Loni zemřelo podle policejních statistik sedmapadesát cyklistů a dalších 3 690 bylo zraněno. To bylo ve srovnání s předchozím rokem o sedm procent více. Skutečný počet může jít do násobků, upozornila ERV Evropská pojišťovna. Za řadu případů může alkohol a nenošení helmy.

„Počet úrazů těch, kteří cyklistiku provozují, roste. Nebo jich minimálně víc hlásí pojišťovnám. Souvisí to i s tím, že se lidé na kole chovají rizikověji než dříve," řekl mluvčí Generali Jiří Cívka. „Meziročně evidujeme u cyklistů nárůst objemu pojistných událostí o dvanáct procent. Koresponduje to s obecně zvyšujícím se počtem zraněných cyklistů, tak i se zvyšující se oblibou cyklistických zájezdů a dovolených," doplnil Vlastimil Divoký z ERV.

Nejčastějšími úrazy na kolech jsou drobnější poranění, jako jsou oděrky, tržné rány či poranění obličeje. Mezi ty vážnější patří zlomeniny klíční kosti, poranění hlavy s bezvědomím, v nejhorších případech pak úmrtí. „Počet úrazů na kolech proti ostatním úrazům je jedna ku padesáti, ročně tak řešíme zhruba tři stovky takových úrazů," dodal Cívka.

Policie eviduje pouze ty případy, které byly šetřené jako dopravní nehoda. Především v horských oblastech však policie k úrazům kolařů často nevyjíždí, protože se o nehodě vůbec nedozví, uvedl Divoký. Řada cyklistů vyhledá lékařskou péči sama. Takové případy se do statistik nedostanou.

Šestačtyřicet zemřelých cyklistů nemělo podle statistik v době nehody přilbu. To samé platí pro 2 582 zraněných. Ačkoliv v Česku je helma povinná pro děti do osmnácti let věku, podle expertů by měla být samozřejmostí pro každého bez ohledu na zákon. Ačkoliv helma pro dospělé není ve většině států Unie povinná, pojišťovny můžou krátit pojistné plnění, pokud by se prokázalo, že by přilba bývala zmírnila rozsah zranění.

Ještě více riskují lidé, kteří sednou za řídítka pod vlivem alkoholu. „V průměru čtyřicet procent zemřelých cyklistů v Česku má alkohol v krvi, u zraněných je to přibližně každý pátý," vyčíslil primář oddělení soudního lékařství v Českých Budějovicích František Vorel.

„Cyklisté si rádi dopřejí nějaké to pivo při svých výletech, ale jde o hazard s vlastním zdravím i peněženkou. Takovému cyklistovi hrozí pokuta až padesát tisíc korun, a dokonce odnětí svobody," podotkl Divoký.

Cyklisté na dovolené si musejí dávat pozor i na další předpisy, aby se vyhnuli případné pokutě. Telefonování za jízdy je v Německu zakázané i za řídítky. Ve Španělsku se zase nesmí jezdit s přívěsným vozíkem za kolem a v mnoha zemích je předepsaná reflexní vesta při jízdě na kole. „Například v Itálii si ji musíte obléci nejpozději do půl hodiny po setmění, a pokud procestujete takto na kole noc, sundat si ji můžete až třicet minut před východem slunce," přidal cyklistickou perličku Cívka.

Na Vysočině bylo vloni účastníky nehod 170 cyklistů, více než stovka z nich neměla ochrannou přilbu. Pět cyklistů při nehodě zemřelo, 22 jich bylo těžce zraněno a 137 utrpělo lehké zranění. Jen šest cyklistů vyvázlo z nehody bez zranění.

(čtk)