Právě skončila noční směna a lidé se vrací domů. Zatímco výjezd z parkovišť je zacpaný, na nedalekém kruhovém objezdu provoz plynule navazuje bez větších prodlev.

Jihlavský magistrát tu totiž od začátku prázdnin testuje soustavu dvou semaforů. Pokud se to osvědčí, chce je zde instalovat natrvalo.
„Řekla bych, že se provoz trochu zlepšil, ale nijak výrazně. Dříve jsme čekali nejprve na výjezdu z firmy, potom ještě před kruhovým objezdem směrem na přivaděč. Teď už čekáme jen u firmy," připojila postřeh Marie, která pracuje v jihlavské firmě Bosch Diesel. Celé jméno prozradit nechtěla.

V praxi to totiž vypadá následovně. Nájezd na kruhový objezd na Pávovské ulici ve dvou směrech brzdí semafory. A to od městských částí Heroltice a Bedřichov. Na nich se v minutovém intervalu střídají pouze dvě barvy – a to červená a oranžová. Ve směru z průmyslové zóny a od mimoúrovňové křižovatky světla nejsou, tudíž tento směr má volno vždycky.

Když se pustí směr od Heroltic, zastaví se směr od Bedřichova, a naopak. „Že naskočí červená poznáme podle toho, že mezi oranžovou začne červená krátce problikávat, než se rozsvítí," vypozoroval řidič Jakub Bína, který tudy jezdí téměř každý den.

Ne všem se ovšem nový systém líbí. Jde o řidiče, kteří jezdí z průmyslové zóny ve směru od Heroltic, respektive z Hruškových Dvorů. Když tedy zůstane tento systém zachován, tak podle některých hlasů, které se objevují na sociálních sítích, pozbyde kruhový objezd smysl.

Hynek Schimmer z odboru dopravy jihlavské radnice poznamenal, že jsou s dosavadním vývojem situace na křižovatce spokojeni. „Projekt zadal odbor rozvoje města a patrně bude žádat o to, aby se tento systém stal do budoucna trvalým," okomentoval situaci Schimmer. K tomu je potřeba doladit potřebné detaily například i s Policií České republiky. Nicméně minimálně do konce prázdnin budou semafory ve vybraných časech na kruhovém objezdu fungovat alespoň v testovacím režimu.

A proč se jihlavský magistrát k tomuto kroku rozhodl? V exponovaných časech, tedy v době, kdy se ve firmách Bosch Diesel a Automotive Lighting střídají směry, vyjíždělo z průmyslové zóny několik desítek aut, která postupně ucpávala dopravu ke kruhovému objezdu a mimoúrovňové křižovatce. Do června tomu ulevoval dočasně otevřený starý sjezd z Pávova, ten ale ten musel být z bezpečnostních důvodů od začátku července uzavřen.

Město se proto ve spolupráci s firmou Bosch Diesel rozhodlo, že v časech mezi šestou a sedmou ranní, druhou a třetí odpolední a desátou a jedenáctou večerní, zprovozní semafory. Zatímco první pokus, kdy byly semafory ve všech směrech, nevyšel, nyní jsou na radnici spokojenější. „Není to sice zásadní zlepšení, ale doprava se zklidnila. Situaci monitorujeme a budeme jednat o tom, jestli semafory zůstanou trvalým řešením," uvedla Alena Kottová z odboru rozvoje města jihlavského magistrátu.