VYBERTE SI REGION

Silničáři na Pelhřimovsku se nenudí, i když zima ještě nezačala

Pelhřimovsko – Zasněžené silnice, kolabující doprava a v terénu desítky silničářů bojujících proti sněhové nadílce. To je obrázek typického lednového dne na Pelhřimovsku v předešlých letech.

17.1.2014
SDÍLEJ:

Silničáři nezaháleli ani v neděli, kdy prováděli údržbu stromů u silnice mezi Rynárcem a Houserovkou. Foto: Deník/Jan Mazanec

Ovšem letos je situace jiná. Teploty nad nulou, mokré nebo suché silnice a většinou plynulá doprava. Leckoho by mohlo napadnout, co vlastně v těchto dnech dělají cestáři, kteří drží podle zákona od 1. listopadu do 31. března zimní pohotovost.

Na šatně nesedí

Deník proto oslovil šéfa vysočinských silničářů Jana Míku a zeptal se, jaká je tedy v těchto dnech jejich náplň.
„Naši zaměstnanci se rozhodně nenudí, o práci mají postaráno. Vykonávají náhradní práce, protože musíme držet podle zákona v zimním období takzvané pohotovosti. Aby naši dělníci neseděli na šatně a nečekali, až bude nějaký zásah, tak v období volna, když se nedělá pluhování a jiná typická zimní činnost, pro ně máme takzvané náhradní práce," sdělil ředitel s tím, že se jedná o frézování pařezů, prořezávání stromů nebo o opravy krajnic a svodidel po dopravních nehodách.

Navíc o vánočních svátcích Vysočinu postihla kalamita, kdy se pod tíhou jinovatky lámaly stromy, které ihned ošetřovali, odklízeli a odváželi právě silničáři. Sklady pelhřimovských silničářů jsou nyní plné posypového materiálu. Cestáři se před zimou zásobili zhruba 2 900 tunami soli a okolo dvaceti tisíci tunami inertního posypu.

„Zásoby ve skladech zůstanou, těm se nic nestane. Do soli se totiž přidávají takzvané nespékavé přísady, což znamená, že sůl ve skladu vydrží rok, dva bez problémů. Udělá se na ní jen taková drobná krustička. Sůl se vůbec neznehodnotí. Rovněž vydrží i inertní posypy," řekl ředitel vysočinských silničářů, který jim šéfuje pátým rokem.  Ten zároveň dodal, že mu toto počasí dělá radost z pohledu finančních prostředků, protože ušetřené peníze pak budou moci použít na opravy cest po zimě.

Silničáři na Pelhřimovsku obhospodařují okolo devíti set kilometrů silnic druhých a třetích tříd. Dalších zhruba devadesát kilometrů tvoří vozovky prvních tříd.

„Největší radost ale mají dopravci a uživatelé silnic, protože jezdí po holých silnicích, nejsou nikde zácpy, karamboly, neklouže to. Jsou ale samozřejmě běžné nehody jako na jaře nebo na podzim. To my neovlivníme," uvedl Míka.

Krajská správa a údržba silnic má na zimu vyčleněno zhruba 220 milionů korun. Kolik cestáři díky příznivému počasí ušetří potřebných financí, bude známo až po účetní uzávěrce, tedy letos koncem ledna, nejpozději na začátku února.

„Jestli to bude deset, patnáct nebo dvacet milionů korun, nedokáži v tuto chvíli říci, protože my zimu počítáme leden, únor, březen – to je ten předcházející rok a pak následně listopad, prosinec – to byla zima, která prostě skoro nebyla. V tomto období jsme nedělali klasickou zimní údržbu, ale dodělávali jsme svodidla, opravovali silnice. Vše šlo z provozních prostředků, které by jinak šly na sůl či posypový materiál. Jakmile úspory vyčíslíme, tak je ihned dáme k dispozici veřejnosti," poznamenal Jan Míka.

Méně srážek

Podle dlouhodobé předpovědi meteorologů můžeme až do 9. února nad naším územím očekávat teplotně slabě nadnormální počasí. Tento týden se po velmi teplém začátku ledna mírně ochladilo, přesto teploty ještě zůstávají nad dlouhodobým průměrem.
V dalších týdnech meteorologové očekávají pozvolný pokles průměrných teplot na hodnoty blízké dlouhodobému průměru. Z hlediska množství srážek by předpovídané období od 13.ledna do 9. února mělo být jako celek slabě podnormální. První polovina období by měla být srážkově blízko dlouhodobému průměru, druhá polovina už by měla být o něco sušší.

Autor: Alexandra Knapová

17.1.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Babiš: Jsem manažer obyvatel této země a mám co nabídnout

Spuštění první fáze EET i snahy o zavedení různých výjimek udaly tón veřejné debatě končícího týdne. Kromě toho byl přijat zákon o střetu zájmů, který bude mít pro Andreje Babiše dalekosáhlé důsledky. Není divu, že během rozhovoru občas křičel, odbíhal pro různé materiály a maily od občanů, kroutil hlavou, ale také se srdečně smál. I když tvrdí, že je naštvaný, hlavně na Bohuslava Sobotku, evidentně je odhodlaný poprat se o vítězství ve volbách a další čtyři roky vést zemi.  

Martin Svoboda: Za jedovatý alkohol má být potrestán výrobce, ne prodejce

/ROZHOVOR/ Když v září 2012 pacient havířovské nemocnice řekl lékařům, že oslepl po vypití alkoholu, který koupil jeho bratr ve stánku pod náměstím TGM v Havířově-Šumbarku, byl to stánek, kde byl provozní Martin Svoboda a kde šťárou policie, hygieniků a celníků začala metylová kauza, která zasáhla celou republiku a dokonce překročila její hranice.

Muž, který postupně přestává ovládat své nohy a ruce: Chci žít naplno

Pracuje jako právník a každý den několik hodin cvičí, aby kvůli své nemoci neskončil nehybný na lůžku. Bojuje, a přes všechny obtíže s postupující ztrátou hybnosti rukou a nohou, které mu způsobuje nemoc nazvaná Charcot-Marie-Tooth (C-M-T), považuje svůj život za šťastný.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies