VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Třebíč chce být městem podporujícím spravedlivý obchod

Třebíč - Třebíč usiluje o získání statutu takzvaného fairtradového města, které zohledňuje společenskou odpovědnost a nabízí svým občanům lepší přístup k podpoře spravedlivého obchodu. Pokud se tak stane, bude Třebíč prvním takovým městem na Vysočině a šestým v České republice.

20.12.2013 1
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Michaela Hasíková

Zároveň se zařadí po bok tisícovky podobných měst z celého světa.

„Ve městě je jedenáct prodejních míst s fair trade výrobky a čtyři restaurační zařízení. Město splňuje i všechna další kritéria," řekla místostarostka Marie Černá.

Třebíč je také účastníkem evropského projektu usilujícího o to, aby města postupně zařazovala do výběrových řízení na veřejné zakázky i sociální kritéria, která by spravedlivý obchod zohledňovala. „V příštím roce bychom například mohli tato kritéria uplatnit například při výběrovém řízení na dodavatele reklamních bavlněných triček," řekla Černá.

Fair trade je způsob obchodu, který poskytuje pěstitelům, řemeslníkům a zaměstnancům z rozvojových zemí Afriky, Asie a Latinské Ameriky možnost uživit se vlastní prací za důstojných podmínek. V rámci systému dostávají za svou práci takovou výkupní cenu, která odpovídá nákladům na pěstování nebo výrobu a zaručuje jim současně důstojný život.

Kampaň míří na výrobce i kupující

Evropská kampaň, která chce posílit spravedlivé obchodování, míří na výrobce i kupující. Spotřebitelé mají totiž možnost ovlivňovat životní úroveň pěstitelů tím, že dají přednost například fairtradové čokoládě před tou, za níž stojí chudoba a porušování lidských práv. První fairtradové výrobky se do Česka dostaly v roce 1994 díky humanitárním organizacím; tehdy šlo především o řemeslné produkty.

Potraviny se na českém trhu objevily o deset let později. V roce 2005 utratili lidé za "spravedlivé produkty" tři miliony korun, v roce 2009 už 50 milionů. Nejvíc šla na odbyt káva, tvořila 63 procent fairtradového trhu. Na čokoládu, kakao a cukrovinky připadlo 13 procent. V roce 2008 fairtradové výrobky začaly prodávat obchodní řetězce.

"V Česku se maloobchodní obrat s fairtradovými produkty zvyšuje rok od roku, a to i navzdory krizi. Vloni meziročně vzrost o 23 procent," uvedla už dříve Hana Chorváthová z organizace Fairtrade ČR.

Prodej kávy činil loni 67 procent obratu. Kromě kávy kupují Češi kakao a cukrovinky. Už méně kupují cukr nebo čaj, nárůst je v bavlně a výrobků z bavlny. Loni také výrazně narostl prodej kosmetiky. Fairtradové produkty nekupují jen mladí a alternativní lidé, ale díky velkým obchodním řetězcům o nich má povědomí i širší společnost.

Autor: ČTK

20.12.2013 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:
Římské noci
9

Zranění ani náročnost představení Simoně Stašové nevzaly radost z Římských nocí

Mladí lidé

Výzkumníci zjistili: dvacátníci se těžko rozhodují a mají jasno ve vztazích

Strakonický pivovar kvůli EET zavádí nový systém

Pivovar Dudák mění ředitele, ten kvůli aféře odchází do pražského Staropramenu. Dudák navíc musí zavést nový systém pro větší pohodlí zákazníků.

Egyptská víza budou stát více než dvojnásobek

Od příštího týdne budou egyptská vstupní víza stát více než dvojnásobek. Zdraží z původních 25 dolarů (asi 640 Kč) na 60 dolarů (asi 1530 Kč). Víza, jež umožní několik vstupů do země, budou stát 70 dolarů (asi 1790 Kč). Informovala o tom dnes agentura AP s odkazem na zdroje z egyptského letiště.

Sňatkový podvodník vylákal z žen miliony

Náchodská policie vyšetřuje působení čtyřicetiletého muže z Mladoboleslavska, který je podezřelý, že z několika žen pod slibem společné budoucnosti vylákal zhruba 3,5 milionu korun. 

Opočno je po čtvrtstoletí tahanic státu

Nejvyšší soud (NS) odmítl dovolání Kristiny Colloredo-Mansfeldové v letitém sporu o renesanční zámek v Opočně na Rychnovsku. Justice památku loni v dubnu pravomocně přiřkla státu.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies