VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Dukovany dál smějí provozovat 1. blok

Dukovany – Skupina ČEZ může dál provozovat první blok Jaderné elektrárny Dukovany (EDU). „Nové povolení ve středu vydal Státní úřad pro jadernou bezpečnost (SÚJB), a to na dobu neurčitou,"  sdělil mluvčí úřadu Radek Pokorník.

31.3.2016
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/ Josef Němec

Nynější desetileté povolení pro provozování prvního jaderného bloku Dukovan mělo původně skončit s minulým rokem, úřad ho ale na žádost firmy prodloužil o tři měsíce, tedy do 31. března. Zpoždění způsobila nutnost opakovaně zkontrolovat svary v bloku.

„Vydání povolení předcházelo rozsáhlé posuzování předkládané dokumentace a stavu nejen prvního bloku EDU, ale i celé lokality," uvedl mluvčí. Rozhodnutí bude zveřejněno na webové stránce SÚJB poté, co nabude právní moci.

Mluvčí Dukovan Jiří Bezděk ve středu kolem půl sedmé večer řekl, že elektrárna rozhodnutí zatím neobdržela. Vyjádří se k němu, až se seznámí s jeho podmínkami.

Běžně se povolení udělovalo na deset let. Podle předsedkyně SÚJB Dany Drábové byla v minulosti desetiletá praxe zavedena zejména kvůli vázání na takzvané periodické přehodnocení bezpečnosti. Tentokrát se ale úřad rozhodl vydat ho na dobu neurčitou a povolení omezit řadou podmínek. Drábová to řekla Českému rozhlasu Plus. „Je tam velká řada podmínek s poměrně přísnými termíny a když ČEZ nebude ty podmínky plnit, tak jakoby to povolení neměl," uvedla předsedkyně SÚJB. „Neplnění jedné jediné podmínky toho povolení znamená, že to povolení pozbývá platnost," dodala.

Jaderná elektrárna Dukovany má čtyři jaderné bloky. Povolení pro jejich provoz zatím ČEZ dostával vždy na deset let. Letos bude podávat žádost o nové povolení také pro blok číslo dvě, jehož současná licence platí do konce roku. O další povolení u zbývajících dvou bloků má ČEZ požádat státní úřad v roce 2017.

Dukovanský blok číslo jedna začal vyrábět elektřinu jako první v květnu 1985, poslední čtvrtý reaktorový blok Dukovan funguje od července 1987. Podle původních předpokladů už měla být elektrárna na hranici své životnosti, kvůli prodloužení provozu se ČEZ v minulých letech zaměřil na modernizaci jejího zařízení.

Žádost o nové povolení provozu pro první blok Jaderné elektrárny Dukovany podala firma ČEZ loni 24. září, ale v prosinci sama požádala o přerušení řízení kvůli rozšířeným kontrolám zařízení. Reaktor byl odstaven 167 dní, štěpná reakce v něm byla obnovena 11. února. Energetici museli v bloku navíc zkontrolovat svary, protože jejich rentgenové snímky v dokumentaci byly nekvalitní. Žádost o pokračování řízení k nové licenci pro první blok předal ČEZ státnímu úřadu 26. února.

Kvůli opakovaným kontrolám svarů fungoval loni v Dukovanech od 19. září do 28. prosince jen blok číslo čtyři. Elektřinu nyní do sítě dodávají tři bloky a blok číslo čtyři je od 5. února odstaven.

Elektrárna Dukovany má instalovaný výkon 2040 megawattů, pokrývá přibližně pětinu spotřeby elektřiny v Česku. Vloni ale její roční výroba elektřiny v důsledku neplánovaných odstávek klesla o 18 procent na 12,6 terawatthodiny (TWh). Skupinu ČEZ tento výpadek dodávek minulý rok připravil o 2,5 miliardy ko­run.

Autor: ČTK

31.3.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Nedaleko ústeckého sportovního letiště v Podhoří spadlo v úterý krátce po sedmé hodině ranní ultralehké letadlo.
AKTUALIZUJEME
3

Bolí mě záda. Pád ultralightu nedaleko letiště Podhoří pilot přežil.

Sále populárnější lev Fufi žije ve Zděchově.
12

Chovatel lva: Úřady mě chtějí finančně zlikvidovat

EXKLUZIVNĚ

Osobnosti regionů: Drsňák Sobotka? To mu nevěříme

Vyhazov Andreje Babiše z vlády byl správný krok, ale změnu v rázného politika premiérovi Bohuslavu Sobotkovi osobnosti regionů nevěří.

Michal Klíma: Stát má podporovat nezávislá média

Téma svobody médií v České republice se už dostalo i do agendy jednání Evropského parlamentu. Dne 1. června se budou poslanci zabývat tématem Riziko politického zneužití médií v ČR.

AUTOMIX.CZ

Garáž 10 motoristů: Tahle parta stavěla fascinující auta, socialismu navzdory

Sedmdesátá léta minulého století československým automobilovým nadšencům příliš nepřála. Nabídka aut byla samozřejmě úzká a když už jste si vybrali, ani samotné pořízení nemuselo být snadné. Našli se ale tací, kteří se s takovou situací odmítli smířit a i v náročných podmínkách si plnili svoje automobilové sny. Takoví byli i nadšenci, kteří stáli za projektem s podivuhodným názvem GIOM.

Jarolím sáhl do nominace: Šural i Fillo se omluvili

Omluvenky, změny a potíže s logistikou. Karel Jarolím před nadcházejícím srazem fotbalové reprezentace rozhodně neodpočívá.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies