VYBERTE SI REGION

Expert z polytechniky pracuje na modelu srdce

Jihlava, Praha - Lékaři budou moci díky modelu srdce vyzkoušet nejlepší postupy při operacích

5.6.2016
SDÍLEJ:

Operace srdce. Ilustrační fotoFoto: čtk

Trojrozměrný model simulující reálnou činnost lidského srdce vyvíjí celosvětový projekt Living Heart. Může sloužit k digitálnímu testování novinek, ověření účinků konkrétních postupů nebo přizpůsobení léčby konkrétnímu pacientovi. Laicky řečeno jde o model, na kterém si lékaři budou moci vyzkoušet kardiochirurgický zákrok nanečisto.

Projekt před dvěma a půl lety spustila společnost Dassault Systèmes, která dodává simulační software pro řadu průmyslových odvětví. Jsou do něj zapojeny další firmy, odborníci z klinické praxe i vysoké školy.

Vývoje se účastní také experti na biomechaniku z Vysoké školy polytechnické v Jihlavě (VŠPJ) a Fakulty strojní Českého vysokého učení technického v Praze. „Každý sdílí své informace s každým. Je to unikátní prostředí, kde každý specialista ze svého oboru může posunout ten projekt dál," uvedl Zdeněk Horák z VŠPJ.

Model srdce vznikl na základě snímků zdravého muže. Vědci ve výpočtech zohlednili dostupná experimentální data i postavení srdce v těle, čímž se snaží chování modelu co nejvíce přiblížit realitě. Je možné na něm nasimulovat například infarkt, uvedl Horák. Na základě simulací různého rozsahu poškození lze optimalizovat léčbu pro daný případ.

PŘEPRAVA SRDCE

Další ze skupiny vědců pro změnu využili simulaci k návrhu přepravního boxu pro transplantovaná srdce. Navrhli box například tak, aby ke zchladnutí srdce na čtyři stupně došlo předepsanou rychlostí v plném objemu a bez poškození.

Lékaři si také mohou vyzkoušet léčebné postupy „nanečisto". Například před zavedením elektrické sondy kardiostimulátoru do srdce. „Dá se simulovat, co se se sondou děje během stahů. Zda neexistuje riziko zranění. Dá se rozhodnout, jaký tvar by měla mít, jakou délku," uvedl Horák.

Pro další vývoj je zásadní rozšíření spolupráce se specialisty z klinické praxe. „Model má své limity, ale má svůj ohromný potenciál. Sebelepší model bez kliniků, kteří řeknou, co je reálný problém a co by se mělo řešit, není možný," poznamenal Horák.

Cílem je umožnit individuální přizpůsobení modelu, který se dá ušít na míru konkrétnímu pacientovi nebo konkrétnímu onemocnění. Evropská unie také požaduje vyvinout obdobný model prasečího srdce. Spousta klinických studií se totiž dělá právě na prasečím srdci, takže je poptávka po možnosti vyzkoušet si novinky nejprve na modelu, vysvětlil akademik Horák.

Konkrétně čeští experti chtějí pracovat na implementaci koronárních cév do modelu, což by bylo možné využít při plánování bypassů nebo cévních náhrad. Chtějí také simulovat působení dynamických účinků na srdce, tedy například reakci na pád nebo dopravní nehodu.

Autor: Jana Kodysová, ČTK

5.6.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Prof. Tomáš Halík.
10 132

Zeman nechce papeže k uctění Lidic, ale ke své kampani, míní Halík

Letáky po ústecké MHD.

Pátrání po školačce z Ústí pokračuje, kriminalisté potřebují záběry z kamer

Šéf lékáren Dr.Max: Reklama spojená s léky u nás existuje historicky

Největší tuzemská lékárenská síť Dr.Max atakuje hranici 400 poboček. Tento měsíc otevíráme lékárny v Jaroměři a Stříbře, přírůstky představují v drtivé části úplně nově zřizované provozovny, podotýká generální ředitel Daniel Horák, který se vyjádřil k dotazům čtenářů Deníku.

Kriminalita byla loni ve všech krajích nejnižší za posledních deset let

Policii se dařilo objasňovat trestné činy. Bezpečnost pozitivně ovlivnila také ostražitost lidí – i když občas přehnaná.

Trump dráždí Němce možným zavedení cla na jejich automobily

Berlín (Německo) - Budoucí americký prezident Donald Trump pohrozil německým výrobcům automobilů zavedením vysokého cla na dovoz do Spojených států. "Můžete vyrábět auta pro Spojené státy. Za každé auto, které přijde do USA (ze zahraničí), ale zaplatíte 35procentní daň," řekl Trump na adresu německých automobilek v rozhovoru, který poskytl německému listu Bild. Vysokým dovozním clem už dřív pohrozil i některým automobilkám z USA a Japonska, které vyrábějí v Mexiku.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies