VYBERTE SI REGION

Přechod v Jakubově zůstane. Na obnově dalších se pracuje

Třebíčsko - Na nedostatky u několika přechodů pro chodce loni upozornila policie a krajští úředníci je následně nechali odstranit. Všechny se nacházely na silnicích prvních tříd, které spravuje Ředitelství silnic a dálnic.

15.2.2014
SDÍLEJ:

Přechod pro chodce přes silnici první třídy v Jakubově u Moravských Budějovic se vyhnul odstranění. Loni se dočkal požadovaného bezbariérového přístupu a před nedávnem také nového osvětlení.Foto: Deník/ Kamil Černý

Starostové obcí se snaží o obnovu alespoň několika z nich, jiné svou existenci již uhájily.

Jako na příklad v Jakubově u Moravských Budějovic. Ke zdolání frekventované silnice, po které ve všední den projíždí značné množství aut a mezi nimi také kamionů, pomáhá přechod. V loňském roce ale hrozilo jeho zrušení, protože nesplňoval hned čtyři zákonné normy.

Dvě označené závady, a to že přechod nenavazuje na další chodníky v obci a nástupní ostrůvek je málo široký, vyvrátil policistům jakubovský starosta Miroslav Kabelka při ústním jednání. „Třetí závadu, že přechod není bezbariérový, odstranila stavební firma loni v létě. Na základě toho se nám podařilo získat výjimku a krajský úřad nám prodloužil termín, do kterého musela být odstraněna poslední závada, nedostatečné osvětlení," připomněl.

Podařilo se zpracovat projektovou dokumentaci a získat stavební povolení na instalaci nových LED svítidel. Přibližně 80 tisíc korun na to uhradila obec ze svého. „Pevně doufám, že teď ani v budoucnu se už žádné připomínky neobjeví," řekl starosta Jakubova.

Podobně se podařilo zachovat přechody v Náměšti nad Oslavou. Jeden přes ulici Brněnskou splňuje všechny normy už od loňského roku, další u náměstí Míru se bude modernizovat až při rekonstrukci průtahu městem.

Přechod až s novým průtahem

„Silnici opraví Ředitelství silnic a dálnic, my jsme se zavázali, že budeme řešit chodníky s bezbariérovým přístupem k přechodům," upřesnil náměšťský starosta Vladimír Měrka.

Výjimku pro zjednání nápravy dostalo i několik přechodů v největším městě okresu. „V Třebíči je již část přechodů opravena, zbývající přechody jsou na přechodnou dobu se souhlasem policie ponechány ve stávajícím stavu," řekla mluvčí Kraje Vysočina Jitka Svatošová.

Odfrézování se dočkaly dvě zebry ve Vladislavi. Starosta pracuje na obnovení jedné z nich. „Vlastně ale půjde o úplně nový přechod, protože se ze zatáčky posune o nějaký kousek ve směru k Třebíči," podotkl starosta Jan Havlena.

Podobnou snahou vrátit alespoň jeden ze dvou zrušených přechodů na průtah obcí, který je součástí frekventovaného spojení Třebíče s Brnem, se prezentují i v Kralicích. Ve svých úvahách o bezpečnosti na silnici první třídy přemýšlí starosta Emil Dračka i o dalších úpravách, které již ve Vladislavi i dalších místech Třebíčska nějaký čas úspěšně fungují.

Krom přechodu také semafory

„Počítáme s tím, že požádáme o dotaci na zpomalovací semafor," líčil. „Momentálně máme v obci zkušebně měřič rychlosti. Povolenou padesátku u nás překračuje 45 procent řidičů. Překvapivě je to ve směru od Třebíče. Semafor bychom proto chtěli dát z tohoto směru," vyjádřil se starosta Dračka.

Proto, aby mohl být přechod obnoven, musí obec zajistit bezbariérový přístup, osvětlení i vodící pásy pro nevidomé. Podobně jako v Náměšti budou práce probíhat současně s opravou průtahu obcí. Kralický starosta ale upozornil, že to není jednoduchá záležitost. „Myslel jsem, že to půjde rychleji. Je to spousta papírování a všechno je dnes navíc zpoplatněné," upozornil Dračka.

Stavební práce vyjdou podle něj na 60 tisíc korun. „Je to hrozné, ale je to v podstatě stejná částka jako za to papírování," poznamenal.

Zachovat přechod u základní školy se už v loňském roce podařilo v Želetavě. „Jedná se o vysoce frekventovaný přechod, který byl velmi málo zvýrazněný, obtížně viditelný s nevyhovujícím osvětlením a tudíž potenciálně nebezpečný," přiznal starosta Radek Malý. Úpravy v podobě instalace nového osvětlení si vyžádaly přes 100 tisíc korun, 40 tisíci přispěl městysi Kraj Vysočina. Definitivního zrušení se naopak dočkalo dalších jedenáct přechodů na Třebíčsku. V mnohých obcích o jejich obnovu ani neusilovali, jako třeba v Litohoři, Markvarticích nebo Předíně. Nejčastějšími důvody k jejich odstranění byla přílišná délka, chybějící bezbariérový přístup a naváděcí pruhy pro nevidomé nebo nedostatečné osvětlení.

Autor: Kamil Černý

15.2.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Bunkr Waltrovka.
31

OBRAZEM: Výstavba v Praze odhalila opuštěné bunkry

Igor Dodon, prezident Moldávie
6 4

Kreml, nebo Brusel? Moldavský prezident má jasno

VIDEO: Bezva finta? Řidiče načapali se „schovávací“ SPZ

Možná jste si taky někdy chtěli připadat jako James Bond, jehož otáčecí SPZ na autě se stala legendární vychytávkou. Podobné pocity nedávno zažíval jistý řidič z americké Floridy. I když… Vlastně se chtěl jen vyhnout placení mýtného.

Degiro slibuje neuvěřitelně nízké poplatky, klidně si ale naúčtuje 10 tisíc

Jestli někdo zvažuje nákup akcií na burze, mohla by ho zlákat nabídka brokerské firmy Degiro. Ta se totiž chlubí tím, že její „účtované poplatky jsou pro všechny investory neuvěřitelně nízké". Bohužel realita je odlišná. Poplatek ve výši zhruba 41 procent celkové hodnoty transakce rozhodně není neuvěřitelně nízký, ale spíše neuvěřitelně vysoký.

Češi mají stále nejnižší nezaměstnanost v celé EU. Firmy ale krvácejí

Nejaktuálnější čísla z Eurostatu potvrzují, že Česko zůstává s 3,7 procent zemí s nejnižší mírou nezaměstnanosti v Evropské unii. A to před Německem a Maďarskem. Z evropských států mimo EU je na tom lépe jen Island, naopak nejhůře Řecko a Španělsko. To, co lze na jednu stranu vnímat jako výrazný český úspěch, je na druhou možno považovat i za hrozbu.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies