VYBERTE SI REGION

Třebíč chce být městem podporujícím spravedlivý obchod

Třebíč - Třebíč usiluje o získání statutu takzvaného fairtradového města, které zohledňuje společenskou odpovědnost a nabízí svým občanům lepší přístup k podpoře spravedlivého obchodu. Pokud se tak stane, bude Třebíč prvním takovým městem na Vysočině a šestým v České republice.

20.12.2013 1
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Michaela Hasíková

Zároveň se zařadí po bok tisícovky podobných měst z celého světa.

„Ve městě je jedenáct prodejních míst s fair trade výrobky a čtyři restaurační zařízení. Město splňuje i všechna další kritéria," řekla místostarostka Marie Černá.

Třebíč je také účastníkem evropského projektu usilujícího o to, aby města postupně zařazovala do výběrových řízení na veřejné zakázky i sociální kritéria, která by spravedlivý obchod zohledňovala. „V příštím roce bychom například mohli tato kritéria uplatnit například při výběrovém řízení na dodavatele reklamních bavlněných triček," řekla Černá.

Fair trade je způsob obchodu, který poskytuje pěstitelům, řemeslníkům a zaměstnancům z rozvojových zemí Afriky, Asie a Latinské Ameriky možnost uživit se vlastní prací za důstojných podmínek. V rámci systému dostávají za svou práci takovou výkupní cenu, která odpovídá nákladům na pěstování nebo výrobu a zaručuje jim současně důstojný život.

Kampaň míří na výrobce i kupující

Evropská kampaň, která chce posílit spravedlivé obchodování, míří na výrobce i kupující. Spotřebitelé mají totiž možnost ovlivňovat životní úroveň pěstitelů tím, že dají přednost například fairtradové čokoládě před tou, za níž stojí chudoba a porušování lidských práv. První fairtradové výrobky se do Česka dostaly v roce 1994 díky humanitárním organizacím; tehdy šlo především o řemeslné produkty.

Potraviny se na českém trhu objevily o deset let později. V roce 2005 utratili lidé za "spravedlivé produkty" tři miliony korun, v roce 2009 už 50 milionů. Nejvíc šla na odbyt káva, tvořila 63 procent fairtradového trhu. Na čokoládu, kakao a cukrovinky připadlo 13 procent. V roce 2008 fairtradové výrobky začaly prodávat obchodní řetězce.

"V Česku se maloobchodní obrat s fairtradovými produkty zvyšuje rok od roku, a to i navzdory krizi. Vloni meziročně vzrost o 23 procent," uvedla už dříve Hana Chorváthová z organizace Fairtrade ČR.

Prodej kávy činil loni 67 procent obratu. Kromě kávy kupují Češi kakao a cukrovinky. Už méně kupují cukr nebo čaj, nárůst je v bavlně a výrobků z bavlny. Loni také výrazně narostl prodej kosmetiky. Fairtradové produkty nekupují jen mladí a alternativní lidé, ale díky velkým obchodním řetězcům o nich má povědomí i širší společnost.

Autor: ČTK

20.12.2013 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

Babiš: Jsem manažer obyvatel této země a mám co nabídnout

Spuštění první fáze EET i snahy o zavedení různých výjimek udaly tón veřejné debatě končícího týdne. Kromě toho byl přijat zákon o střetu zájmů, který bude mít pro Andreje Babiše dalekosáhlé důsledky. Není divu, že během rozhovoru občas křičel, odbíhal pro různé materiály a maily od občanů, kroutil hlavou, ale také se srdečně smál. I když tvrdí, že je naštvaný, hlavně na Bohuslava Sobotku, evidentně je odhodlaný poprat se o vítězství ve volbách a další čtyři roky vést zemi.  

Martin Svoboda: Za jedovatý alkohol má být potrestán výrobce, ne prodejce

/ROZHOVOR/ Když v září 2012 pacient havířovské nemocnice řekl lékařům, že oslepl po vypití alkoholu, který koupil jeho bratr ve stánku pod náměstím TGM v Havířově-Šumbarku, byl to stánek, kde byl provozní Martin Svoboda a kde šťárou policie, hygieniků a celníků začala metylová kauza, která zasáhla celou republiku a dokonce překročila její hranice.

Muž, který postupně přestává ovládat své nohy a ruce: Chci žít naplno

Pracuje jako právník a každý den několik hodin cvičí, aby kvůli své nemoci neskončil nehybný na lůžku. Bojuje, a přes všechny obtíže s postupující ztrátou hybnosti rukou a nohou, které mu způsobuje nemoc nazvaná Charcot-Marie-Tooth (C-M-T), považuje svůj život za šťastný.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies