Podražila totiž nejen vejce. Všichni pekaři se shodují, že za poslední měsíce zdražily veškeré vstupy moukou počínaje, elektřinou, plynem a pohonnými hmotami konče. Dražší jsou prakticky všechny pekařské suroviny například i mák, tuky a olej.

Před Velikonocemi nezdražuje moravskobudějovické Pekařství Vonka. Jeho ředitel Jiří Kapinus konstatoval, že do konečné ceny pekařských výrobků se místním pekařům nedaří zvýšené náklady promítnout. Zejména proto, že ceny pekařských výrobků u nás stagnují a jsou pořád pod dlouhodobým průměrem. „V zahraničí jsou ceny za pečivo až třikrát nebo čtyřikrát vyšší. Přitom vstupní ceny tam mají stejné,“ podotkl Kapinus. Domnívá se, že ceny pečiva nahoru zatím nezamíří, jelikož obří obchodní řetězce a velké pekárny řadu let cenu pečiva drží nízko, což ale může ohrozit existenci drobných pekařů.

Pekaři: Pečení pro řetězce se nevyplatí

Na adresu velkých obchodních řetězců se vyjádřil i opatovský pekař Miroslav Paulas: „Taky s nimi bojujeme. Dodáváme naše výrobky jen do sítě Jednoty. Jinak hlavně do obchodů v regionu.“ Ani moravskobudějovické Pekařství Vonka své výrobky do obřích obchodních řetězců nedodává.

„Je to pro nás nevýhodné. Nemůžeme si to dovolit, dodávat pečivo za jimi požadované ceny,“ popsal Kapinus. Vonkovo pekařství dodává výrobky především do obchodů po trase Znojmo Jemnice Třebíč.

Některé obchodní řetězce nabízí pečivo, kde výčet surovin na etiketách pekařských výrobků zahrnuje spoustu náhražek.

„To my neděláme. Velmi nám záleží na kvalitních surovinách, aby byly dobré. Náhražky nepoužíváme. Cena je až na druhém místě, raději použijeme dražší přírodní suroviny,“ stojí si na svém Miroslav Paulas.

Téhož mínění je i šéf jaroměřického Pekařství Malena Antonín Malena: „Chceme-li dodávat kvalitní výrobky musíme používat kvalitní suroviny. Nechceme-li do výrobků dávat jen obarvené marmelády červenou řepou, jsou pro nás všechny vstupní ceny vyšší.“

Ani Malenovo pekařství ceny za své výrobky před Velikonocemi nezvedlo. „Zdražovali jsme v listopadu roku 2009. Nemůžeme si dovolit zdražovat, velcí výrobci nás drží v šachu. Pocítili bychom to na odbytu,“ dumal Malena.

Podle něj je pro naši republiku největší problém v tom, že se k nám dováží levné mražené pečivo ze zahraničí, které nezřídka končí v kontejnerech.

Velké řetězce zvýšily ceny pečiva už loni na podzim. Letos se snaží ceny udržet na stejné výši a před Velikonocemi jdou s cenou výrobků razantně dolů. Tuto skutečnost lze pozorovat například v síti obchodů Albert. Tento řetězec uvádí na svých internetových stránkách, že prodává velikonoční mazanec (400 gramů) za pouhých 19,50 korun, zatímco původní jeho cena činila 29,90 korun.

Na tak nízkou cenu nejsou menší obchody v regionu schopny cenu stlačit. Deník v jednom z třebíčských obchodů zaregistroval dokonce cenu 50 a také 60 korun za 500 gramů běžného mazance, přičemž tyto výrobky nenesly značku bio, ani neobsahovaly speciální přísady.

Podle průzkumů chování zákazníků, které provedl obchodní řetězec Tesco, si dvě třetiny Čechů potrpí, aby na jejich svátečním velikonočním stole bylo právě velikonoční pečivo, jako je mazanec či beránek. „Ze sortimentu pečiva je jednoznačně největší zájem o mazance, kterých se každoročně prodá kolem čtvrt milionu kusů, oblíbený je pochopitelně také velikonoční beránek, jehož z regálů zmizí na 80 tisíc kusů,“ uvedl vedoucí oddělení zákaznických průzkumů Tesco Miroslav Černý.