VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Radnice v Chotěboři není spokojená se stavbou průtahu

Chotěboř – Průtah městem měl být chloubou Chotěboře.

24.9.2015
SDÍLEJ:

Chodníky a obrubníky v poslední části stavby směrem k Altecu, mají být dokončeny v říjnu. Foto: Deník/Štěpánka Saadouni

Místo toho přidělává stavba vrásky na čele chotěbořské radnici i krajským úředníkům. Každý kontrolní den přináší podle radních jen seznam nedodělků.

Na stavbě se špatně pracuje, práce je prý nekvalitní, uspokojivá není ani komunikace s firmou, která stavbu zajišťuje. Na vině je hlavně špatný zákon. Město Chotěboř stejně jako nedaleký Golčův Jeníkov doplácí na zákon, který nutí investory ve veřejné soutěži vybírat firmu, která přijde s nejnižší nabídkou.

Stavba druhé etapy průtahu městem Chotěboř začala na jaře letošního roku. Zahrnovala ulici Havlíčkovu k soše Ignáta Herrmanna směrem k nádraží do průmyslové zóny k firmě Altec. „Výdaje na stavbu ve výši kolem 43 milionů korun jsou hrazeny částečně Krajem Vysočina, město Chotěboř se podílí částkou zhruba 16 milionů korun," informoval starosta Chotěboře Tomáš Škaryd. Kraj Vysočina bude investice do stavby hradit částečně i z dotací z Evropských fondů.

Stavební firmou, která práce provádí a byla vybrána ve veřejné soutěži, je společnost Berger Bohemia.

Podle tajemníka městského úřadu Milana Linharta jde o novou firmu, která není na Vysočině příliš známá. Mateřské sídlo má v Plzni.

V současné době je průtah městem v takzvaném předčasném užívání, oficiální provoz by měl být zahájen koncem září.

Problémy a závady

„Průtah městem financuje město Chotěboř společně s Krajem Vysočina. Při kontrolních dnech registrujeme špatnou koordinaci prací. Na stavbě je množství problémů a závad, včetně různých nedodělků, chybí například vodorovné dopravní značení, přestože stavba byla uvedena do předčasného užívání k 15. září letošního roku," informovala Zdenka Pospíchalová, vedoucí oddělení majetku a investic města Chotěboř. Ani starosta města nešetřil na adresu firmy Berger Bohemia kritikou.

„Na úseku tři až čtyři od 5. května po Altec chybí dopravní značení, obrubníky i krajnice. Asfalt na komunikaci byl sice položen, ale s okolní úpravou nejsme spokojeni. Firma z Plzně navíc nemá na práci dost vlastních lidí, proto práci zajišťuje formou různých subdodávek.

Dělníci, kteří na stavbě pracují, své práci někdy zřejmě moc nerozumějí," posteskl si Škaryd.

Jak podotkl, ještě že má město na stavbě dozor, který práce dnes a denně kontroluje, protože i komunikace s vedením firmy vázne.
„Hovořil jsem s generálním ředitelem firmy, který pochází z Německa. Zeptal jsem se ho, zda by si v Německu dovolila firma odvádět takovou práci. Od té doby jsem ho už neviděl," uvedl starosta jeden z příkladů, podle jeho soudu zvláštního přístupu firmy ke svěřené zakázce.

Jako nejlepší řešení se ukazuje na první pohled se s plzeňskou firmou rozejít, ale to není podle starosty Škaryda tak jednoduché. „Kraj Vysočina spolufinancuje stavbu z dotací z EU, nové výběrové řízení by znamenalo zdržení, dohady, jednání, nakonec by kraj mohl o dotace přijít. Na vině je hlavně špatný zákon, který nutí investory vybírat firmu s nejlevnější nabídkou bez ohledu na vztah k regionu i kvalitu práce. Nemůžeme dát prostor některým místním firmám, které by odvedly práci mnohem kvalitněji, ale cena by byla vyšší," vysvětlil starosta podstatu problému. Samozřejmě bude město Chotěboř účtovat plzeňské firmě penále. „Jenže my bychom raději než peníze za penále měli ve městě kvalitně odvedenou práci," zdůraznil starosta. S názory starosty Škaryda souhlasí i radní pro oblast dopravy Kraje Vysočina Libor Joukl. „Psal jsem stížnost vedení společnosti Berger. Nelíbí se mi způsob její práce," potvrdil radní slova chotěbořského starosty. I podle jeho názoru je na vině špatný zákon. „Věděli jsme, že firma je problémová, reference nebyly nejlepší, ale zákon nám neumožňuje takové uchazeče o stavební zakázky odmítnout, proto se snažíme, aby byl zákon změněn," zdůraznil radní Joukl.

Dva termíny dokončení

„Na stavbě působí dva investoři. Kraj Vysočina a město Chotěboř. Kraj financuje komunikaci, město chodníky. Vzhledem k tomu, že jsou dva investoři, jsou i dva termíny dokončení stavby," informoval za firmu Berger stavbyvedoucí Ladislav Sýkora.

Komunikace byla již uvedena do předčasného užívání 15. září, vodorovné dopravní značení na komunikaci bude do 30. září hotovo.

„Vodorovné dopravní značení nelze provádět na čerstvém asfaltu," vysvětlil stavbyvedoucí důvody technické přestávky. Zároveň nepopírá, že některé práce zajišťuje Berger prostřednictvím subdodavatelů.

„V současné době máme asi čtyři subdodavatele, například firmu Strabag, která patří v oboru ke špičkám. Subdodavatele máme proto, že se potýkáme se stejným problémem, jako většina stavebních firem v Česku. Nemáme dostatek lidí. Koordinovat tolik subdodavatelů není někdy jednoduché, což nás samozřejmě neomlouvá," zdůraznil stavby vedoucí a nabídl i procházku stavbou, kde v současné době dělníci pracují na výstavbě chodníků na úseku od vlakového nádraží směrem k Altecu.

„Chodníky mají být hotovy podle smlouvy s městem do konce října. Myslím, že termín splníme bez problémů," podotkl Sýkora s tím, že samozřejmě jako na každé stavbě dochází k různým komplikacím.

Například v úseku, kde nyní chybí plotová zídka, bylo třeba souhlas soukromé osoby, který stavaři dostali teprve nedávno. K určitým změnám došlo i před vjezdem do areálu společnosti Cerea.

Složitý proces

„Cerea nás požádala, zda bychom v době žní na čas před areálem zastavili práce, čemuž jsme vyhověli. Stálo by za připomínku, že v chotěbořské průmyslové zóně, kde stavební práce probíhají, jsou desítky firem, z nichž každá vznáší nějaký požadavek na průběh a postup prací. Kromě toho musí být naše práce v souladu s projektem, což se ne vždy podaří. Pokud se vyskytnou nějaké odchylky, a těch se na každé stavbě najde poměrně dost, řeší se to jako vícepráce s městem i subdodavateli, což není zrovna jednoduchý proces," konstatoval Sýkora.

Autor: Štěpánka Saadouni

24.9.2015 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Rekreační areál Čapí hnízdo u Olbramovic na Benešovsku.
AKTUALIZOVÁNO
33 5

Audit Čapího hnízda ulítl na internet. Namočení Agrofertu nelze vyloučit

Majitel bezpečnostní agentury Ali 21 Alois Neuman.
EXKLUZIVNĚ
6 5

Přísné kontroly na koncertu? Lidé se diví, ale jde o jejich bezpečí, říká expert

Příběhy falešných obětí z Manchesteru. Naletěl i slavný deník Daily Mail

Každá událost přináší nejen opravdové hrdiny a oběti. Už od nepaměti se rodí nepraví hrdinové, vítězové a poražení. Titanic měl své nepravé přeživší i nepřeživší. Sociální sítě umožňují lhářům ucházet se o pozornost. Také výbuch sebevražedného atentátníka v Manchesteru už zrodil na internetu neexistující oběti.

VÍME PRVNÍ

Novým ministrem školství bude Stanislav Štech, náměstek Valachové

Nástupcem ministryně školství Kateřiny Valachové (ČSSD) bude její náměstek Stanislav Štech. Štech je profesorem psychologie a před angažmá v resortu školství působil jako prorektor Univerzity Karlovy. Před třemi lety za ČSSD neúspěšně kandidoval do Senátu. Premiér Bohuslav Sobotka bývalou ministryni pochválil s tím, že se zachovala zodpovědně.

Úsměvy a dojetí. Kvitová okouzlila Paříž a potvrdila velký návrat

Tak je to venku. Druhý tenisový grandslam roku má rázem pikantnější náboj – na oranžové pařížské antuce se bude prohánět i Petra Kvitová. Včera to v dějišti French Open oficiálně potvrdila. „Je krásné, že tu můžu být. Nikdo nečekal, že tady budu. Jsem z toho nadšená, je to splněný sen," prohlásila tenistka, kterou loni v prosinci dosud neznámý útočník přepadl u ní doma v Prostějově a pořezal jí ruku.

Na Sicílii jednají státy G7. Venku je léto, v jednacím sále bude chladno

Všechno je jednou „poprvé". Pro amerického prezidenta Donalda Trumpa je toho tento týden „napoprvé" dost. První zahraniční cesta, první setkání s papežem, první jednání v NATO. Také setkání osmi světových ekonomických velmocí pod hlavičkou G7 je pro amerického politika první. Tentokrát se na něj vydal do Taorminy na Sicílii.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies