VYBERTE SI REGION

Petrovice dál odmítají projekt silnice do průmyslové zóny

Petrovice, Okříšky - Projekt na vybudování obchvatu Okříšek dostal trhliny. Silnici, která má obejít také Krahulov a výrazně zlepšit dopravní spojení Třebíče a Jihlavy, totiž má doplnit další nová vozovka směrem k firmě Mann+Hummel v Nové Vsi. To se však nelíbí řadě obyvatel Petrovic, jejichž katastr by měla silnice protnout.

21.10.2015
SDÍLEJ:

Návrh obchvatu Okříšek, Krahulova a Červené Hospody počítá s využitím současných silnic. Kopírovat má i trasu současné vozovky mezi Krahulovem a Hvězdoňovicemi.Foto: Deník/ Luděk Mahel

Někteří už potvrdili, že své pozemky neprodají a ani na ně nepustí geology „Necpěte se nám do Petrovic, Okřešáci! Zničí nám to podzemní zdroje vody. Poškodí to přírodu. Nechceme to tady," vykřikovali obyvatelé Petrovic při besedě, která se v jejich zaplněném kulturním domě konala.

Zúčastnil se jí také náměstek hejtmana Kraje Vysočina a radní pro dopravu Libor Joukl. „Vždy se snažím objet místa s největšími silničními stavbami a mluvit s občany. S tím, že by někteří nechtěli obchvat své vesnice, jsem se ale ještě nesetkal," podotkl.

Petrovičtí souhlasí pouze s částí velkého projektu, který má včetně mostu přes řeku Jihlavu u Nové Vsi vyjít na 700 milionů korun. S novou silnicí od železničního přejezdu u Krahulova a obchvatem Okříšek obyvatelé problém nemají, vadí jim ale krajem plánované napojení k několika podnikům v Přibyslavicích.

Propojka by měla směrem k průmyslové zóně obejít Petrovice a třísetmetrovým mostem za 200 milionů korun překlenout koryto řeky Jihlavy.

Podle náměstka Joukla se však projekt na obchvat Okříšek nepodaří bez této přípojky zrealizovat. „Pokud někde něco stavíme, snažíme se to pojmout komplexně. Navíc jedině takto se to podaří zafinancovat z Evropské unie a od českého státu, protože by šlo o páteřní síť. Jinak ty dotace nezískáme a nebude tady nic," upozornil náměstek hejtmana.

Podobně se vyjádřil také starosta Okříšek Zdeněk Ryšavý, který Petrovické požádal o solidaritu a souhlas s vybudováním nové silnice.

Okříšky podle něj obchvat nutně potřebují a odlehčit by si zasloužily také tamní ulice Nádražní a Tovární, kterými ve směru k firmám Huhtamaki, Mann+Hummel a dalším denně projíždí asi 1 500 vozidel. „Jezdí se tam jen pár metrů od domů, ty praskají," popisoval Zdeněk Ryšavý. „Vaše děti k nám chodí do školy. My tato zařízení opravujeme, snažíme se i kvůli vám, aby u nás bylo na silnicích bezpečno, a přitom jsme od vás nikdy žádné peníze nechtěli. Teď vás žádáme o pomoc," vzkázal Petrovickým okříšský starosta.

Některé diskutující však starostova slova ještě víc rozlítila. Považovali je za výhrůžky. Následovaly ostré slovní útoky z obou stran. Neutišil je ani manažer investic firmy Mann+ Hummel Petr Doležal. „Mám informace, že se rozvíjí naše pracoviště v Polsku. Dopravní obslužnost tady není ideální," řekl při debatě v Petrovicích Doležal.

Podle tamních obyvatel by však Mann+Hummelu a dalším podnikům v přibyslavické průmyslové zóně stačilo, aby jim kraj vylepšil stávající silnici z Třebíče kolem Sokolí.

S tím počítá i návrh, který Petrovičtí představili. Jde o novou variantu, jež by byla údajně mnohem méně ekonomicky náročná. „K průmyslové zóně do Přibyslavic by se dalo dostat kolem Krahulova a východně od Petrovic, kolem Červeného mlýna k Nové Vsi. Pak už by to šlo po stávající silnici, která vede od Třebíče. Most přes řeku by sice být musel, byl by ale asi jen dvacetimetrový," popsal petrovický starosta Zdeněk Jeřábek.

Náměstek Joukl viděl takový návrh, jak řekl, poprvé. Nicméně přislíbil, že se jím bude zabývat a podrobí ho „základnímu zjišťovacímu procesu", který by měl prokázat, zda je varianta vůbec proveditelná. „Ať už to dopadne jakkoli, tedy ať už bude lepší, nebo horší než ta, se kterou už dlouhou dobu pracujeme, celý proces se o půl roku prodlouží. Tím ztrácíme další čas a pokud se do 31. 12. 2018 nezačne budovat, tak už pak nikdy, protože dotace budou minulostí," podotkl Joukl.

Navíc upozornil, že jako se nyní zlobí obyvatelé Petrovic, mohou se proti jejich novému návrhu brzy vymezit obyvatelé Krahulova, který by nová silnice míjela jen těsně.

I přes tato varování však Petrovičtí na prozkoumání své varianty na besedě v kulturním domě trvali. „A nevyhrožujte nám," vykřikl jeden z místních seniorů v sále.

Autor: Kamil Černý

21.10.2015 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Donald versus
 Hillary. Lepší než Super Bowl?

Washington - Devadesát minut (v úterý ve tři hodiny ráno našeho času) bez reklam může posadit k obrazovkám až 100 milionů diváků. Rekord politických debat zatím drží superdebata Jimmyho Cartera a Ronalda Reagana z roku 1980 (volby tehdy vyhrál R. Reagan). Tu vidělo 80 milionů lidí.

Nejvíce nehod na D1 se během prázdnin odehrálo u Ostředka

Praha - Nejnebezpečnějším úsekem dálnice D1 se během prázdnin stal opravovaný úsek mezi Hvězdonicemi a Ostředkem na Benešovsku. Během července a srpna na něm policisté řešili celkem 25 dopravních nehod včetně jedné s těžkým zraněním. Loni, kdy na stejném místě během léta silničáři provizorně zpevňovali krajnice, se tu stalo deset nehod a v roce 2014, tedy ještě před zahájením prací, pět nehod. Vyplývá to ze statistik ředitelství služby dopravní policie.

DVA POHLEDY: Potřebujeme k něčemu kraje?

Praha - Volby do krajských zastupitelstev jsou tu za pár dní a v debatách o tom, která z kandidujících stran má nejsilnější reprezentaci, něco zaniká: úvahy o smyslu krajských samospráv. Lidé už se většinou smířili s krajským uspořádáním, které bylo novinkou roku 2001, proto je nenapadá, že by o něm měli polemizovat. I po patnácti letech je ale důležité se ptát, jestli má současný systém správné nastavení a jestli je pro občany užitečný.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies