Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Strategický plán je vize, kudy by Pelhřimov měl jít dál

Pelhřimov – Strategický plán jako klíčový dokument rozvoje města se posunul do další fáze, tento týden ho projednalo zastupitelstvo.

31.5.2013
SDÍLEJ:

Stanislav KropáčekFoto: Deník/Jan Mazanec

V čem je jeho význam, jak se do něj zapojila veřejnost a v čem jsou přednosti města, o tom hovoří vedoucí hospodářského odboru města Stanislav Kropáček, který se podílel i na tvorbě minulého plánu (2004-05).

Řadě obyvatel může název dokumentu připadat abstraktní. V čem je jeho hlavní přínos?
Strategický plán je vizí města na sedm let a jeho podmnožinou je akční plán na každý jednotlivý rok. Například chci-li podporovat cyklistiku, mám na to sedm let, ale chci-li postavit cyklostezku z místa A do místa B, je to věc jednoho roku. Název „plán" může budit rozpaky, protože někomu se vybaví minulý režim a má hned vůči plánování odpor. Přitom to není nic špatného. A pokud za plánování nadáváme na EU, je to nepochopení. EU k plánování přikročila poté, co se usilovalo o dotace na nepotřebné projekty. A plány mají korigovat právě tyto živelné aktivity. Bohužel někdy plánům hrozí formálnost a snaží se pokrýt jen to, na co lze použít dotace. A přitom jejich náplň by měla být výsledkem brainstormingu, kdy se zjistí většinový názor a z deseti nápadů se třeba jen jeden ujme. Každý by se od individuálního uvažování o tom, co chce sám, měl dostat o úroveň výš – tedy k tomu, co je dobré pro Pelhřimov. Nejprve se bavme o tom, co město žádá, a teprve pak to, jestli na to bude dotace, i když přirozeně na svět půjdou dříve ty nápady, které šanci na dotaci mají.



Na dokumentu se mohla podílet i veřejnost, ale moc podnětů nepřišlo. Jak to hodnotíte?
Nejsem překvapený tím, že míra zapojení byla velmi malá. Kromě už zmíněné nedůvěry vůči plánování je podle mě důvodem i to, že lidé mají negativní zkušenost s prosazováním svých zájmů. Ideálně existuje Havlova občanská společnost, kdy lidé bez politických stran a podobných mechanismů mají nápady a o něco se snaží – ale to u nás chybí. Předchozí strategický plán po dvou letech upadl v zapomnění a neříkám, že to bylo dobře, či špatně. Je to jen doklad toho, že chybí občanská společnost, takže dokument nemá přirozenou váhu. 



Dá se to nějak změnit?
Mám pocit, že v naší společnosti je nedostatek tolerantní komunikace a zvlášť v politice nám chybí neformální lídři. Najdeme je ve sportu, kultuře, neziskovém sektoru a podnikání, ale z politiky se tak trochu vytratili. Hledání kompromisů je totiž v politice někdy až příliš dlouhý proces a málokdo má tu trpělivost a vůli prosazovat správné věci po malých kouscích. Chybí nám někdo, kdo by přirozenou, nejlépe neformální, cestou trvale přitahoval lidi k zájmu o ovlivňování veřejných věcí kolem sebe.



Pojďme konkrétně k Pelhřimovu. V čem jsou jeho plusy a mínusy v dalším rozvoji?
Kladem je určitě výborná geografická poloha, která by se dala využít třeba pro kongresovou turistiku. Potřebujeme zde návštěvníky města udržet přes noc a tady se dostáváme třeba až k diskusi, zda by město mělo ve spolupráci s jiným subjektem odkoupit hotel Rekrea. Ale zdaleka nejde jen o polohu města a turistický ruch. Pelhřimov má velmi dobré předpoklady být i nadále přirozeným centrem regionu. Problémem města naopak je dle mého názoru zatím malá mobilita lidí a jejich přirozená konzervativnost, ale to zřejmě souvisí s otázkou oné občanské společnosti. 



V jaké fázi teď plán je a může se do něj ještě zapojit veřejnost?
Je odsouhlasena jeho analytická část (zjednodušeně řečeno to, kolik čeho kde máme k dispozici) a proběhla oponentura druhé, tedy návrhové části. Plán se probral v komisích a projednalo ho i pracovní zastupitelstvo. Veřejnost se ještě může zapojit tím, že bude vznášet dotazy a předkládat připomínky do doby, než zastupitelstvo schválí konečné znění, což bude zřejmě v září. I potom je však možné plán výjimečně měnit či pravidelně upřesňovat akčními plány.



Měl na podobu strategického plánu také loňský kulatý stůl pro veřejnost o největších problémech města?
Částečně ano, i když tam šlo hlavně o konkrétní návrhy, které mají místo v ročních akčních plánech. Potenciální slabinou výstupů je malá účast veřejnosti. Činnost komisí města ovlivnila současnou podobu plánu podstatně více, ale v souhrnu mě trochu překvapila nevyváženost počtu aktivit – třeba v cestovním ruchu jich bylo pětkrát víc než v podnikání – a trochu mě mrzelo, že na rozdíl od dopravy a kultury je tam malý akcent na sport.

Autor: Jan Mazanec

31.5.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Záchranáři pátrají po zemětřesení v Mexiko po přeživších ve zbořené škole.
AKTUALIZOVÁNO
11

Mexiko bojuje s časem. Rodičům dětí ze zborcené školy svitla naděje

Starobylé amfory, podobné těm, které byly nalezeny na Sicílii
1 11

Archeologové našli 6 tisíc let staré víno. Vinařství je starší, než se myslelo

Modelce, která chtěla dobýt svět, hrozí mnohaletý žalář

Chtěla dobýt modelingový svět, nyní jí však hrozí, že svou krásou bude dlouhé roky ohromovat pouze osazenstvo věznice.

Lidl otevřel e-shop. Zboží jde objednat ještě dřív, než bude na prodejně

Obchodní řetězec zpustil e-shop pro veřejnost. Nejdříve jej totiž testovali jen samotní zaměstnanci firmy. Start ostrého provozu zřejmě uspíšil i fakt, že se přístupové údaje do e-shopu dostaly i k širší veřejnosti, ačkoliv měly sloužit jen zaměstnancům a jejich příbuzným. E-shop se po spuštění potýkal s problémy, protože server neunesl nápor zákazníků.

KLDR nazvala Trumpa psem. Od Jižní Koreje dostane humanitární injekci

Soul dnes uvedl, že obnoví humanitární pomoc KLDR. Jedná se o osm milionu dolarů, jež v podobě potravin a vakcín poputují k severokorejským dětem a těhotným ženám. Rozhodnutí přišlo dva dny poté, co Pchjongjang nazval Donalda Trumpa "štěkajícím psem". 

Přejetý Vendelín a policisté jako chuligáni: nejlepší videa z 20. září

Podívejte se na krátký sestřih toho nejzajímavějšího, co zaznamenali redaktoři Deníku ve středu 20. září 2017.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení