VYBRAT REGION
Zavřít mapu

O obchvat žádají Radňovice už více než čtyři desítky let

Radňovice - Silnice I. třídy, takzvaná devatenáctka, vedoucí ze Žďáru nad Sázavou do Bystřice nad Pernštejnem, je v Radňovicích a okolí obce nebezpečná. Tak se to jeví obyvatelům, kteří v její blízkosti žijí.

24.2.2014
SDÍLEJ:

Komunikace mezi Žďárem nad Sázavou a Bystřicí nad Pernštejnem je denně využívána tisíci řidičů nákladních i osobních aut. Foto: Deník/Helena Zelená Křížová

„Máme velký problém s frekventovanou hlavní silnicí. Dost často tu bývají nehody, ať už přímo v obci, nebo v její bezprostřední blízkosti, a to zvláště v předjarním, podzimním a zimním období, kdy silnice namrzá," posteskl si starosta Radňovic František Dvořák.

Silnice I/19 je nebezpečná zejména v dolinách, kde se vozovka už při teplotách okolo nuly stává velice často kluzkou. Nehoda hrozí především řidičům, kteří zdejší situaci neznají.

Na blízkost hlavní silnice si v Radňovicích kromě chodců stěžují také majitelé domů, které byly v minulosti vystavěny v jejím sousedství. Fasády jsou podle jejich slov pravidelně poškozovány posypovou solí, sněhovou břečkou a dešťovou vodou.

Právě z tohoto důvodu žádá obec Radňovice už více než čtyři desítky let o obchvat. „Máme to ve svém i krajském územním plánu a ví o tom i na ministerstvu. Pořád se ale čeká, kdy se spustí průzkumné práce a vytvoří se projekt. Jsme zatím nejdál, kam jsme se mohli jako obec dostat, další záleží zcela na rozhodnutí vyšších instancí," nechal se slyšet František Dvořák. Plánovaný obchvat Radňovic by podle slov starosty vedl za železniční tratí. Tím pádem by hlavní silnice nerozdělovala obec na horní a dolní část, jak je tomu nyní.

Jiné priority

Objízdné trasy vedoucí mimo zastavěné území se ale obec zřejmě jen tak nedočká. „V dlouhodobé koncepci se s ní počítá, ale v nejbližší době určitě nebude, máme jiné priority," vyjádřila se Marie Tesařová z Ředitelství silnic a dálnic, divize Jihlava.

Pro životy a zdraví místních i přespolních se v Radňovicích snaží dělat maximum, a to všemi dostupnými prostředky. V loňském roce nainstalovali v obci měřič rychlosti a také další bezpečnostní prvky. „Zároveň byla osazena čtyři nová zrcadla, určená pro bezpečný výjezd vozidel. Kromě toho jsme nainstalovali šest nových ledkových světel pouličního osvětlení, která by měla zvýšit viditelnost a současně ušetřit energii," doplnil starosta. Silnici také protíná viditelný a jasně označený přechod pro chodce.

Ne všichni obyvatelé by ale byli objízdnou trasou vedoucí okolo Radňovic nadšeni. „Vím, že se o obchvatu už dlouho mluví. Mně se to ale nelíbí, protože pro mé podnikání by to byla doslova zničující záležitost," vysvětlil svůj pohled na věc majitel místního autobazaru Ondřej Srnský.

Dlouholetý boj o obchvat vede také Nové Veselí. V tomto případě jde o krajskou silnici II/353 vedoucí středem městyse, která spojuje Žďár s Jihlavou. Podle výsledků měření projíždí Novým Veselím denně čtyři tisíce automobilů a v blízkosti komunikace se nachází také škola.

O osudu novoveselského obchvatu rozhodne studie proveditelnosti, která bude hotova koncem března.

----------------------

Byli jsme první, hlásí starosta

Přestože je teprve únor a některé výše položené rybníky jsou stále ještě zamrzlé, v obcích se už nyní plánují letní akce.

Závody po lávce nebo také přes rybník patří mezi ty nejoblíbenější a nejnavštěvovanější. Každoročně se pořádají také v Radňovicích. „Už máme stanoveno pevné datum, letos se uskuteční v sobotu dvanáctého července od čtrnácti hodin," nechal se slyšet starosta Radňovic František Dvořák.

Zasvěcenci vědí, že soutěž je založena na tom, zda se závodníkům podaří na kole přejet vratkou lávku, která je natažena přes rybník. Dokážou to jen ti nejlepší z nejlepších, zbytek odvážlivců končí za nadšeného povykování publika ve studené vodě.

Tradice závodů přes rybník se v Radňovicích dodržuje už od padesátých let minulého století. Podle tvrzení místních byli první, kdo s tímto závodem v okolí začali.

Loňský ročník vyhrál Ondřej Košík, který se sice přestěhoval, ale původem je z Radňovic. Pravidelně se však také účastní soutěžící z jiných obcí. „Závodníků bývá podle počasí tak od tří do pěti desítek. Přihlížejících i čtyři stovky," pochválil účast místních i přespolních Josef Dvořák.

Vloni pojali radňovičtí tuto akci poněkud velkolepěji než v předešlých letech, neboť závod byl tentokrát doprovázen nočním ohňostrojem. „Byla to taková novinka. Letos zatím nevím, jestli ji zopakujeme, ale určitě tu pak zahraje a zazpívá kapela Zuberská šestka," uvedl starosta Radňovic Dvořák.

Autor: Redakce

24.2.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Prezident Miloš Zeman se ve druhém dni návštěvy Jihomoravského kraje zastavil na Hodonínsku. V Jihomoravské armaturce se setkal s vedením firmy a zaměstnanci.
AKTUALIZUJEME / AKTUALIZOVÁNO
28

Prezident Zeman dostal v Hodoníně lavičku. Doufám, že mě přežije, řekl

Německá policie
AKTUALIZUJEME
37

V Německu zadrželi Syřana kvůli plánování teroristického útoku

AKTUALIZUJEME / AUTOMIX.CZ

Drahý policejní sporťák BMW měl nehodu. V autě seděl prezidentův protokolář

Jsou to teprve necelé tři týdny, co dopravní policisté převzali do služby hybridní supersport BMW i8. Auto ale vydrželo jen chvíli, už je nabourané.

Senátor McCain: Putin je větší hrozbou pro svět než Islámský stát

Vlivný americký senátor John McCain se v rozhovoru pro australskou televizi ABC tvrdě opřel do Vladimira Putina. Ruský prezident podle něho představuje pro svět mnohem větší nebezpečí než teroristická organizace Islámský stát (IS). Dále pohrozil, že Senát bude požadovat sankce proti Moskvě kvůli údajnému ovlivňování prezidentských voleb v USA.

Pro dvouleté děti je pobyt ve školkách problematický, varuje psycholog

Umisťování dvouletých dětí do mateřských škol bude vždy problematické a z hlediska jejich vývoje nevhodné. Prohlásil to psycholog Václav Mertin. Školka jako instituce podle něj nemůže nahradit rodinné prostředí, které děti ve dvou letech potřebují. Pokud už rodiče musí dítě do školky dát, neměli by ho tam nechávat celý den, řekl.

Vznikne nový superregulátor v Ostravě? Nápad vzbuzuje rozpaky

Vláda si stále pohrává s myšlenkou sjednocení všech regulačních úřadů do jednoho. Návrh, podle kterého v roce 2023 vznikne Národní regulační úřad, mají nyní na stole dotčená ministerstva. Šéfka Energetického regulačního úřadu (ERÚ) Alena Vitásková přišla s nápadem, aby bylo sídlo nového superregulátora v Ostravě.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies