Konečné rozhodnutí zřejmě vynese až pražské Ředitelství silnic a dálnic ČR.

Ždírecká radnice se již seznámila s bezpečnostní studií, jejímž obsahem je posouzení stavu křižovatky U Lázničků. Tato hlavní městská křižovatka silnic číslo I/34 a I/37 má špatnou pověst jako místo častých dopravních nehod, a to mnohdy karambolů se smrtelnými následky. Řešením dopravní situace v těchto místech se zabýval i ministr dopravy Dan Ťok (ANO), který doporučil provést bezpečnostní audit.

„Návrh řešení má tři varianty," řekl ždírecký starosta Jan Martinec (nezávislý). První je kruhový objezd. „Ten je ale stavebně prakticky neřešitelný, jelikož minimální požadovaný průměr křižovatky čtyřicet metrů by zásadně zasáhl do všech sousedních pozemků. Cena stavby byla odhadnuta na dvanáct milionů korun, přitom bezpečnost chodců na přechodech by nebyla zcela zajištěna," řekl Martinec. Ani takto drahá stavba by tedy nezaručila, že křižovatka bude bezpečnější. Místo havárií automobilů by tam pak mohlo docházet ke střetům vozidel s chodci. Další variantou je uzavření Chrudimské ulice. „To je nejméně nákladné řešení. To ale převádí velké dopravní zatížení do centra města na Žďárskou ulici," konstatoval starosta. Takže ani v tomto případě se nedá mluvit o vyšší bezpečnosti, protože nárůst dopravy v centru by s sebou přinesl další vážné komplikace.

Semafory se jeví jako nejlepší řešení

Jako třetí v pořadí se nabízí světelně řízená křižovatka. „Náklady na její vybudování by šly do čtyř milionů korun. Z pohledu bezpečnosti chodců je to nejlepší řešení," zdůraznil starosta.

Auditoři předložili svoje návrhy Ředitelství silnic a dálnic ČR v Praze k vyhodnocení. O řešení dopravní situace usiluje i Kraj Vysočina.
„Jako dočasné opatření nařídil Krajský úřad Kraje Vysočina provést částečnou úpravu stávajícího dopravního značení. Jedná se o odstranění levého odbočovacího pruhu na silnici I/37 ve směru na Pardubice a snesení dopravního značení, které částečně zakrývalo značku Stop. Tyto úpravy jsou stanoveny na přechodnou dobu a platí do 31. května příštího roku," řekl Martinec.

Projekt počítá s tím, že během roku dojde k rozhodnutí, jak dále postupovat ve zvýšení bezpečnosti na uvedené křižovatce. Ovšem jde o to, že světelnou křižovatku, jak nedávno podotkl starosta Martinec, by muselo platit město.

„Dotace na tyto stavby bohužel není. Budeme jednat s Ministerstvem dopravy ČR," dodal Martinec. Zhruba před třemi měsíci bylo město ochotné obětovat kvůli stavebním úpravám problémové křižovatky dokonce i budovu kina a novou knihovnu.

Podle Martince radnice rozhodně neskládá ruce do klína, ale snaží se najít způsob, jak problematickou křižovatku učinit bezpečnější.
Podle názorů některých řidičů, co tudy projíždějí často, křižovatka sama o sobě nebezpečná není. „Na vině je nepozornost řidičů," konstatoval šofér z povolání Karel Doucha.

Do řešení problému s křižovatkou U Lázničků se zapojili i poslanci. Poslanec Karel Černý (ČSSD) z Hamrů nad Sázavou vznesl na popud radnice dotaz na ministra dopravy, jak řešit bezpečnost křižovatky. O křižovatku se zajímal i senátor Jan Veleba (SPO).

Rizikové místo poblíž galerie Doubravka nazývají někteří řidiči křižovatkou smrti. Je pověstná vysokým počtem dopravních nehod, často smrtelných. Projekt křižovatky smrti zpracovávala v minulosti firma Optima Vysoké Mýto. K projektu se vyjadřovali i odborníci.