VYBRAT REGION
Zavřít mapu

O obchvat žádají Radňovice už více než čtyři desítky let

Radňovice - Silnice I. třídy, takzvaná devatenáctka, vedoucí ze Žďáru nad Sázavou do Bystřice nad Pernštejnem, je v Radňovicích a okolí obce nebezpečná. Tak se to jeví obyvatelům, kteří v její blízkosti žijí.

24.2.2014
SDÍLEJ:

Komunikace mezi Žďárem nad Sázavou a Bystřicí nad Pernštejnem je denně využívána tisíci řidičů nákladních i osobních aut. Foto: Deník/Helena Zelená Křížová

„Máme velký problém s frekventovanou hlavní silnicí. Dost často tu bývají nehody, ať už přímo v obci, nebo v její bezprostřední blízkosti, a to zvláště v předjarním, podzimním a zimním období, kdy silnice namrzá," posteskl si starosta Radňovic František Dvořák.

Silnice I/19 je nebezpečná zejména v dolinách, kde se vozovka už při teplotách okolo nuly stává velice často kluzkou. Nehoda hrozí především řidičům, kteří zdejší situaci neznají.

Na blízkost hlavní silnice si v Radňovicích kromě chodců stěžují také majitelé domů, které byly v minulosti vystavěny v jejím sousedství. Fasády jsou podle jejich slov pravidelně poškozovány posypovou solí, sněhovou břečkou a dešťovou vodou.

Právě z tohoto důvodu žádá obec Radňovice už více než čtyři desítky let o obchvat. „Máme to ve svém i krajském územním plánu a ví o tom i na ministerstvu. Pořád se ale čeká, kdy se spustí průzkumné práce a vytvoří se projekt. Jsme zatím nejdál, kam jsme se mohli jako obec dostat, další záleží zcela na rozhodnutí vyšších instancí," nechal se slyšet František Dvořák. Plánovaný obchvat Radňovic by podle slov starosty vedl za železniční tratí. Tím pádem by hlavní silnice nerozdělovala obec na horní a dolní část, jak je tomu nyní.

Jiné priority

Objízdné trasy vedoucí mimo zastavěné území se ale obec zřejmě jen tak nedočká. „V dlouhodobé koncepci se s ní počítá, ale v nejbližší době určitě nebude, máme jiné priority," vyjádřila se Marie Tesařová z Ředitelství silnic a dálnic, divize Jihlava.

Pro životy a zdraví místních i přespolních se v Radňovicích snaží dělat maximum, a to všemi dostupnými prostředky. V loňském roce nainstalovali v obci měřič rychlosti a také další bezpečnostní prvky. „Zároveň byla osazena čtyři nová zrcadla, určená pro bezpečný výjezd vozidel. Kromě toho jsme nainstalovali šest nových ledkových světel pouličního osvětlení, která by měla zvýšit viditelnost a současně ušetřit energii," doplnil starosta. Silnici také protíná viditelný a jasně označený přechod pro chodce.

Ne všichni obyvatelé by ale byli objízdnou trasou vedoucí okolo Radňovic nadšeni. „Vím, že se o obchvatu už dlouho mluví. Mně se to ale nelíbí, protože pro mé podnikání by to byla doslova zničující záležitost," vysvětlil svůj pohled na věc majitel místního autobazaru Ondřej Srnský.

Dlouholetý boj o obchvat vede také Nové Veselí. V tomto případě jde o krajskou silnici II/353 vedoucí středem městyse, která spojuje Žďár s Jihlavou. Podle výsledků měření projíždí Novým Veselím denně čtyři tisíce automobilů a v blízkosti komunikace se nachází také škola.

O osudu novoveselského obchvatu rozhodne studie proveditelnosti, která bude hotova koncem března.

----------------------

Byli jsme první, hlásí starosta

Přestože je teprve únor a některé výše položené rybníky jsou stále ještě zamrzlé, v obcích se už nyní plánují letní akce.

