Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Na Vysočině letos přibudou další 
tři rozhledny, zatím jich je jedenáct

Jihlava – Už se pracuje na Pekelném kopci u Třebíče, v květnu se má začít na Fajtově kopci u Meziříčí a na Orlíku u Humpolce.

22.4.2014
SDÍLEJ:

Rozhledna Oslednice. Ilustrační foto.Foto: Deník/ Iveta Stejskalová

Na Vysočině budou letos postaveny tři nové rozhledny. Na jedné z nich začínají dělníci v těchto dnech pracovat na Pekelném kopci poblíž Třebíče, vysoká bude 26 metrů.

V květnu by měly začít stavební práce i na Fajtově kopci u Velkého Meziříčí, další vyhlídková věž má v létě vzniknout na zřícenině hradu Orlík v Humpolci. Podle údajů Klubu přátel rozhleden mohou turisté v tomto kraji zatím vystoupat na jedenáct vyhlídkových věží. Většina vznikla po roce 1990. Rozhledny v Třebíči a ve Velkém Meziříčí dotuje unie, vyhlídku v Humpolci zaplatí město.

Šroubovité schodiště

Na hradě Orlík by měla stát 22 metrů vysoká vyhlídková věž. „Podle harmonogramu, který jsme si stanovili, by se mělo stavět od června do září," řekl starosta Jiří Kučera. Šroubovité schodiště bude umístěno vně věže. U akce 
s náklady kolem čtyř milionů korun probíhá stavební řízení, město pak bude vybírat firmu, která věž postaví.

Třebíčský projekt, jehož součástí je zřízení zázemí pro turisty v objektu Národního domu v centru města, bude stát dvanáct milionů korun. Konstrukce rozhledny bude vytvarovaná z dřevěných dílů, jejich středem povede vřetenové schodiště. Stavba by měla být dokončena na podzim.

Rozhlednu na Fajtově kopci u Velkého Meziříčí nechá postavit tamní Ski klub. Věž ve tvaru šroubovice bude vysoká 36 metrů. Náklady na projekt byly spočítány kolem devíti milionů korun, konečná částka vyplyne po zveřejnění výsledků výběrového řízení na stavební firmu. Celý projekt má být hotov příští rok.

Nejstarší rozhlednou na Vysočině je Babylon na Zeleném kopci u Kramolína, pocházející z roku 1831. Mezi nejnovější patří rozhledna na vrchu Mařenka u Štěměch na Třebíčsku, která je přístupná od října 2012. Měří 31 metrů. Postavit ji společně nechalo sedm okolních obcí. Na projekt za osm milionů korun jim unie přidala tři miliony. Obce budou stavbu ještě asi pět let splácet.

Starostka Štěměch Marie Báňová je s návštěvností rozhledny spokojena. „Myslím, že ten projekt měl smysl. Vidím tam rodiny s malými dětmi i seniory, je to krásný cíl pro procházku," řekla. Problémy ale způsobují pohodlní řidiči. „Někteří by nejraději dojeli autem až na rozhlednu, pěšky se jim moc nechce," uvedla starostka. V osadě Dašov tak o víkendech stává i 70 aut, která místním lidem blokují příjezdové cesty.

VĚRA STEJSKALOVÁ (ČTK)

Autor: ČTK

22.4.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Pohřešované dívky
AKTUALIZOVÁNO

Policie díky všímavým lidem našla obě zmizelá děvčátka

Slávistický kotel
7

Cizinci v Česku? Sparta je v klidu, Slavia má problém

Ceny chat a chalup vystřelily vzhůru. Za rok se zvýšily o téměř 200 tisíc korun

/INTERAKTIVNÍ INFOGRAFIKA/ Domek se zahradou vhodný k rekreaci seženete v průměru za 1,3 milionu korun.

Andrzej Duda podepsal jeden ze sporných zákonů polské soudní reformy

Polský prezident Andrzej Duda podepsal zbývající z trojice nedávno parlamentem schválených zákonů, které jsou součástí reformy polské justice. Tu kritizovala Evropská unie i domácí opozice.

Pohledem Stanislava Šulce: Oč jde v Polsku

V souvislosti s Polskem se v posledních dnech vypráví několik příběhů. Jeden vykresluje skvělou hrdou zemi, která si dělá doma pořádek a zlá Evropská unie jí při tom hází byrokratické klacky pod nohy. A v ulicích stojí desítky tisíc lidí, kteří vládní stranu Právo a spravedlnost (PiS) nevolili, tedy jsou menšinou populace a sice můžou demonstrovat, ale jejich požadavky jsou tak nějak nepodstatné.

Německé automobilky soupeřily jen naoko, hrozí jim miliardové pokuty

Místo větších nádrží adBlue na močovinu, která částečně eliminuje škodliviny vycházející z dieselových motorů, se němečtí výrobci soustředili na to, aby jejich auta měla větší zavazadlový prostor pro golfové hole zákazníků nebo více místa pro hi-fi aparatury. Jak se ukazuje, na obalamucení kontrol emisí nebo v logistice a nákupu surovin tajně spolupracovaly značky, které si na první pohled na trhu nelítostně konkurují. A to po dlouhou dobu, už od začátku 90. let minulého století.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení