VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Opravy D1 odstartuje bourání, most u Nových Sadů zcela zmizí z map

Vysočina - Rekonstrukci dálnice D1 začne Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD) bouráním nadjezdů. Těch, které mají malé rozpětí a brání rozšíření hlavní dopravní tepny Česka.

6.3.2013
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Deník/Karel Pech

Na Vysočině se to bude týkat sedmi mostů, pět z nich stojí na Velkobítešsku. Některé z dotčených mostů čeká přestavba, dva budou zbourány bez náhrady.

K demolici je určený nadjezd na 166. kilometru dálnice, ten patří společnosti Lesy ČR. Podle jejich mluvčího Zdeňka Boublíka to nebude velká ztráta, protože budou moci používat blízký nadjezd, který se bude přestavovat.

Kompletně bude zbourán také most v blízkosti Nových Sadů na 160. kilometru. „Kdyby tady ředitelství silnic a dálnic postavilo nový most, museli bychom ho podle zákona evidovat jako obecní majetek a samozřejmě ho udržovat. Těžko bychom na to ale v našem rozpočtu hledali peníze. Jsme malá obec," uvedl Karel Klíma, starosta Nových Sadů. „Schůdnějším řešením je pro nás napojit se na podjezd dálnice, který je jen o pár set metrů dál," vysvětlil Klíma. Toto napojení bude financovat ŘSD. Obec jen musela vykoupit některé pozemky, přes něž spojovací cesta k podjezdu povede. „Pozemky už jsou majetkově vypořádané. Zaplatili jsme za ně zhruba kolem dvou set tisíc korun," doplnil starosta Nových Sadů.

Než firma příjezdovou silnici postaví, nezbude místním než jezdit po polní cestě. „Teď nelze odhadnout, kdy by mohla být nová silnice hotová," zakončil Karel Klíma.

Dva mosty u Velké Bíteše se úplně přestavějí. „Jsme s ředitelstvím silnic a dálnic dohodnuti, že zorganizuje práce tak, aby kamiony co nejméně jezdily přes město," řekl bítešský starosta Milan Vlček. Podle něj by mosty měly stát nejdříve ve druhé polovině tohoto roku.

Bítešští plánují použitelný materiál z přestavovaných mostů využít. „Most na kilometru 156 u Holubí Zhoře má pěkné zábradlí, využijeme ho ve městě, do šrotu nepůjde. Drtí z obou zbouraných mostů posypeme naše polní cesty," předpokládal Vlček. Místní lidé však nebudou mít na přechodnou dobu možnost, jak se dostat k polím. Podle Milana Vlčka ale budou moci využívat podjezdu u vesnice Březka nebo rovněž jezdit přes Jindřichov. „Musíme tam ještě dojednat, aby bylo možné vjíždět na soukromý pozemek," podotkl o možných komplikacích bítešský starosta Milan Vlček.

Firmy, jež měly vítězství ve stamilionovém tendru na rekonstrukci na dosah, s Bítešskými předběžně jednaly o možnosti zřídit v průmyslové zóně města oplocené místo pro své stavební buňky a stroje.

K rekonstrukci je na dálnici D1 určeno celkem jedenadvacet úseků, pět z nich pro první fázi prací. Z nich tři vedou i Vysočinou. Bourat se mělo začít už po 1. březnu. Opravy ale mohou nabrat zpoždění. Některé firmy neúspěšné ve výběrovém řízení výsledky tendrů napadly.

Pokud jde o životnost, dálnice D1 už „přesluhuje" asi deset let. O její modernizaci ministerstvo dopravy rozhodlo v červnu 2011.

---------------

Provoz na D1 zůstane zachován

Vysočina Auta budou jezdit po D1 Vysočiny i během rekonstrukce, objížďky se neplánují. Opravy by měly začít v tomto roce.

Doprava bude omezena v každém směru na dva jízdní pruhy a při přestavbách mostů potom přechodně na jeden pruh. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) chce dopravu na D1 udržet a objízdné trasy určovat nebude.

„Kvůli dostupnosti přestavovaných úseků pro záchranáře se budou upravovat některé lesní a polní cesty, " řekl náměstek hejtmana Vysočiny Libor Joukl (ČSSD) po jednání s ředitelem ŘSD Davidem Čermákem.

Termín zahájení staveb není prozatím stanoven, protože stavební společnosti neúspěšné ve výběrových řízeních výsledky tendrů napadly. Podle Joukla vedení kraje dostalo od ŘSD příslib, že o tom bude včas informováno.

„Dohodli jsme se, že zhruba do týdne po podpisu smlouvy dostaneme celý upravený harmonogram," uvedl náměstěk hejtmana.

Podle Joukla by při rekonstrukci měly na dálnici pro dopravu zůstat v každém směru dva jízdní pruhy a při přestavbách mostů přechodně jeden pruh. „Což by nemělo být déle než dva týdny," podotkl dále Joukl.

Kvůli stavebním pracím se zhorší dostupnost dálnice pro záchranáře. U každého úseku proto bylo vybráno několik polních a lesních cest, po nichž by hasiči, zdravotníci a policisté mohli na dálnici najíždět provizorně.

Na Vysočině se chystá přestavba tří úseků D1, a to od exitu Loket po Hořice (66. až 75. kilometr), mezi Větrným Jeníkovem a Jihlavou (104. až 112. kilometr) a mezi Lhotkou a Velkou Bíteší (153. až 162. kilometr).

Součástí je přestavba nebo oprava pěti mostů na Vysočině a dalších tří v sousedním Středočeském kraji, po nichž jezdí i záchranáři z Vysočiny. Kraj Vysočina zároveň chystá rekonstrukci svého mostu u Hořic.

Autor: Redakce

6.3.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Útok před britským parlamentem
AKTUALIZUJEME
18 10

Teror před britským parlamentem: Útočník čtyři lidi zabil a 40 zranil

Ilustrační foto.
29

EET a fitness: trenéry čeká existenční dilema, zákazníky fronty

Zrychlí stavby? Politici chtějí vyšachovat ekology i spolky

Kuňkání žab zřejmě ještě více než dnes zanikne v hluku stavebních strojů. Důvod? Výhrady, které ke stavbám vyjadřují ekologové či různé občanské spolky, už brzy úřady nebudou tolik poslouchat. Připravit je o slovo může chystaná novela zákona o posuzování vlivů na životní prostředí (tzv. EIA), která má omezit možnost vyjadřovat se tak jako dosud k chystaným velkým stavbám, jako jsou dálnice nebo továrny.

Katastrofa: Zelenina zdražila!

„Brutální zdražení potravin." „Salátová krize!" „Zákazníci zuří: Zelenina je moc drahá!" „Oběti letošní zimy: okurky, cukety, ledový salát." Češi jsou od počátku roku zásobováni katastrofickými zprávami o tom, jak letos zdražuje zelenina. Jeden by snad začal okopávat zanedbaný záhumenek či navezl na balkon pytle plné hlíny, aby si mohl vypěstovat pár rajčátek a nějakou tu okurku.

Poruchy spánku trápí stále více dětí. Mohou za to i chytré telefony

Ráno nedokážou vstát z postele a ze školy nosí horší známky. Neporadí si s běžným výkladem, který nedoprovází obraz. Ordinace dětských neurologů se stále častěji plní školáky, kteří jsou unavení a neudrží pozornost. Důvod je jednoduchý: české děti trpí poruchami spánku. Ty jim způsobují mobily a tablety.

Spíme málo. Trpíme proto nadváhou a depresemi

Spánek? Na ten jsem dlouho neměla čas, přiznává osmatřicetiletá manažerka Lenka Procházková. Snažila se totiž stihnout úplně všechno – práci si nosila domů, děti dirigovala hlavně přes telefon, k tomu se starala o nemohoucí rodiče. Během pracovního týdne strávila v posteli sotva pět hodin denně. Někdy musely stačit i čtyři hodiny. Dokud nepřišel zvrat.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies