Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Spor 
o pozemek se dál vleče, kraj odmítá dát pět set korun za metr silnice

Jihlavsko – Rekonstrukce nejhorší části důležité silnice, která spojuje Jihlavu s Pelhřimovem, se komplikuje, přinejmenším určitě odkládá.

13.3.2013
SDÍLEJ:

Jízda po silnici II/602 mezi Dušejovem a Hubenovem, to je kličkování mezi výmoly. Kraj se nedohodl s vlastníkem potřebného pozemku, rekonstrukce je v nedohlednu.Foto: Deník/ Dana Dvořáková

Kraji Vysočina se nedaří vykoupit dva pozemky pod budoucí komunikací u Hubenova. A pokud pozemky nezíská, nemůže začít stavět.

Přitom silnice druhé třídy mezi Jihlavou a Pelhřimovem s označením II/602 opravu a  modernizaci naléhavě potřebuje. Některé špatné úseky byly opraveny v minulých letech. Další jsou v plánu investičních akcí Kraje Vysočina v letošním roce. Už teď je jasné, že všechny úseky se modernizace nedočkají.

Na zhruba dvou kilometrech silnice mezi Hubenovem a Dušejovem budou auta dál kličkovat. Kraj stále nemá potřebné nemovitosti pod příští silnicí. Aby mohl začít stavět podle svých představ, tak potřebuje dva pozemky o výměře 370 metrů čtverečních. S majitelem pozemků, soukromým zemědělcem Lubošem Bulantem z Dušejova, se na jejich odkoupení zatím nedohodl.

Podle kraje může za současný stav zemědělec Bulant. „Požadavky vlastníka pozemku jsou neúměrné. Chce desetinásobek ceny, než za jakou tyto pozemky vykupujeme, což pro nás není přijatelné," řekl náměstek hejtmana Kraje Vysočina Libor Joukl (ČSSD).

Bulant přiznává, že chce 500 korun za čtvereční metr. Kraj na počátku jednání, tedy v roce 2007, nabídl padesát korun za metr.

Podle Joukla je v současnosti nabízená cena vyšší, konkrétní částku ale říci nechtěl. Připustil, že při jednání s jinými vlastníky se minimální cena za metr z padesáti korun v některých případech zvyšovala, ovšem ani tady nechtěl být konkrétní. „Pět set korun za metr jsme však neplatili nikomu," prohlásil rezolutně.

Podle vedení kraje i krajských úředníků Bulant s cenou spekuluje, neboť je zřejmé, že kraj jako investor pozemky potřebuje. To ale vlastník pozemků odmítá. „Před prodejem upřednostňuji směnu pozemků," připomenul své několik let staré stanovisko Bulant. Podle vlastních slov nabídku na směnu pozemků v srpnu 2009 dostal. „Bohužel tento pozemek neodpovídal požadované kvalitě," doplnil zemědělec.

Poslední nabídku na majetkoprávní vypořádání pozemků obdržel od Kraje Vysočina loni v červenci. O měsíc později v písemné odpovědi vysvětlil důvod nesouhlasu s nabídnutou cenou.

Od roku 2008 jednali krajští úředníci s čtyřmi dalšími vlastníky pozemků v této lokalitě. Představa byla taková, že by kraj vykoupil jiný pozemek a pokusil se o jeho výměnu za Bulantův pozemek. Efekt nepřinesla ani jednání s Hubenovem a Dušejovem. „Vedení těchto obcí sdělilo, že žádné vhodné pozemky pro směnu nemají," přiblížila výsledek jednání mluvčí krajského úřadu Jitka Svatošová.

Podobný problém jako u Hubenova řeší investor stavby ještě na jednom místě, a sice v úseku mezi osadou Strměchy a Plevnicí nedaleko Pelhřimova. „Abychom mohli zrekonstruovat poslední dva úseky třicetikilometrového úseku silnice mezi Jihlavou a Pelhřimovem, potřebujeme vykoupit pozemky od dvou vlastníků. Vykupovali jsme řádově od desítek vlastníků, vždycky jsme se dohodli, našli oboustranně přijatelné řešení. S těmito dvěma zbývajícími se ale dohodu nalézt nedaří," zrekapituloval sérii majetkových vypořádání Joukl.

Bulantova neústupnost má podle všeho příčiny ve vlastní zkušeností s úřady, které s ním nejspíš nejednaly úplně férově. Už v květnu 2007 mu geodetická společnost začala údajně bez vědomí vytyčovat geometrické body, což mělo předcházet už předem připravenému převodu. „Tehdy mi to způsobilo nemalé problémy při obhospodařování pozemků," připomněl Bulant.

Za současné situace je jasné jen to, že se rekonstrukce silnice mezi Hubenovem a Dušejovem odkládá zatím na neurčito. Stavět se začne v úseku mezi hájenkou u Miksů a odbočkou na Vyskytnou, práce začnou na zcela nové okružní křižovatce u odbočky na Kostelec a na úseku od této křižovatky až do Hubenova.

Práce na úseku mezi Hubenovem a Dušejovem budou moci začít nejdřív v roce 2014, ale ani to jisté není. Do té doby zajistí kraj prostřednictvím krajské správy a údržby silnic pouze dílčí opravu povrchu. Podle Joukla rekonstrukce této silnice jiným způsobem za peníze z dotačních fondů není možná. „Součástí podmínek pro získání dotace je narovnání silnice, zmírnění zatáček v tomto úseku tak, aby byly splněny i bezpečnostní požadavky. Proto zde musí dojít k úpravám, které jsou spojeny s výkupem pozemků soukromého vlastníka," dodal Joukl.

Autor: Jiří Jíra

13.3.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Matka Dalibora z dokumentu Svět podle Daliborka.
6

Daliborova matka Věra: film je jeden velký nesmysl

Ilustrační foto
5 8

V autoškole neuspěje každý druhý. Na vině je i stres

AUTOMIX.CZ

GALERIE: Co by bylo, kdyby Škodu nepřevzal Volkswagen? Felicia mohla být sedan

Favorit, přelomový model české automobilky Škoda, letos slaví třicetiny. A tohle je poslední ze série našich příběhů, které se věnují jeho vývoji. Tentokrát se dostaneme až k jeho nástupci, Felicii. Ta se rodila do jisté chvíle ve stejných porodních bolestech jako Favorit. Pak ale na scénu vstupuje Volkswagen.

Hrajete si s ohněm, varuje Arabská liga. Detektory neodstraníme, kontruje Izrael

"Izrael si hraje s ohněm. Jeruzalém představuje červenou linii, která nesmí být narušena," varovali ministři zahraničí zemí Arabské ligy v souvislosti s rozhodnutím Izraele instalovat u vstupu na Chrámovou horu detektory kovu. "Detektory zůstanou, kde jsou," oponuje Izrael.

Množí se falešné sbírky na ulicích. Zkušenost s nimi má už čtvrtina lidí

Předstírají, že jsou neslyšící, kteří pořádají sbírku na dobrou věc. Ale jen do chvíle, než narazí na člověka, který ovládá znakovou řeč. Pak utečou.

AKTUALIZOVÁNO

Pilný s Babišem jednali v Lánech s prezidentem o rozpočtu

Ministr financí Ivan Pilný (ANO) mluvil dnes v Lánech s prezidentem Milošem Zemanem o přípravě rozpočtu na příští rok, ale i dlouhodobých aspektech české ekonomiky, třeba o chybějících lidech na trhu práce a evropských dotacích. Pravidelného jednání expertů se účastnil také Pilného předchůdce v křesle ministra financí Andrej Babiš (ANO), který návrh rozpočtu s deficitem 50 miliard připravoval. Prezident podle Hradu radil autorům rozpočtu soustředit se na investice víc než na spotřebu.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení