Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Majitel kamionu, ve kterém zemřeli dva lidé, je nevinný

Havlíčkův Brod - Tragickou dopravní nehodu dvou kamionů, při které 4. listopadu roku 2010 zemřeli na silnici I/38 mezi Kámenem a Habry dva lidé a třetí byl těžce zraněn, projednával ve čtvrtek senát Okresního soudu v Havlíčkově Brodě. Jeden z kamionů vyjel tehdy vlevo ze svého jízdního pruhu a střetl se s návěsem nákladní soupravy, která v tu chvíli projížděla v protisměru. V kabině kamionu brněnské dopravní společnosti Dopos na místě zahynuli řidič Martin Sivák i jeho spolujezdec František Kopecký.

26.4.2013
SDÍLEJ:

SoudyFoto: Deník/Michal Bílek

Státní zástupce v této souvislosti obvinil majitele společnosti Dopos Libora Kříže z přečinu usmrcení z nedbalosti a přečinu ublížení na zdraví z nedbalosti a kladl mu za vinu, že jako provozovatel zanedbal servisní péči o vozidlo, ve kterém Sivák a Kopecký zahynuli.

Obžalovaný Kříž využil svého práva a odmítl vypovídat. Slovo tak dostali svědci, ale především soudní znalci z oboru dopravy, kteří se snažili objasnit příčiny havárie.

Čep jádrem sporu

Jasné bylo pouze to, že řidič Sivák, aby zabránil srážce s vozidlem, které jelo před ním a zpomalovalo, prudce brzdil.

„Otázkou zůstává, proč kamion při brzdění vyjel vlevo do protisměru. Navíc, když jsem přímo na místě nehody zjistil, že volant  vytočil řidič Sivák zcela, a to až na doraz, vpravo," konstatoval soudní znalec Josef Vítek. Ten dodal, že díky absenci čepu závěsu pera u levého předního kola byla celá náprava intenzivním brzděním posunuta dozadu a kola vytočila vlevo. „Šlo o závadu, kterou ale bylo možné vizuálně odhalit a zjistit při běžné kontrole," zdůraznil Vítek. „Čep jsme na místě nehody nenašli a otvor, ve kterém měl být, již byl zkorodovaný. To znamená, že tam v okamžiku nehody nebyl," pokračoval Vítek.

Soudní znalec obhajoby, Martin Urbánek, ale tvrdil naprostý opak.

„Čep je umístěn v pouzdře, nemá kudy vypadnout. Podle mého názoru byl ze svého místa vyražen až v okamžiku střetu. A že nebyl nalezen? V tom zmatku, který u takto závažných nehod panuje, to není nic neobvyklého," řekl Urbánek. Ten trvá na tom, že havárie touto závadou zapříčiněna nebyla.  „Chybovat mohl například řidič," poznamenal Urbánek.

Vzhledem k odlišným stanoviskům soudních znalců navrhla obhajoba soudu, aby nechal vypracovat revizní znalecký posudek Ústavem soudního inženýrství v Brně. K tomuto návrhu se připojila i obžaloba. Senát ale tento návrh zamítl.
„Ve věci lze rozhodnout na základě předložených důkazů a výpovědí svědků," zdůvodnil toto rozhodnutí předseda senátu Jan Doležal.

Soud se samozřejmě podrobně zajímal o technický stav kamionu, ve kterém Martin Sivák a František Kopecký zahynuli. Svědci ze servisní dílny společnosti Dopos, ale i stanice technické kontroly, potvrdili, že byl kontrolován pravidelně. Shodli se i na tom, že běžnou vizuální kontrolou nebylo možné výše uvedenou závadu čepu odhalit.

Obhájce obžalovaného Libora Kříže v závěrečné řeči mimo jiné řekl, že příčina tragické nehody je  neprůkazná,  poukázal na rozpory ve stanoviscích znalců a požádal soud, aby Libora Kříže zprostil obžaloby. A tak se nakonec také skutečně stalo.

„Soud nezjistil, že by se obžalovaný na své pozici majitele dopravní společnosti dopustil jednání, jehož důsledkem tato nehoda s fatálními následky byla. Jako majitel firmy nemohl denně kontrolovat technických stav vozidel, které v rámci svého podnikání provozuje. Navíc je svědecky doloženo, že pravidelné kontroly vozového parku byly v jeho firmě prováděny," pokračoval Doležal.

Rozsudek není pravomocný, neboť žalobce se na místě odvolal. Zmocněnec pozůstalých, soud jejich nároky odkázal na občansko –  právní řízení, si ponechal lhůtu na rozmyšlenou, obžaloba se práva odvolání vzdala.
Libor Kříž se přímo v soudní síni omluvil přítomným pozůstalým. „Je mi upřímně líto, co se stalo," uvedl.

V závěru zbývá dodat, že řidič Martin Sivák nebyl při jízdě pod vlivem alkoholu ani návykových látek. Před nehodou jel povolenou rychlostí 81 kilometrů v hodině.
Slovenský řidič soupravy, do které Sivák narazil, byl při nehodě těžce zraněn. Byl dlouhodobě hospitalizován a jeho pracovní neschopnost byla ukončena 18. října 2011.

Autor: Jaromír Kulhánek

26.4.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Linkin Park
AKTUALIZUJEME

Zpěvák Linkin Park spáchal sebevraždu

Takhle vypadalo Husovo náměstí v Rakovníku jen pár minut poté, co z nebe začaly padat první kapky.
22

Část Čech zasáhly silné bouřky. Náměstí v Rakovníku bylo pod vodou

Přiznání politiků v Plzeňském kraji: slušné příjmy, hodně úvěrů, málo investic

Dědictví, nový bazén či koupě rodinného domu. A také přivýdělek ve výši 150 tisíc korun měsíčně. Politici podávali majetková přiznání za rok 2016. Větší investice v nich ale nenajdete. 

Zvířecí reality show. Brněnská zoo spustila online přenos ze lví ubikace

Brněnská zoologická zahrada nabízí novou zvířecí online show. Díky kamerám mohou lidé nahlédnout do soukromí lvího páru.

Internetový obchod s drogami dostal zásah. Úřady zrušily nelegální tržiště

Zboží prapodivného a nebezpečného původu z e-shopu? Potřebujete prodat drogu nebo kradený software? Na to jsou "dark weby". Celosvětový zásah proti prodeji nelegálního zboží zrušil v rozmězí června až července dva servery, kde se dalo takové zboží pořídit. Skončily dva největší světové e-shopy AlphaBay a Hansa.

AKTUALIZOVÁNO

Na D2 u Podivína zemřel při nehodě člověk. Dálnice na Bratislavu stála

/FOTOGALERIE/ Tragická dopravní nehoda se ve čtvrtek odpoledne stala na 39,5 kilometru dálnice D2 u Podivína na Břeclavsku. Vyžádala si několik zraněných osob a podle záchranářů při ní zemřel člověk. Havárie krátce po čtvrté hodině odpoledne zastavila provoz mezi exitem u Hustopečí a Podivínem ve směru na Bratislavu.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení