VYBERTE SI REGION

Nová silnice se přestaví za 7 milionů

Žďár nad Sázavou - Jen několik let starou silnici ve žďárské průmyslové zóně budou stavební dělníci opět předělávat. Radní už počítají, že je to bude stát sedm milionů korun.

2.7.2014
SDÍLEJ:

Příští rok by měla být „ještě novější“. Pokud město tuto místní komunikaci vybaví parametry silnice první třídy, stát zaplatí přeložku silnice I/19 od Mělkovic. Foto: Deník/Martina Lorencová

Ve Žďáře vzbuzuje stavební záměr radnice mezi lidmi přinejmenším údiv. „To se bude silnice zas rozkopávat? Vždyť je vlastně nová, proč se tedy musí zase dávat další peníze na její předělání? Divím se, proč se to neudělalo hned, když se cesta z Brněnské na Jamskou stavěla, to se přece už s propojkou muselo počítat," komentoval plánované úpravy Pavel Novotný ze Žďáru. Zda se silnice bude muset rozkopat, nebo se jen opatří další vrstvou povrchu, není zatím jisté.

Město se zavázalo státu, že přestaví místní komunikaci, spojující kruhový objezd na Brněnské ulici s Jamskou, na silnici první třídy. Dle vyjádření starostky Dagmar Zvěřinové bude akce stát maximálně sedm milionů korun. Zastupitelstvo v červnu schválilo, aby se s náklady počítalo v rozpočtu na příští rok.

Obchvat města je v nedohlednu

Upravený úsek pak převezme do správy stát a Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) vybuduje přeložku silnice první třídy číslo 19 Žďár nad Sázavou Mělkovice, jež nakonec propojí „devatenáctku" ve směru od Nového Města na Moravě s Brněnskou ulicí. „Je to poslední závazek města k tomu, aby stát zahájil práce na výstavbě komunikace Jamská Novoměstská," informovala starostka.

Jakmile se stane propojka Brněnská Jamská státní silnicí, stát naopak předá Žďáru úsek novoměstské silnice číslo 19 od křižovatky Mělkovice, jež se tak stane městskou komunikací.

Podle starostky Zvěřinové přeložka od Mělkovic k Jamské a Brněnské ulici hlavně výrazně uleví husté dopravě ve městě. „Je bezpodmínečně nutné udělat jakékoli propojky v tomto městě, potřebujeme co nejvíc objízdných tras. Obchvat je v nedohlednu, doprava je hustá, stačí, aby se něco stalo na náměstí, a město je hned zasukované," připomněla starostka.

Na cestě užívané asi pět let se tedy bude opět stavět. Dle radních se totiž dříve nepočítalo s tím, že bude státní silnicí. „Neuvažovalo se o tom, dosáhli jsme toho až dodatečně. Celé to zrálo postupně, jak se díky získaným dotacím rozvíjela průmyslová zóna," vysvětlil místostarosta Jaromír Brychta. Silnice z Brněnské na Jamskou se bude muset rozšířit a opatřit novým živičným povrchem v předepsané tloušťce, aby splňovala parametry silnice první třídy.

Zastupitelé mají stavbu pro město za strategickou, a podle nich je potřeba uskutečnit ji co nejdříve. Očekává se, že propojka k Mělkovicím pak odvede denně 2200-2500 aut z křižovatky u Conventu. „Ta je nyní nejzatíženější křižovatkou ve Žďáře. Téměř vždy je ve špičkách před kolapsem. Pokud tam dojde k nějaké kolizi, je to vždy složité," konstatovala Zvěřinová.

Jak dál řekla, město jedná s ŘSD a Ministerstvem dopravy dlouhodobě a na zbudování propojky Jamské s Novoměstskou „tlačí" i proto, že město na takovou stavbu nemá peníze. „Když ale nedáte, nemáte. Kdyby město nedalo těch nejvýš sedm milionů, nebyly by peníze na přeložku. Doplnění této silnice I. třídy, kterou by měl provést stát, je rozpočtováno na asi 70 milionů korun před soutěží," poznamenala Zvěřinová. To je zatím pouze orientační suma.

Desítky milionů

„Částka se pohybuje v desítkách milionů, ale náklady se teprve upřesní, až budou nabídky ve výběrovém řízení," vysvětlila ředitelka jihlavské správy Ředitelství silnic a dálnic Marie Tesařová.

„Výstavba přeložky je v posledním návrhu rozpočtu na příští rok. Rozpočet se ale průběžně projednává prakticky celý rok, v létě by ho měla projednat vláda, pak parlament, takže obvykle to bývá tak, že je to schváleno v prosinci," doplnila Tesařová.

Stavební povolení pro přeložku je vydané, stát jeho platnost podle Dagmar Zvěřinové prodloužil. „S tím, že k veřejné soutěži se přistoupí, pokud město obnoví závazek, že dobuduje parametry stávajícího úseku Brněnská Jamská," řekla. Doplnila, že soutěžit by se mělo už letos, zahájení i dokončení stavby se očekává v příštím roce 2015.

Může se tak ovšem stát, že se na nějakou dobu překryje s plánovanou celkovou rekonstrukcí sítí ve Smetanově ulici, kde větší deště vyplavují obyvatelům sklepy. „Město si s uzavírkami ještě užije, ale nemůžeme říct obyvatelům Smetanovy ulice, že ji neopravíme a necháme je ještě párkrát vytopit," řekla Dagmar Zvěřinová.

Jak dále uvedla, na silnici Novoměstská v úseku od Mělkovic, kterou město přebere od státu, je výhledově plánováno jedno zlepšení. „Obyvatelé sídliště Vodojem a vůbec turisté si přejí mít cyklostezku po obou stranách. Tuto cyklostezku je pak možné v dané lokalitě vytvořit," uzavřela starostka.

Ve snaze odklonit tranzitní dopravu od města zastupitelé dále usilují o propojení kruhového objezdu na Brněnské ulici s křižovatkou ulic Jihlavská a Chelčického.

Autor: Redakce

2.7.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Vlevo Lumír Palyza, vpravo Adam Rykala.
7

Ostravská ČSSD páchá harakiri. Uvnitř strany zuří mocenský boj

Z Ferrari 458 Speciale zbyl jen vrak.
5

Poněkud drahý večer. Opilý řidič zdemoloval Ferrari 458 Speciale

Švédsko má poprvé v historii deset milionů obyvatel

Švédští statistici oznámili, že populace severského království dosáhla poprvé v historii deseti milionů obyvatel. Není dosud známé, kde k tomu dějinnému okamžiku došlo a kdo je oním desetimiliontým občanem, ani se zatím neví, jestli je jubilejní osobou nově narozený člověk, nebo přistěhovalec. 

AKTUALIZOVÁNO

Nemocných s chřipkou přibylo za jediný týden o deset procent

Počet nemocných, kteří mají chřipku nebo akutní respirační onemocnění, za týden vzrostl o deset procent.

Nejbohatší startupisté v Indii chtějí kapitál, ale ne americkou konkurenci

Zakladatelé největších indických technologických startupových firem Flipkart a Ola, kteří soupeří s americkými konkurenty Amazon a Uber, chtějí, aby byli v zemi ochráněni před americkou konkurencí.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies