bohuslava Sobotku, evidentně je odhodlaný poprat se o vítězství ve volbách a další čtyři roky vést zemi.  

Martin Svoboda: Za jedovatý alkohol má být potrestán výrobce, ne prodejce

/ROZHOVOR/ Když v září 2012 pacient havířovské nemocnice řekl lékařům, že oslepl po vypití alkoholu, který koupil jeho bratr ve stánku pod náměstím TGM v Havířově-Šumbarku, byl to stánek, kde byl provozní Martin Svoboda a kde šťárou policie, hygieniků a celníků začala metylová kauza, která zasáhla celou republiku a dokonce překročila její hranice.

Muž, který postupně přestává ovládat své nohy a ruce: Chci žít naplno

Pracuje jako právník a každý den několik hodin cvičí, aby kvůli své nemoci neskončil nehybný na lůžku. Bojuje, a přes všechny obtíže s postupující ztrátou hybnosti rukou a nohou, které mu způsobuje nemoc nazvaná Charcot-Marie-Tooth (C-M-T), považuje svůj život za šťastný.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies