Školáci se učí rozhodovat o svých finančních záležitostech, seznamují se s finanční terminologií nebo s tím, jaké mohou být důsledky špatného finančního rozhodnutí. „U nás předmět vyučujeme už třetím rokem na prvním i druhém stupni. Finanční gramotnost jde ale ruku v ruce i s ostatními předměty jako například s matematikou," přiblížil ředitel Základní a mateřské školy v Lukavci Petr Musil.

Podle ředitele proškolení učitelé s dětmi probírají teoretické věci, ale mnoho si jich zkouší i v praxi. Příkladem je  nakupování v obchodě. „Školáci se sami zajímají o finanční záležitosti, ale myslím si, že nejvíce nabyté informace využijí, až se postaví na vlastní nohy," přemítal ředitel.

Sestavují si sami osobní rozpočet

Plánované výuce finanční gramotnosti vyšla v tomto školním roce aktivně naproti i Základní škola Komenského v Pelhřimově. Žáci devátých tříd tam mají v rámci pěti hodin matematiky jednou týdně povinně volitelnou hodinu finanční matematiky.

„Učíme žáky přiměřeně jejich věku třeba to, jak se orientovat na finančním trhu nebo jak se sestavuje osobní, rodinný i státní rozpočet – ten osobní si měli za úkol sami sestavit. Byli jsme také na exkurzi v Komerční bance," dává příklad vyučovaných témat učitel školy Karel Bílek s tím, že pedagogové se na předmět připravili různými školeními a sami si sestavili učební osnovy.

Po půl roce výuky je podle něj řada žáků finančně gramotnější než někteří dospělí. Další novinkou ve vzdělávacím plánu školy je i volitelná etika, která by podle ředitele školy Martina Skořepy mohla být časem povinná. „Můj názor je, že současná krize není jen hospodářská, ale hlavně morální," vysvětluje důležitost etiky už na základní škole a dodává, že i finanční gramotnost cítí jako potřebnou zvlášť v době, kdy se stále víc lidí dostává do dluhové spirály.

Finanční gramotnost zařadili do výuky druhého stupně i v Základní škole v Želivě. „Rozumět penězům se u nás učí žáci od sedmé do deváté třídy," řekla zástupkyně ředitelky Základní školy v Želivě Věra Špetlová.

Na humpolecké základní škole Hálkova se děti učí orientovat ve finančních záležitostech v některých školních předmětech. „Konkrétně se témata jako půjčky, úroky a jiná objevují v rámci matematiky a občanské výchovy," sdělil ředitel školy Václav Strnad a dodal, že v budoucnu budou zřejmě provedeny nějaké změny v osnovách nejen jejich školy a tomuto tématu by se mělo pak věnovat ještě více prostoru. Bude to záležet na podobě rámcových vzdělávacích programů ministerstva školství.