VYBERTE SI REGION

Registr vozidel má stále potíže. Systém zaměňuje adresy i další data

Třebíč - Komplikace spojené s Centrálním registrem vozidel neustávají. Ba naopak, spíše se vrší. Podle úředníků je nový systém často zcela nevyzpytatelný.

29.10.2012
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Oleg Kapinus

„Zaměňuje neočekávaně adresy, takže majitel vozu, dejme tomu z Lipníku, má najednou v registru uvedenu adresu úplně v jiné obci, protože systém si to zpřehází podle popisného čísla. Potíže se objevují v systému i se správností data registrační značky. A to bývá často velice pracné zjišťování," nastínil situaci vedoucí oddělení registru vozidel na třebíčské radnici Jan Mertl.

Potíže s Centrálním registrem vozidel nemají jen v Třebíči, ale i jinde. „Všichni se tváří, že registr funguje, ale on funguje špatně. Nelze se na něj spolehnout, jsou v něm chyby. Nejčastějším problémem je to, že se špatně zkopírovala data do nového sytému, jsou tam špatné adresy, není propojení registru fyzických a právnických osob," vyjmenoval jen část z mnoha potíží vedoucí odboru dopravy jindřichohradecké radnice Zbyněk Heřman.

Co bylo dříve na počkání, už není

Zatímco dříve bylo zhotovení výpisu z Centrálního registru vozidel pro exekutora či soud podle vedoucího Jana Mertla snadnou záležitostí, v novém systému jde o náročný výkon i pro lidi s dlouholetou praxí.

I přes zvýšené úsilí jeho podřízených jde často odbavení klientů pomalu a stává se, že klienta musí požádat i o opakovanou návštěvu jejich úřadu.

„Mnoho úkonů jsme dříve dělali takzvaně na počkání. Teď ale kvůli častým chybám v systému to nelze prostě na počkání leckdy vyřešit," popsal Mertl.

Vedoucí odboru správních činností třebíčské radnice Karel Prokeš je přesvědčen, že jeho úředníci vyvinuli maximální úsilí. Potvrzuje to i fakt, že v Třebíči měli otevřené přepážky v době, kdy na jiných úřadech je kvůli kolabujícímu Centrálnímu registru vozidel zavírali.

„Těšili jsme se, že budeme pracovat rychleji a kvalitněji. Ale přestože nový Centrální registr vozidel řadu dílčích vylepšení přinesl, je pořád hodně pomalý. A co je horší, je pracnější a nespolehlivý. Proto jej považuji stále za uživatelsky nepřátelský," netajil nespokojenost Prokeš.

Podle něj tudíž úředníci nemohou občana obsluhovat tak, jak by si zasluhoval a na co byl zvyklý. „Kvůli novému systému jsme se vrátili v čase trochu zpátky. A my bychom chtěli, aby Centrální registr vozidel fungoval lépe," řekl.

Termínů, kdy se situace zlepší, už Ministerstvo dopravy naslibovalo dost. Nad tím, kdy bude Centrální registr vozidel kvalitativně lepší než byl původní systém, se zamýšlel z tiskového oddělení Ministerstva dopravy Zdeněk Neusar: „Je nutné si uvědomit, že dříve byly databáze lokální a teď se jedná o centrální databázi, srovnávání je proto velmi problematické. V čem je nový registr už teď lepší, to je nemožnost legalizace kradených aut; zatímco v dřívějších databázích byl k jednomu VIN kódu i dva nebo tři technické průkazy, nový registr už tuto duplicitu neumožňuje."

Ministerstvo slibuje

Vypovídající jsou podle Neusara také statistiky, přičemž výkon agendy je podle jeho slov srovnatelný s předchozím obdobím, kdy registr ještě provozovalo Ministerstvo vnitra.

„V novém Centrálním registru vozidel bylo od jeho spuštění až do konce měsíce září celkem 987 019 transakcí. Z tohoto počtu bylo například 89 236 prvně přihlášených vozidel v České republice, 125 531 přeregistrací, 26 318 výměn registračních značek a technických průkazů, což jsou čísla srovnatelná s předchozím obdobím," uvedl Neusar.

Ministerstvo i nadále slibuje řadu dalších vylepšení. „Práce na registračních místech usnadní také připojení registru vozidel na základní registry, čímž se urychlí ztotožnění majitele vozidla. V současnosti je kladen důraz na fázi testování, samotné napojení na základní registry se má uskutečnit do konce roku," přiblížil Neusar.

Staré a dobré

Úředníci, kteří se systémem pracují, zatím však spokojeni nejsou. „Kdyby nám řekli, abychom znovu zapojili do sítě naše staré počítače se starým systémem, věřím, že do půl hodiny by všechno rázem fungovalo. Ani nevíte, s jakým nadšením bych se na tom rád podílel," řekl Deníku jeden z úředníků, který si nepřál zveřejnit své jméno.

Autor: Eva Bártíková

29.10.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Ministr financí a předseda hnutí ANO Andrej Babiš.
13 18

Poslanec ČSSD chce od Babiše vědět, kde vzal peníze na dluhopisy

Platforma Bez komunistů.cz. uspořádala v Praze shromáždění k odkazu Jana Palacha.
3 3

Na památku Palacha, v den jeho smrti, si lidé zapalovali svíčky

AKTUALIZOVÁNO

Podívejte se na pustý stadion před zbouráním. Nástupce je ve hvězdách

Nadšený řev fanoušků vítězného týmu se rozléhal brněnským zimním stadionem za Lužánkami, když domácí hokejisté Rudé hvězdy, dnešní Komety, poprvé doma před Brňany přebírali mistrovský titul. Tehdy se psal rok 1957 a stadion měl za sebou deset let fungování a před sebou ještě mnoho radosti i smutků fanoušků brněnských hokejistů. Nyní, sedmdesát let od slavnostního otevření stadionu, už na něj odkazuje jen název zastávky hromadné dopravy. Slibovaná nová aréna je v nedohlednu.

Obamovi balí, prezidentští úředníci vyklízejí Bílý dům

Odcházející americký prezident Barack Obama se loučí s Bílým domem, v němž jako hlava státu bydlel osm let. Oficiální akce, projevy a tiskové konference má za sebou a dnes je jeho program podle poradců volnější, byť Bílý dům ještě neopouští. Hlavou státu je do pátku 12:00 místního času (18:00 SEČ), kdy složí přísahu jeho nástupce Donald Trump.

AKTUALIZOVÁNO

Lavina na italský hotel spadla, když už hosté měli sbaleno

Řím - Hosté italského hotelu Rigopiano měli v okamžiku pádu ničivé laviny sbalené kufry a budovu na úpatí pohoří Gran Sasso se chystali opustit. Museli ale počkat, dokud sněžný pluh neodstraní sníh, který zablokoval přístupovou cestu. Italskému listu La Repubblica to dnes řekl Quintino Marcella, přítel a zaměstnavatel jednoho ze dvou přeživších, kuchaře Giampiera Pareteho, který byl v hotelu s rodinou na dovolené.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies