VYBERTE SI REGION

Radnice v Chotěboři není spokojená se stavbou průtahu

Chotěboř – Průtah městem měl být chloubou Chotěboře.

24.9.2015
SDÍLEJ:

Chodníky a obrubníky v poslední části stavby směrem k Altecu, mají být dokončeny v říjnu. Foto: Deník/Štěpánka Saadouni

Místo toho přidělává stavba vrásky na čele chotěbořské radnici i krajským úředníkům. Každý kontrolní den přináší podle radních jen seznam nedodělků.

Na stavbě se špatně pracuje, práce je prý nekvalitní, uspokojivá není ani komunikace s firmou, která stavbu zajišťuje. Na vině je hlavně špatný zákon. Město Chotěboř stejně jako nedaleký Golčův Jeníkov doplácí na zákon, který nutí investory ve veřejné soutěži vybírat firmu, která přijde s nejnižší nabídkou.

Stavba druhé etapy průtahu městem Chotěboř začala na jaře letošního roku. Zahrnovala ulici Havlíčkovu k soše Ignáta Herrmanna směrem k nádraží do průmyslové zóny k firmě Altec. „Výdaje na stavbu ve výši kolem 43 milionů korun jsou hrazeny částečně Krajem Vysočina, město Chotěboř se podílí částkou zhruba 16 milionů korun," informoval starosta Chotěboře Tomáš Škaryd. Kraj Vysočina bude investice do stavby hradit částečně i z dotací z Evropských fondů.

Stavební firmou, která práce provádí a byla vybrána ve veřejné soutěži, je společnost Berger Bohemia.

Podle tajemníka městského úřadu Milana Linharta jde o novou firmu, která není na Vysočině příliš známá. Mateřské sídlo má v Plzni.

V současné době je průtah městem v takzvaném předčasném užívání, oficiální provoz by měl být zahájen koncem září.

Problémy a závady

„Průtah městem financuje město Chotěboř společně s Krajem Vysočina. Při kontrolních dnech registrujeme špatnou koordinaci prací. Na stavbě je množství problémů a závad, včetně různých nedodělků, chybí například vodorovné dopravní značení, přestože stavba byla uvedena do předčasného užívání k 15. září letošního roku," informovala Zdenka Pospíchalová, vedoucí oddělení majetku a investic města Chotěboř. Ani starosta města nešetřil na adresu firmy Berger Bohemia kritikou.

„Na úseku tři až čtyři od 5. května po Altec chybí dopravní značení, obrubníky i krajnice. Asfalt na komunikaci byl sice položen, ale s okolní úpravou nejsme spokojeni. Firma z Plzně navíc nemá na práci dost vlastních lidí, proto práci zajišťuje formou různých subdodávek.

Dělníci, kteří na stavbě pracují, své práci někdy zřejmě moc nerozumějí," posteskl si Škaryd.

Jak podotkl, ještě že má město na stavbě dozor, který práce dnes a denně kontroluje, protože i komunikace s vedením firmy vázne.
„Hovořil jsem s generálním ředitelem firmy, který pochází z Německa. Zeptal jsem se ho, zda by si v Německu dovolila firma odvádět takovou práci. Od té doby jsem ho už neviděl," uvedl starosta jeden z příkladů, podle jeho soudu zvláštního přístupu firmy ke svěřené zakázce.

Jako nejlepší řešení se ukazuje na první pohled se s plzeňskou firmou rozejít, ale to není podle starosty Škaryda tak jednoduché. „Kraj Vysočina spolufinancuje stavbu z dotací z EU, nové výběrové řízení by znamenalo zdržení, dohady, jednání, nakonec by kraj mohl o dotace přijít. Na vině je hlavně špatný zákon, který nutí investory vybírat firmu s nejlevnější nabídkou bez ohledu na vztah k regionu i kvalitu práce. Nemůžeme dát prostor některým místním firmám, které by odvedly práci mnohem kvalitněji, ale cena by byla vyšší," vysvětlil starosta podstatu problému. Samozřejmě bude město Chotěboř účtovat plzeňské firmě penále. „Jenže my bychom raději než peníze za penále měli ve městě kvalitně odvedenou práci," zdůraznil starosta. S názory starosty Škaryda souhlasí i radní pro oblast dopravy Kraje Vysočina Libor Joukl. „Psal jsem stížnost vedení společnosti Berger. Nelíbí se mi způsob její práce," potvrdil radní slova chotěbořského starosty. I podle jeho názoru je na vině špatný zákon. „Věděli jsme, že firma je problémová, reference nebyly nejlepší, ale zákon nám neumožňuje takové uchazeče o stavební zakázky odmítnout, proto se snažíme, aby byl zákon změněn," zdůraznil radní Joukl.

Dva termíny dokončení

„Na stavbě působí dva investoři. Kraj Vysočina a město Chotěboř. Kraj financuje komunikaci, město chodníky. Vzhledem k tomu, že jsou dva investoři, jsou i dva termíny dokončení stavby," informoval za firmu Berger stavbyvedoucí Ladislav Sýkora.

Komunikace byla již uvedena do předčasného užívání 15. září, vodorovné dopravní značení na komunikaci bude do 30. září hotovo.

„Vodorovné dopravní značení nelze provádět na čerstvém asfaltu," vysvětlil stavbyvedoucí důvody technické přestávky. Zároveň nepopírá, že některé práce zajišťuje Berger prostřednictvím subdodavatelů.

„V současné době máme asi čtyři subdodavatele, například firmu Strabag, která patří v oboru ke špičkám. Subdodavatele máme proto, že se potýkáme se stejným problémem, jako většina stavebních firem v Česku. Nemáme dostatek lidí. Koordinovat tolik subdodavatelů není někdy jednoduché, což nás samozřejmě neomlouvá," zdůraznil stavby vedoucí a nabídl i procházku stavbou, kde v současné době dělníci pracují na výstavbě chodníků na úseku od vlakového nádraží směrem k Altecu.

„Chodníky mají být hotovy podle smlouvy s městem do konce října. Myslím, že termín splníme bez problémů," podotkl Sýkora s tím, že samozřejmě jako na každé stavbě dochází k různým komplikacím.

Například v úseku, kde nyní chybí plotová zídka, bylo třeba souhlas soukromé osoby, který stavaři dostali teprve nedávno. K určitým změnám došlo i před vjezdem do areálu společnosti Cerea.

Složitý proces

„Cerea nás požádala, zda bychom v době žní na čas před areálem zastavili práce, čemuž jsme vyhověli. Stálo by za připomínku, že v chotěbořské průmyslové zóně, kde stavební práce probíhají, jsou desítky firem, z nichž každá vznáší nějaký požadavek na průběh a postup prací. Kromě toho musí být naše práce v souladu s projektem, což se ne vždy podaří. Pokud se vyskytnou nějaké odchylky, a těch se na každé stavbě najde poměrně dost, řeší se to jako vícepráce s městem i subdodavateli, což není zrovna jednoduchý proces," konstatoval Sýkora.

Autor: Štěpánka Saadouni

24.9.2015 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
AKTUALIZOVÁNO

Ve věku 69 let zemřel kytarista Radim Hladík

Praha -Ve věku 69 let zemřel dnes ráno kytarista Radim Hladík, který mimo jiné stál u zrodu legendární kapely Blue Effect, sdělil to současný zpěvák kapely Honza Křížek. Hladík podlehl následkům fibrózy plic, se kterou bojoval několik let. Sedmdesátiny by oslavil 13. prosince.

Záchranáři našli části těl obětí havárie indonéského letadla

Jakarta - Indonéští záchranáři dnes našli části těl v moři v oblasti, kde v sobotu havarovalo policejní letadlo se 13 osobami na palubě. Oznámil to na tiskové konferenci šéf Indonéské pátrací a záchranné agentury (BASARNAS) s tím, že ostatky pravděpodobných obětí byly nalezeny v místě, kde už vesničané dříve vylovili sedadlo z letadla a vak obsahující mobilní telefon a policejní doklady.

AKTUALIZUJEME

Skvělá Koukalová slaví první letošní triumf. Ovládla stíhací závod!

Östersund /FOTOGALERIE/ - Biatlonistka Gabriela Koukalová vyhrála stíhací závod Světového poháru v Östersundu. Do vedení se dostala už po úvodní střelbě a do cíle dojela o osm sekund před Němkou Laurou Dahlmeierovou. Pořadí v čele SP je opačné, Dahlmeierová vede před Koukalovou o 25 bodů. Eva Puskarčíková skončila ve Švédsku na osmém místě, což je její nejlepší individuální výsledek v SP, Lucie Charvátová byla dvanáctá a Veronika Vítková osmnáctá.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies