VYBERTE SI REGION

Umělec Dufek: Spojil jsem svoji velkou lásku k hudbě a dřevu

Dolní Radslavice - Didgeridoo, cajón, berimbau. Pro některé slova neznámého jazyka, pro Tomáše Dufka náplň profese. Třicetiletý rodák z Dolních Radslavic u Velkého Meziříčí se přes čtrnáct let věnuje výrobě netradičních hudebních nástrojů.

28.2.2015
SDÍLEJ:

Tomáš Dufek didgeridoo vyrábí i sám na exotický hudební nástroj hraje. Foto: archiv Tomáše Dufka

Mnohé jistě nejdříve napadne, jak se kluk z Dolních Radslavic dostane k výrobě hudebních nástrojů, které pocházejí z opačných koutů světa.

Odmalička jsem měl rád muziku. Nejdříve jsem chtěl hrát na foukací harmoniku, rodiče mě však omylem přihlásili na tahací. Nelíbil se mi striktně daný způsob hry a malý prostor k experimentování. Vždy jsem v hudbě a nejen v ní hledal spíše alternativní cesty a často se scházel s lidmi s podobným přístupem. Navíc jsem na střední škole studoval uměleckořemeslné zpracování dřeva. Rozhodl jsem se tedy spojit dva své největší koníčky hudbu a práci se dřevem.

Kde jste se poprvé setkal s didgeridoo?

Kamarád ho přinesl na setkání na chatě a ráno ho tam zapomněl. Zkoušel jsem na ni hrát a tento do té chvíle neznámý nástroj mě nadchnul. Zkusil jsem si vyrobit vlastní, nejdříve pro sebe, potom i pro kamarády. Dalším impulsem byl hudební festival Trutnov, kam jsem jel zjistit, zda by tam o podobné nástroje byl zájem. V té době u nás byla didgeridoo novinkou a když jsem viděl, že to lidi zajímá, nakoplo mě to k dalším aktivitám.

Co vás na exotických nástrojích nejvíce fascinuje?

Fascinuje mě to, že jsou přirozené, jednoduché a přesto u nich záleží na každém detailu. Také mě naplňuje pocit, že když vytvořím nástroj, tak to výrobou neskončilo, ale naopak začalo vznikl zvuk a v interakci s muzikantem pak hudba, díky které tu po mně něco zůstane.

Mohl byste stručně popsat didgeridoo a cajón tedy nástroje, které ve své dílně vyrábíte nejčastěji?

Cajón pochází z Jižní Ameriky. Je to dílo otroků, kteří, protože neměli hudební nástroje, bubnovali na bedny od ovoce. Ty si postupně upravovali tak, aby vydávaly různé zvuky. Didgeridoo je původní nástroj Aboriginců, australských domorodců. Vyráběli je z dutých eukalyptových kmenů a hráli na ně při různých rituálech. Vydává hluboký, zemitý zvuk plný aliktvótních tónů, které lze měnit artikulací a různě je skládat. Mohu také pracovat s hlasivkami a vytvářet tak různé skřeky a další zvukové efekty. Aboriginci například na didgeridoo uměli napodobit téměř všechna australská zvířata.

Odkud berete dřevo? Používáte na didgeridoo také eukalyptus nebo nějakou českou dřevinu?

Čas od času z eukalyptu vyrábím, dovezl jsem si ho před lety z Itálie, Španělska a Maroka. Z našich dřevin používám ty listnaté, a to zejména jilm, javor, břízu, jasan nebo olši. Konkrétně dřevo na didgeridoo získávám z různých zdrojů, například z prořezávek nebo čištění kolem silnic, vlakových tratí, vodních toků. Vždy se předem domluvím s majitelem nebo příslušnou organizací.

Zdobíte nástroje také sám?

Ano, snažím se, aby nástroj byl můj autorský produkt po všech stránkách, včetně výzdoby.

Kde nacházíte inspiraci?

Všude kolem sebe. Vždy po nějakém čase způsob zdobení obměním, v průměru se jednoho stylu držím asi dva roky, podle toho, co nového mě napadne. Ze začátku jsem se hodně inspiroval australským domorodým uměním, především znázorňováním černobílých siluet zvířat a barevnou tečkovanou metodou, kterou jsem spojil se vzory tradiční české lidové tvorby. Poté jsem také obrazce do dřeva vypaloval. Moje zatím poslední období je ve znamení minimalismu kombinuji barevné pigmentové plochy s transparentními a podobně. Velkou inspirací nejen ke zdobení, ale i při výrobě a vývoji nástrojů, je mi také cestování. Pomáhá mi jít ke kořenům, najít nadhled i sám sebe.

Jaká je v tuzemsku poptávka po exotických hudebních nástrojích?

To je u každého nástroje jiné. Zájem o ně většinou přichází i odchází ve vlnách. Například didgeridoo se v Česku začala dostávat do povědomí lidí asi před patnácti lety, tedy zhruba ve stejné době, kdy jsem je začal vyrábět. Následoval boom velkého zájmu a po nějaké době to začalo stagnovat, opadat, znovu se vracet a tak dále. Stejně tomu bylo u cajónů, šamanských a rámových bubnů nebo u džembe. A protože v Česku je trh malý, člověk musí na tyto vlny reagovat, vymýšlet něco nového. Pro mě jsou ale vždy nejdůležitější ti zákazníci, kteří to s daným nástrojem myslí vážně.

Vyvážíte své nástroje i do zahraničí?

Postupně začínám vozit na Slovensko. Jinak spíše jen příležitostně, například do Vídně nebo Německa. Žádná větší spolupráce ale zatím nenastala.

K tomu, aby vzniknul kvalitní hudební nástroj, je asi nezbytné, aby na něj autor uměl hrát. Můžeme vás slyšet vystupovat na veřejnosti?

Sólově hraji občas na různých vernisážích či akcích podobného charakteru, kdy mám didgeridoo na stojanu a doprovázím se při tom na nějaký strunný nástroj, třeba na mandolínu nebo bugárii. Nejbližší vystoupení mám 4. dubna na slavnostním otevření expozice Art Depo 2015 v Ateliéru v podloubí ve Velkém Meziříčí. Pravidelně také jezdím na festival Didgeridoo v jeskyni. V poslední době spolupracuji se sdružením Umění mění,kde na didgeridoo doprovázím vyprávění australských pohádek. Hudebně se také vyžívám v několika kapelách blues´n´rollové LetRouRou, experimentální hardcorové Mawataki a v příležitostném seskupení Okamih stretnutia.

Autor: Redakce

28.2.2015 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Čeští vědci přišli na to, proč někteří lidé marodí častěji

Brno – Proč jsou někteří lidé náchylnější k infekcím a alergiím? Na tuto otázku možná našli odpověď vědci z Masarykovy univerzity a Fakultní nemocnice u svaté Anny v Brně. 

Pes vběhl na cizí pozemek, majitel mu ustřelil přirození. Teď jej soudí

Klatovsko – Nelehký úkol stojí před klatovským okresním soudem. Musí rozhodnout, zda je Zdeněk Skalický (53 let) nebezpečný pistolník, který ustřelil samonabíjecí pistolí psu přirození jen proto, že vběhl na jeho pozemek, nebo šlo jen o nešťastnou náhodu, když se chovatel snažil bránit své ovce před útočícím predátorem.

AKTUALIZOVÁNO

Polský nejvyšší soud odmítl vydání Polanského do USA

Varšava - Polský nejvyšší soud dnes odmítl žádost o vydání světově uznávaného režiséra Romana Polanského do USA, kde mu hrozí trest kvůli sexu s nezletilou dívkou. Soudci zamítli stížnost podanou generálním prokurátorem a potvrdili verdikt soudu nižší instance. Dnešní rozhodnutí je konečné a není proti němu odvolání, informovala agentura PAP.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies