VYBERTE SI REGION

Opravy D1 odstartuje bourání, most u Nových Sadů zcela zmizí z map

Vysočina - Rekonstrukci dálnice D1 začne Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD) bouráním nadjezdů. Těch, které mají malé rozpětí a brání rozšíření hlavní dopravní tepny Česka.

6.3.2013
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Deník/Karel Pech

Na Vysočině se to bude týkat sedmi mostů, pět z nich stojí na Velkobítešsku. Některé z dotčených mostů čeká přestavba, dva budou zbourány bez náhrady.

K demolici je určený nadjezd na 166. kilometru dálnice, ten patří společnosti Lesy ČR. Podle jejich mluvčího Zdeňka Boublíka to nebude velká ztráta, protože budou moci používat blízký nadjezd, který se bude přestavovat.

Kompletně bude zbourán také most v blízkosti Nových Sadů na 160. kilometru. „Kdyby tady ředitelství silnic a dálnic postavilo nový most, museli bychom ho podle zákona evidovat jako obecní majetek a samozřejmě ho udržovat. Těžko bychom na to ale v našem rozpočtu hledali peníze. Jsme malá obec," uvedl Karel Klíma, starosta Nových Sadů. „Schůdnějším řešením je pro nás napojit se na podjezd dálnice, který je jen o pár set metrů dál," vysvětlil Klíma. Toto napojení bude financovat ŘSD. Obec jen musela vykoupit některé pozemky, přes něž spojovací cesta k podjezdu povede. „Pozemky už jsou majetkově vypořádané. Zaplatili jsme za ně zhruba kolem dvou set tisíc korun," doplnil starosta Nových Sadů.

Než firma příjezdovou silnici postaví, nezbude místním než jezdit po polní cestě. „Teď nelze odhadnout, kdy by mohla být nová silnice hotová," zakončil Karel Klíma.

Dva mosty u Velké Bíteše se úplně přestavějí. „Jsme s ředitelstvím silnic a dálnic dohodnuti, že zorganizuje práce tak, aby kamiony co nejméně jezdily přes město," řekl bítešský starosta Milan Vlček. Podle něj by mosty měly stát nejdříve ve druhé polovině tohoto roku.

Bítešští plánují použitelný materiál z přestavovaných mostů využít. „Most na kilometru 156 u Holubí Zhoře má pěkné zábradlí, využijeme ho ve městě, do šrotu nepůjde. Drtí z obou zbouraných mostů posypeme naše polní cesty," předpokládal Vlček. Místní lidé však nebudou mít na přechodnou dobu možnost, jak se dostat k polím. Podle Milana Vlčka ale budou moci využívat podjezdu u vesnice Březka nebo rovněž jezdit přes Jindřichov. „Musíme tam ještě dojednat, aby bylo možné vjíždět na soukromý pozemek," podotkl o možných komplikacích bítešský starosta Milan Vlček.

Firmy, jež měly vítězství ve stamilionovém tendru na rekonstrukci na dosah, s Bítešskými předběžně jednaly o možnosti zřídit v průmyslové zóně města oplocené místo pro své stavební buňky a stroje.

K rekonstrukci je na dálnici D1 určeno celkem jedenadvacet úseků, pět z nich pro první fázi prací. Z nich tři vedou i Vysočinou. Bourat se mělo začít už po 1. březnu. Opravy ale mohou nabrat zpoždění. Některé firmy neúspěšné ve výběrovém řízení výsledky tendrů napadly.

Pokud jde o životnost, dálnice D1 už „přesluhuje" asi deset let. O její modernizaci ministerstvo dopravy rozhodlo v červnu 2011.

---------------

Provoz na D1 zůstane zachován

Vysočina Auta budou jezdit po D1 Vysočiny i během rekonstrukce, objížďky se neplánují. Opravy by měly začít v tomto roce.

Doprava bude omezena v každém směru na dva jízdní pruhy a při přestavbách mostů potom přechodně na jeden pruh. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) chce dopravu na D1 udržet a objízdné trasy určovat nebude.

„Kvůli dostupnosti přestavovaných úseků pro záchranáře se budou upravovat některé lesní a polní cesty, " řekl náměstek hejtmana Vysočiny Libor Joukl (ČSSD) po jednání s ředitelem ŘSD Davidem Čermákem.

Termín zahájení staveb není prozatím stanoven, protože stavební společnosti neúspěšné ve výběrových řízeních výsledky tendrů napadly. Podle Joukla vedení kraje dostalo od ŘSD příslib, že o tom bude včas informováno.

„Dohodli jsme se, že zhruba do týdne po podpisu smlouvy dostaneme celý upravený harmonogram," uvedl náměstěk hejtmana.

Podle Joukla by při rekonstrukci měly na dálnici pro dopravu zůstat v každém směru dva jízdní pruhy a při přestavbách mostů přechodně jeden pruh. „Což by nemělo být déle než dva týdny," podotkl dále Joukl.

Kvůli stavebním pracím se zhorší dostupnost dálnice pro záchranáře. U každého úseku proto bylo vybráno několik polních a lesních cest, po nichž by hasiči, zdravotníci a policisté mohli na dálnici najíždět provizorně.

Na Vysočině se chystá přestavba tří úseků D1, a to od exitu Loket po Hořice (66. až 75. kilometr), mezi Větrným Jeníkovem a Jihlavou (104. až 112. kilometr) a mezi Lhotkou a Velkou Bíteší (153. až 162. kilometr).

Součástí je přestavba nebo oprava pěti mostů na Vysočině a dalších tří v sousedním Středočeském kraji, po nichž jezdí i záchranáři z Vysočiny. Kraj Vysočina zároveň chystá rekonstrukci svého mostu u Hořic.

Autor: Redakce

6.3.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Úroveň technického vzdělání podle šéfů strojírenských firem klesá

Praha - Úroveň technického vzdělávání se podle 60 procent ředitelů strojírenských firem za posledních deset let zhoršila. Pesimističtější byli v průzkumu mezi 285 podniky šéfové velkých společností. Vyplývá to z průzkumu analytické společnosti CEEC Research, jehož výsledky mají média k dispozici. Kompletní data budou zveřejněna v úterý na konferenci Budoucnost technického vzdělávání na ministerstvu školství.

Taneční soutěž StarDance vyhrál Piškula před Bankem a Plodkovou

Praha - Vítězem osmé řady taneční soutěže StarDance se stal herec Zdeněk Piškula, který tančil s Veronikou Lálovou. Ve finále dnes předstihl lyžaře Ondřeje Banka s Evou Krejčířovou. Třetí skončila v diváckém hlasování herečka Jana Plodková s Michalem Padevětem. Odborná porota v přímém přenosu České televize ohodnotila stejným počtem bodů dnešní výkony Piškuly a Plodkové, Bank v tomto pořadí zůstal třetí.

Anonym ohlásil bombu na pražském hlavním nádraží, vlaky nejezdily

Praha - Policie v sobotu večer kvůli anonymní hrozbě bombou vyklidila pražské hlavní nádraží. Železniční doprava byla na víc než hodinu zastavena. Metro svou stanicí na nádraží projíždělo. Policie bombu nenašla, po původci anonymního telefonátu pátrá. Médiím to řekl mluvčí pražské policie Jan Daněk.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies