VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Ministerstvo reaguje na výtky obcí proti trase rychlodráhy

Pelhřimovsko - Vlna nesouhlasu se vzepjala v Humpolci na Pelhřimovsku a okolí poté, co Ministerstvo dopravy ČR zveřejnilo novou variantu vedení chystané vysokorychlostní tratě (VRT). Nyní už někteří starostové obdrželi reakci ministerstva na jejich námitky.

6.12.2013
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK

Jedním z nich je i starosta Starých Bříšť Václav Honzl. Ředitel odboru drah ministerstva Jindřich Kušnír v dopise bere na vědomí nesouhlas obce s vedením VRT přes její katastr. Je si prý vědom, že záměr může vyvolat nevoli.

„Na druhou stranu si dovolujeme upozornit, že jde o celoevropsky významný projekt a povinností republiky je záměr zpřesnit a na svém území umístit," píše zástupce ministerstva s tím, že nová varianta trasy je preferovaná hejtmanstvím, s nímž je konzultována.

Kušnír dále starostu ubezpečuje, že železniční doprava je šetrný způsob dopravy. „Velká část VRT bude vedena po umělých stavbách, takže fragmentace (rozkouskování) území nebude tak významné jako v případě silnic," píše ředitel odboru drah a dodává, že záměr bude zpřesněn studií, nad kterou bude teprve možné začít smysluplnou diskusi.

Starosta Starých Bříšť ale chce nadále vyjadřovat nesouhlas i po této odpovědi. Podle něj totiž dopis v podstatě říká, že stát VRT postaví bez ohledu na názor obcí, kterým to vadí.

„Krajinu poškodí jak samotná stavba trati, která zřejmě bude na nosnících nebo pilotech, tak i provoz na ní. Zrovna před pár dny v obci jedni lidé investovali peníze do vybudování ekofarmy. Pokud by přes jejich pozemky vedla trať, zmařilo by jim to investici i životní sen," říká Václav Honzl.

Neuspokojuje ho ani avizovaná snaha kraje zvýšit přínos tratě pro region tím, že rychlovlaky budou stavět u Záhoří nedaleko Humpolce.

„Má smysl postavit nádraží na zelené louce mezi vesnicemi s minimální zalidněností?" ptá se starosta s tím, že zastupitelstvo Bříšť jednomyslně nechce měnit územní plán obce, a dál hledá cesty, jak projekt odmítnout. Honzl je pro původní variantu přes Havlíčkobrodsko, kde podle něj víc kopírovala současné železnice, nebo přimknutí k dálnici.

Starostové obcí z Humpolecka domuvili společný postup s kolegy z Jihlavska, kterým třeba vadilo, že v Jiříně je trať načrtnutá přes rybník. Zmíněný Kušnír i náměstek hejtmana pro dopravu Libor Joukl ale sdělili, že jde o hrubý nákres, že tam trať nepovede, protože by to bylo drahé a v rozporu se snahou pojmout projekt jako ekologickou dopravu.

Starostové zvažují petici a také chtějí oslovit kraj, protože tam musí projekt tratě uvést do souladu se svým „územním plánem", zvaným Zásady územního rozvoje (ZÚR).

Náměstek Joukl zdůraznil, že se chce se starosty sejít, že i jeho cílem jsou co nejmenší zásahy do krajiny a že stát zapracoval i podněty vznesené krajem.

Na názor na VRT jsme se tedy zeptali i dvou krajských zastupitelů z Pelhřimovska. Koaliční Antonín Daněk z Humpolce zdůrazňuje, že se chce seznámit se stanoviskem starostů i s názory humpoleckých zastupitelů.

Téma chce otevřít také na úterním klubu krajských zastupitelů za ČSSD. „Podle mě s novou variantou nikdo nepočítal, je to novinka. Rozumnější by to bylo vést u dálnice, ale zatím nemám víc informací," říká Daněk.

Menší zlo

Opoziční lidovecký zastupitel Miroslav Houška říká, že o námitkách obcí ví a že se musí zvážit menší zlo - to znamená vzít v úvahu připomínky obcí i názor ministerstva. I krajští zastupitelé pak podle něj musí respektovat to, co má větší váhu. „Ano, pro někoho je to určitě bolestivé, ale pokud to má mít přínos pro republiku jako celek, tak to někudy vést musí," odpovídá Houška.

Nyní si cení aspoň toho, že se o tématu mluví. „Když jsme totiž tvořili předchozí Zásady územního rozvoje, tak jsme informace o VRT získávali jen těžko. I proto věřím, že bude příležitost zvážit a prodiskutovat veškeré připomínky," dodává zastupitel z Častrova.

Schůzka starostů s vedením kraje má být 14. ledna v Jihlavě. Vysokorychlostní trať by měla být v prvním úseku z Prahy do Benešova budovaná mezi lety 2020 až 2025. Úseky na Humpolecku by mohly přijít na řadu v letech 2030 až 2035.

Vlaky mají po trati jezdit rychlostí až 300 km/h - takže třeba ze Záhoří do středu české metropole by se měl cestující bez zácpy a zpoždění dostat ani ne za 40 minut.

Čtěte také: Obce už chystají petice proti vedení vysokorychlostní tratě

Autor: Jan Mazanec

6.12.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Kanylu doktoři zavádějí pacientům při závažnějších operacích. Ilustrační foto.
9

Stížnost na lékaře? Pacient platí za důkazy. Komora to chce změnit

Amazon v Dobrovízi.
DOTYK.CZ

Po Rohlíku zasahovala cizinecká policie také v Amazonu

Brexit bude drahý. Pro všechny

Britská premiérka Theresa Mayová dnes oficiálně posílá do Bruselu dopis, kterým odstartuje to, čemu se říká „proces odchodu z EU". Co může brexit znamenat pro Británii a co pro samotnou i unii?

Pohledem Davida Vagadaye: Babiš se naštval

Miliardáře a ministra financí Andreje Babiše naštval komentář našeho redakčního kolegy. V reakci pak jeho styl psaní nazval amatérským a přidal hodně dlouhý výčet počinů, které se mu ve vládě povedly.

V Peru odvolali viceministryni. Během záplav a v pracovní době se opalovala

V Peru skončila náměstkyně ministra zemědělství za to, že se v pracovní době opalovala. Eufrosina Santaová tak činila v době, kdy země bojuje s ničivými záplavami. O případu informoval server Infobae.

Spartě hrozí kolaps. Fanoušci napsali Křetínskému: Ukončete chaos

Kdyby mohly fotbalové kluby mluvit, Sparta by si asi teď postěžovala: Jsem jako fackovací panák. Ano, bez přehánění se dá říct, ženejúspěšnější celek v české historii dostává jednu ránu za druhou. Neustálé výměny trenérů, krach v Evropě, vzdalující se vidina titulu a také lapálie Tomáše Rosického.Může být hůř? Odpověď zní: samozřejmě. Poslední políček dostala Sparta od vlastních příznivců. Před nedělním derby se Slavií se ozvala nejvěrnější skupina: oficiální fankluby.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies