VYBERTE SI REGION

Kdo řídí Mini Cooper, musí mít úsměv na tváři

Třebíč - V srpnu 1959 byl v Anglii představen zcela nový vůz nejnižší třídy s názvem Mini. Jeho pomyslným otcem byl automobilový návrhář Alec Issigonis. Genialita konstrukce byla ve zdařilém využití obestavěného prostoru. Koncepce s motorem uloženým vpředu napříč a použití malých kol umístěných až v rozích karoserie dávala tomuto vozítku, co se týká prostoru pro cestující, vlastnosti větších vozů.

29.5.2014
SDÍLEJ:
Fotogalerie
12 fotografií
Mini Cooper Mk II z roku 1967

Mini Cooper Mk II z roku 1967Foto: Jan Kotlík

Navzdory malým vnějším rozměrům nalezli uvnitř karoserie pohodlí čtyři dospělí pasažéři. Připočteme-li k tomu přiměřeně dimenzovaný zavazadlový prostor v zádi a objemné odkládací schránky ve dveřích, vedle zadních sedadel i na přístrojové desce, můžeme mluvit o malém zázraku na kolech. Mini se samozřejmě stal okamžitě hitem. Byl poháněn řadovým čtyřválcem o objemu 850 ccm, který byl spojen se čtyřrychlostní převodovkou umístěnou pod motorem. V průběhu výroby vzniklo několik dalších modifikací jako např. malé combi s názvem Countryman nebo malý sedan s názvy Wolseley Hornet a Riley Elf. Zajímavostí je poloterénní otevřený vůz Mini Moke, který byl původně postaven pro britskou armádu a později nalezl uplatnění jako vozítko pro volný čas nebo jako vozidla policie např. na Barbadosu a dalších rekreačních oblastech.

Vyhrával vše

Opravdová bomba však přišla v roce 1961. John Cooper, konstruktér Formule 1 a přítel Aleca Issigonise, se rozhodl přesvědčit výrobce Mini o možnosti využití přirozených dobrých jízdních vlastností tohoto vozu a postavit sérii sportovních Mini potřebných k homologaci do automobilových soutěží. A tak vzniknul Mini Cooper. Malý sportovec měl zvětšený objem motoru, širší kola, kotoučové brzdy na přední nápravě a další vylepšení. Mini Cooper byl schopen uhánět rychlostí až 140 km/h. Pozdější verze s dalšími úpravami motoru dokázaly až 160 km/h! Je zřejmé, že malé autíčko s tak velkým potencionálem se rázem stalo tvrdým oříškem pro všechny soupeře automobilových soutěží. Cooper vyhrával doslova vše, co se dalo, včetně Rallye Monte Carlo v letech 1964, 1965 a 1967!

Máša a Teddy

Když potkáte v ulicích Třebíče toto veselé a sympatické autíčko řízené jeho majitelkou stejných vlastností, pak věřte, že jste právě narazili na Ivu „Mášu" Némethovou a jejího Mini Coopera Mk II z roku 1967. Oba dva se dokonale doplňují a svoji jízdu si opravdu užívají. Společnost jim dělá sbírka vycpaných medvídků „Teddy", které někde zapomněl věčný zmatkař Mr. Bean. Měl jsem to štěstí, že jsem mohl nastoupit a poznat Mini na vlastní kůži. Mini, navzdory netypicky umístěnému volantu téměř ve vodorovné poloze, se řídí velice dobře. Záhadou jsou mi jízdní vlastnosti Cooperu, protože auto se v jakékoliv rychlosti a v jakékoliv zatáčce chová naprosto neutrálně a poslušně drží svoji stopu. Tak teď už vím, jak to bylo s těmi vítězstvími v soutěžích rallye… Musím také ocenit opravdu velkorysý vnitřní prostor vzhledem k celkovým rozměrům autíčka a velice útulný a sympatický interiér. Narozdíl od jiných vozů této třídy mám dokonce pocit, že řídím téměř plnohodnotné auto se vším všudy. Posádka Mini nepociťuje žádné kompromisy. Vzpomínám na fakt, že i v mnohem větších vozech jsem se cítil více stísněn, nežli v Mini. Vyjížďka končí, loučím se s majitelkou Mášou, s medvídky Teddy a s jasně červeným Cooperem, který mě v ospalém nedělním odpoledni dokázal potěšit a zvednout mi náladu. Další záhada vyřešena. Už vím proč má Máša stále úsměv na tváři…

JAN KOTLÍK

Autor: Redakce

29.5.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto
2

Od roku 2007 ubývá žen, které berou antikoncepci

Donald Trump.
22

Český krajan ze státu New Yorku očekává za Trumpa rozkvět USA

Po útoku kormoránů tekla Ostravicí „krvavá voda"

Doslova masakr ryb způsobila obrovská hejna kormoránů v řece Ostravici v místech, kde se do této řeky vlévá Lučina. Uvedl to jednatel Českého rybářského svazu pro severní Moravu a Slezsko Přemysl Jaroň.

V mrazu rostou hutím náklady na výrobu, musí rozmrazovat suroviny

V mrazivém počasí vzrůstají slezským hutím náklady na výrobu. Jak v ArcelorMittalu Ostrava (AMO), tak v Třineckých železárnách se to týká hlavně vstupních surovin, které se musejí rozmrazovat. Řekly to mluvčí AMO Barbora Černá Dvořáková a TŽ Petra Jurásková. Výši nákladů na rozmrazování ale podniky nedokážou vyčíslit.

Ředitel psychiatrické nemocnice: Pacienti jsou na prvním místě. Nejsme vězení

Brno /ROZHOVOR/ – Asi šest tisíc lidí ročně podstoupí léčbu v psychiatrické nemocnici v brněnských Černovicích. Podle jejího ředitele Marka Radimského si na péči v ní stěžuje jen minimum z nich. „Personál se snaží pro pacienty dělat, co může. Kdyby na psychiatrii zaměstnanci pracovat nechtěli, už tu nejsou," míní.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies