VYBERTE SI REGION

OBRAZEM: Pojízdný pokojík má i stůl s otočnými křesly

Třebíč – Kabriolet nebo dodávka? To byla otázka, kterou si Petr Kuba pokládal v dobách, kdy se rozhodl koupit si své první americké auto. Rozhodoval se mezi nespoutanou svobodou s větrem ve vlasech nebo velkorysým prostorem a kouzlem americké dodávky zvané „Custom Van".

22.3.2014
SDÍLEJ:
Fotogalerie
5 fotografií
Petr Kuba se svým „pojízdným pokojíkem" Dodge Ram Van B 250.

Petr Kuba se svým „pojízdným pokojíkem" Dodge Ram Van B 250.Foto: Jan Kotlík

Zvítězila praktičnost a široká využitelnost. Petr zapátral v inzerátech a z Polska si přivezl nefalšovaného zástupce éry, která v sedmdesátých letech, dnes již minulého století, doslova hýbala Amerikou.

Custom Vans

Vše mají na svědomí američtí surfaři, kteří spolu s nástupem tohoto koníčku potřebovali svá surfařská prkna nějakým, pokud možno pohodlným, způsobem dopravovat na pobřeží. A tak se v této komunitě staly oblíbenými převážně kombíky, v Americe zvané „STW" (station wagon), někdy také „woodies" (dle tenkrát obvyklé polodřevěné konstrukce, později už jen dřevěné imitace na bocích těchto vozů). A pak to přišlo. Počátkem 70. let se začaly objevovat první přestavěné dodávky, které nabízely spousty místa nejen k přepravě surfů, ale i k dalším aktivitám. Nejdříve se jednalo o přestavěné vyřazené dodávky, výrobci však velice rychle zareagovali a tzv. „custom vans" si vyznavači tohoto stylu mohli zakoupit jako zcela nové. Kromě výbavy interiérů, který si mnohdy nezadal s luxusním karavanem, bylo pro tyto vany typické atraktivní lakování karoserie, často s doslova uměleckými obrazy, nesměly chybět chromované disky kol, žebříky na střechu, panoramatická okna a další.

Aby běžný Evropan nenabyl dojmu, že se američtí surfaři ve svém volnu pro zábavu kodrcali v pracovních autech jaká známe u nás v Evropě; je nutné dodat, že pokud by teenageři v USA měli k dispozici taková auta, jako Ford Tranzit, nebo Fiat Ducato, zřejmě by v Americe hnutí „Custom Vans" vůbec nevzniklo. Pohodlí amerických a evropských dodávek totiž nelze srovnávat.

Ale vraťme se k Petrovi. Ten se totiž může pyšnit krásným exemplářem této éry, který nese název Dodge Ram Van B 250. Byl vyroben v roce 1987 a jako nový byl prodán v Norsku. Jeho zadní kola pohání vidlicový osmiválec o obsahu 318 cui (5200 ccm), samozřejmě přes automatickou převodovku s volicí pákou pod volantem. Kromě hliníkových kol na první pohled zaujmou podprahové duální výfuky a stříbrno-červené metalické lakování karoserie.

Uvnitř mimo jiné nalezneme čtyři otočná křesla, dřevěný stůl, závěsy na oknech a spoustu dalších příjemností. Takové prvky výbavy jako například klimatizace, tempovat či elektrická okna jsou u takového auta samozřejmostí.
Petr s rodinou svoji „Dočku" využívá coby pohodlného společníka na výlety, dovolené a samozřejmě s ní navštěvuje i různá setkání US Cars. U tohoto stylového pojízdného pokojíčku, který rozhodně netrpí nedostatkem výkonu, platí dvojnásob, že i cesta může být cíl.

JAN KOTLÍK

Autor: Redakce

22.3.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Vlevo Lumír Palyza, vpravo Adam Rykala.
7

Ostravská ČSSD páchá harakiri. Uvnitř strany zuří mocenský boj

Z Ferrari 458 Speciale zbyl jen vrak.
5

Poněkud drahý večer. Opilý řidič zdemoloval Ferrari 458 Speciale

Švédsko má poprvé v historii deset milionů obyvatel

Švédští statistici oznámili, že populace severského království dosáhla poprvé v historii deseti milionů obyvatel. Není dosud známé, kde k tomu dějinnému okamžiku došlo a kdo je oním desetimiliontým občanem, ani se zatím neví, jestli je jubilejní osobou nově narozený člověk, nebo přistěhovalec. 

Nemocných s chřipkou přibylo za jediný týden o deset procent

Počet nemocných, kteří mají chřipku nebo akutní respirační onemocnění, za týden vzrostl o deset procent.

Nejbohatší startupisté v Indii chtějí kapitál, ale ne americkou konkurenci

Zakladatelé největších indických technologických startupových firem Flipkart a Ola, kteří soupeří s americkými konkurenty Amazon a Uber, chtějí, aby byli v zemi ochráněni před americkou konkurencí.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies