Tento Opel měl za cíl přímo konkurovat vozu VW Brouk. Hlavním konstruktérem typu Kadett byl Hans Mershejmer a na konstrukci a vývoji se podílelo i technické oddělení domovského koncernu General Motors v americkém Warrenu ve státě Michigan.

Kadett se vyznačoval sympatickou karoserii čtyřmetrové délky a poháněn byl čtyřválcovým motorem o objemu jeden litr. Přední náprava byla lichoběžníková, doplněná spodním příčným listovým perem. Přesné vedení vozu mělo na starosti moderní hřebenové řízení. Zadní tuhá náprava byla ustavena podélnými půleliptickými pery. Kadett A byl prvním typem Opelu, který na podvozku neměl žádná mazací místa. Vyráběl se jako tudor, třídveřové kombi a coupé. Celkově se jednalo o velmi oblíbený, spolehlivý a nenáročný automobil, který při své pohotovostní hmotnosti nedosahující ani 700 kg dosahoval rychlosti až přes 130 km/h.

Pětiletá renovace

Mirek Nováček na jeden takový vůz před léty narazil v sousedním Rakousku a byl jím zcela okouzlen. Jednalo se o Opel Kadett A Coupe z roku 1965. Bohužel, malý Opel nebyl na prodej. Trvalo půl roku, než se Mirkovi podařilo přesvědčit jeho majitele k prodeji. Ale ani potom nebylo zdaleka vyhráno. Kadett byl v celkově velmi špatném stavu. Především se to týkalo karoserie. Největším problémem se mimo jiné zdály být přední blatníky, které nebylo možno nikde sehnat. Mirek se ale jen tak nevzdává a po několika neúspěšných pokusech o hledání nových blatníků se rozhodl jít vlastní cestou. Zakoupil tabuli plechu a nové blatníky si vyrobil sám, doslova na koleně. Průběh celé náročné a důkladné renovace, která zabrala celých pět let, Mirek důkladně fotograficky zdokumentoval.

Výsledkem je vůz, který budí dojem, jakoby právě vyjel z továrny v Bochumi. Kdyby ho dnes viděla jeho první majitelka, která automobil v roce 1965 zakoupila v rakouském Hornu, určitě by zatoužila znovu usednout za jeho volant a sešlápnout plynový pedál. Tenkrát její zbrusu nový Opel zcela jistě budil stejnou pozornost jako dnes.

JAN KOTLÍK