Závody po lávce nebo také přes rybník patří mezi ty nejoblíbenější a nejnavštěvovanější. Každoročně se pořádají také v Radňovicích. „Už máme stanoveno pevné datum, letos se uskuteční v sobotu dvanáctého července od čtrnácti hodin," nechal se slyšet starosta Radňovic František Dvořák.

Zasvěcenci vědí, že soutěž je založena na tom, zda se závodníkům podaří na kole přejet vratkou lávku, která je natažena přes rybník. Dokážou to jen ti nejlepší z nejlepších, zbytek odvážlivců končí za nadšeného povykování publika ve studené vodě.

Tradice závodů přes rybník se v Radňovicích dodržuje už od padesátých let minulého století. Podle tvrzení místních byli první, kdo s tímto závodem v okolí začali.

Loňský ročník vyhrál Ondřej Košík, který se sice přestěhoval, ale původem je z Radňovic. Pravidelně se však také účastní soutěžící z jiných obcí. „Závodníků bývá podle počasí tak od tří do pěti desítek. Přihlížejících i čtyři stovky," pochválil účast místních i přespolních Josef Dvořák.

Vloni pojali radňovičtí tuto akci poněkud velkolepěji než v předešlých letech, neboť závod byl tentokrát doprovázen nočním ohňostrojem. „Byla to taková novinka. Letos zatím nevím, jestli ji zopakujeme, ale určitě tu pak zahraje a zazpívá kapela Zuberská šestka," uvedl starosta Radňovic Dvořák.

Autor: Redakce

24.2.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Obyvatelé vchodu, kde hořelo, se ještě vrátit nesmějí. Čekají ale až je hasiči vyzvou, aby si mohli z bytů vzít aspoň pár věcí.
9

Požár paneláku v Jirkově: "Včera jsem se hroutila, dnes to beru s nadhledem"

Ministryně školství, mládeže a tělovýchovy Kateřina Valachová.
AKTUALIZOVÁNO
15 17

Valachová chce maturitu SOŠ z matematiky do roka po gymnáziích

Doprava v Brně v roce 2050? Sdílení cest, o pětinu méně aut, tvrdí plán mobility

Pruhy v protisměru pro cyklisty v jednosměrkách? Rozšíření pěších zón? Přednost autobusů na křižovatkách? Tyto a desítky dalších návrhů ovlivňujících dopravu v Brně představil městský plán mobility do roku 2050. Do 30. dubna k němu lidé mohou zasílat připomínky.

Rakouskou star zabila sláva. Falco by oslavil šedesátku

Jako první německy zpívající interpret dobyl Ameriku. Liboval si v extrémech a měl sklon k přehánění. Jeho sláva byla vrtkavá a zářil krátce, přesto se stal jedním z největších umělců rakouské hudební scény 80. a 90. let.V neděli by Falco, občanským jménem Johann Hölzel, oslavil 60. narozeniny. Zemřel po autonehodě, která byla možná sebevraždou. Řidič autobusu byl odsouzen, Falco měl v sobě koktejl drog a alkoholu. Dožil se pouhých 40 let.

Janeček: EET funguje, krácení tržeb je menší

Nejenom obchodníci, ale i berní úředníci finalizují přípravy před druhou vlnou EET. Jak říká v rozhovoru pro Deník šéf Generálního finančního ředitelství Martin Janeček, úředníci zohlední dobrou vůli podnikatele.

Nizozemský publicista: Wilders volby vyhrál už před hlasováním

Klíčovým úkolem pro nizozemské politiky by měla být snaha zasypat příkopy, které se mezi občany vytvářejí v souvislosti s březnovými parlamentními volbami. Myslí si to nizozemský učitel a publicista s tureckými kořeny Halil Karaaslan. Krajně pravicová Strana pro svobodu (PVV) Geerta Wilderse podle něj v zásadě vyhrála už před samotným hlasováním, neboť ostatním stranám dokázala vnutit svůj pohled na situaci v zemi a svou velmi vyhraněnou interpretaci problémů, s nimiž se teď Nizozemsko potýká.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies