Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Registr vozidel má stále potíže. Systém zaměňuje adresy i další data

Třebíč - Komplikace spojené s Centrálním registrem vozidel neustávají. Ba naopak, spíše se vrší. Podle úředníků je nový systém často zcela nevyzpytatelný.

29.10.2012
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Oleg Kapinus

„Zaměňuje neočekávaně adresy, takže majitel vozu, dejme tomu z Lipníku, má najednou v registru uvedenu adresu úplně v jiné obci, protože systém si to zpřehází podle popisného čísla. Potíže se objevují v systému i se správností data registrační značky. A to bývá často velice pracné zjišťování," nastínil situaci vedoucí oddělení registru vozidel na třebíčské radnici Jan Mertl.

Potíže s Centrálním registrem vozidel nemají jen v Třebíči, ale i jinde. „Všichni se tváří, že registr funguje, ale on funguje špatně. Nelze se na něj spolehnout, jsou v něm chyby. Nejčastějším problémem je to, že se špatně zkopírovala data do nového sytému, jsou tam špatné adresy, není propojení registru fyzických a právnických osob," vyjmenoval jen část z mnoha potíží vedoucí odboru dopravy jindřichohradecké radnice Zbyněk Heřman.

Co bylo dříve na počkání, už není

Zatímco dříve bylo zhotovení výpisu z Centrálního registru vozidel pro exekutora či soud podle vedoucího Jana Mertla snadnou záležitostí, v novém systému jde o náročný výkon i pro lidi s dlouholetou praxí.

I přes zvýšené úsilí jeho podřízených jde často odbavení klientů pomalu a stává se, že klienta musí požádat i o opakovanou návštěvu jejich úřadu.

„Mnoho úkonů jsme dříve dělali takzvaně na počkání. Teď ale kvůli častým chybám v systému to nelze prostě na počkání leckdy vyřešit," popsal Mertl.

Vedoucí odboru správních činností třebíčské radnice Karel Prokeš je přesvědčen, že jeho úředníci vyvinuli maximální úsilí. Potvrzuje to i fakt, že v Třebíči měli otevřené přepážky v době, kdy na jiných úřadech je kvůli kolabujícímu Centrálnímu registru vozidel zavírali.

„Těšili jsme se, že budeme pracovat rychleji a kvalitněji. Ale přestože nový Centrální registr vozidel řadu dílčích vylepšení přinesl, je pořád hodně pomalý. A co je horší, je pracnější a nespolehlivý. Proto jej považuji stále za uživatelsky nepřátelský," netajil nespokojenost Prokeš.

Podle něj tudíž úředníci nemohou občana obsluhovat tak, jak by si zasluhoval a na co byl zvyklý. „Kvůli novému systému jsme se vrátili v čase trochu zpátky. A my bychom chtěli, aby Centrální registr vozidel fungoval lépe," řekl.

Termínů, kdy se situace zlepší, už Ministerstvo dopravy naslibovalo dost. Nad tím, kdy bude Centrální registr vozidel kvalitativně lepší než byl původní systém, se zamýšlel z tiskového oddělení Ministerstva dopravy Zdeněk Neusar: „Je nutné si uvědomit, že dříve byly databáze lokální a teď se jedná o centrální databázi, srovnávání je proto velmi problematické. V čem je nový registr už teď lepší, to je nemožnost legalizace kradených aut; zatímco v dřívějších databázích byl k jednomu VIN kódu i dva nebo tři technické průkazy, nový registr už tuto duplicitu neumožňuje."

Ministerstvo slibuje

Vypovídající jsou podle Neusara také statistiky, přičemž výkon agendy je podle jeho slov srovnatelný s předchozím obdobím, kdy registr ještě provozovalo Ministerstvo vnitra.

„V novém Centrálním registru vozidel bylo od jeho spuštění až do konce měsíce září celkem 987 019 transakcí. Z tohoto počtu bylo například 89 236 prvně přihlášených vozidel v České republice, 125 531 přeregistrací, 26 318 výměn registračních značek a technických průkazů, což jsou čísla srovnatelná s předchozím obdobím," uvedl Neusar.

Ministerstvo i nadále slibuje řadu dalších vylepšení. „Práce na registračních místech usnadní také připojení registru vozidel na základní registry, čímž se urychlí ztotožnění majitele vozidla. V současnosti je kladen důraz na fázi testování, samotné napojení na základní registry se má uskutečnit do konce roku," přiblížil Neusar.

Staré a dobré

Úředníci, kteří se systémem pracují, zatím však spokojeni nejsou. „Kdyby nám řekli, abychom znovu zapojili do sítě naše staré počítače se starým systémem, věřím, že do půl hodiny by všechno rázem fungovalo. Ani nevíte, s jakým nadšením bych se na tom rád podílel," řekl Deníku jeden z úředníků, který si nepřál zveřejnit své jméno.

Autor: Eva Bártíková

29.10.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Ammán, Jordánsko
AKTUALIZOVÁNO
1

Izraelská ambasáda v Jordánsku pod útokem, zatím asi dva mrtví

Ilustrační foto
7 8

V autoškole neuspěje každý druhý. Na vině je i stres

AUTOMIX.CZ

GALERIE: Co by bylo, kdyby Škodu nepřevzal Volkswagen? Felicia mohla být sedan

Favorit, přelomový model české automobilky Škoda, letos slaví třicetiny. A tohle je poslední ze série našich příběhů, které se věnují jeho vývoji. Tentokrát se dostaneme až k jeho nástupci, Felicii. Ta se rodila do jisté chvíle ve stejných porodních bolestech jako Favorit. Pak ale na scénu vstupuje Volkswagen.

Hrajete si s ohněm, varuje Arabská liga. Detektory neodstraníme, kontruje Izrael

"Izrael si hraje s ohněm. Jeruzalém představuje červenou linii, která nesmí být narušena," varovali ministři zahraničí zemí Arabské ligy v souvislosti s rozhodnutím Izraele instalovat u vstupu na Chrámovou horu detektory kovu. "Detektory zůstanou, kde jsou," oponuje Izrael.

Množí se falešné sbírky na ulicích. Zkušenost s nimi má už čtvrtina lidí

Předstírají, že jsou neslyšící, kteří pořádají sbírku na dobrou věc. Ale jen do chvíle, než narazí na člověka, který ovládá znakovou řeč. Pak utečou.

AKTUALIZOVÁNO

Pilný s Babišem jednali v Lánech s prezidentem o rozpočtu

Ministr financí Ivan Pilný (ANO) mluvil dnes v Lánech s prezidentem Milošem Zemanem o přípravě rozpočtu na příští rok, ale i dlouhodobých aspektech české ekonomiky, třeba o chybějících lidech na trhu práce a evropských dotacích. Pravidelného jednání expertů se účastnil také Pilného předchůdce v křesle ministra financí Andrej Babiš (ANO), který návrh rozpočtu s deficitem 50 miliard připravoval. Prezident podle Hradu radil autorům rozpočtu soustředit se na investice víc než na spotřebu.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení