Byla by pokračováním už existující montessori školky v Dubovicích, žáci by se učili ve stejné budově. Výuka by začala za dva roky.
Jedna z maminek dítěte ze školky si už sama pomocí inzerátu začala testovat případný zájem rodičů o nový stupeň vzdělávání. Jak ale přiznává ředitelka mateřské školy Jana Leligdonová, její dlouhodobý plán navázat základní školou naráží na finance.

Ve školce se platí vyšší školné než jinde a školné by se platilo i ve škole. Kraj Vysočina, i když nemá na počet žáků přímý vliv, doporučuje, aby do první třídy nastoupilo minimálně deset dětí – a nyní to vypadá zatím jen na sedm.

Jinak je ale na otevření první třídy vše připraveno. „Vyškolenou učitelku s diplomem montessori máme a prostory v této opravené budově také," říká ředitelka, zatímco podává jednomu z dětí sadu hraček. Zařízení jsme navštívili při středečním „klubu", kam vedle stálých dětí mohou zavítat i rodiče, kteří si chtějí školku „osahat" nebo na ni své dítě chtějí pomalu zvykat.

Děti mají své vlastní „sady" hraček, některé tvarují modelínu, jiné staví domeček, další si hrají s nádobou plnou kaštanů. Kapacita modernizované školky – třicet dětí – je nyní naplněná a děti nejsou podle zásad montessori děleny do věkových skupin.
Pokud by se podle Jany Leligdonové základní škola otevřela už letos v září, činilo by školné kvůli administrativě 
a absenci dotace až 5 000 korun měsíčně.

Proto je podle ní lépe začít se školou až v září 2016, kdy by rodiče měsíčně hradili částku zhruba tři tisíce korun – přesná částka by závisela na počtu dětí.

Současná školka je při celodenním pobytu vyjde na 1800 korun, plus 800 korun za jídlo. Jana Leligdonová zvažovala i domácí vzdělávání ve stylu montessori, kde by odpadlo „papírování" spojené s chodem školy, ale tam by školné bez dotace bylo ještě vyšší. Možnost přechodu svého dítěte z montessori školky na školu by uvítala Ivana Škodová z Vokova, která do Dubovic své dítě posílá už od dvou let a přišla i na středeční „klub".

„Hodnotím školku kladně, dítě sem chodí rok a za tu dobu se stalo samostatné. Je vidět, že metoda na děti působí dobře – mají volnost, a zároveň se učí respektovat pravidla," říká maminka s tím, že školné 3000 korun je ochotná za tento typ vzdělávání hradit. Ředitelka Leligdonová dodává, že propojení MŠ a ZŠ v rámci jednoho zřizovatele by bylo výhodné jak pro rodiče sourozeneckých párů, tak i proto, že hračky a pomůcky by se „půjčovaly" mezi ZŠ a MŠ.

Třída pro školní děti by byla ve spodní části budovy, tělocvična by mohla vzniknout rekonstrukcí půdy. Budova patří obci a Jana Leligdonová si spolupráci s ní chválí. „Platí dohoda, že děti z Dubovic mají výhodnější podmínky. Školné neplatily první rok a já jsem neplatila nájem. Nyní hradíme nájemné a místní děti platí 500 korun jako děti ve městě," uvádí ředitelka.

Jak dodává, umístění zařízení na vsi a mimo dopravní tahy je ideální i pro metodu montessori, která mj. razí větší sepětí výuky s přírodou.
Školka v Dubovicích funguje od roku 2012, předtím byla budova 20 let nevyužitá. „Paní Leligdonová je vynikající učitelka, lidé si ji chválí. Jsme rádi, že děti z Dubovic nemusí dojíždět," potvrzuje spolupráci školy a obce starosta obce Jaroslav Váňa.

Celková oprava budovy včetně izolací, oken, elektroinstalace i fasády vyšla na čtyři miliony korun. Dotace byla podle starosty zanedbatelná, drtivou většinu uhradila obec a navíc se na opravě brigádnicky podíleli i její obyvatelé. Montessori školu chtějí letos otevřít v Jihlavě. I tam naváže na loni otevřenou školku.

Co je montessori pedagogika

Její zásady ustanovila italská lékařka a pedagožka Maria Montessori (1870-1952), která se mj. věnovala výchově mentálně postižených dětí. Tento typ pedagogiky výchovu chápe jako realizaci svobody dítěte, při které může víc rozvíjet tvořivé síly. Hlásá svobodný a spontánní rozvoj. Hodnocení je bez známek. Přizpůsobuje tempo možnostem dítěte. Učitel by se měl k dítěti stavět jako k dospělému. Nemá právo s žákem manipulovat. Pedagog dává dítěti možnost svobodné volby, ale zároveň pomáhá a radí tam, kde je dítě nerozhodné. Maximální volnost udílí dítěti tehdy, když je schopno samo převzít zodpovědnost. Zasahuje, když si dítě nedokáže vybrat činnost nebo jsou-li porušována pravidla.
Zdroj: wikipedia.org