VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Pedagožka ze "Zámecké": Naše škola je jako vesnická, malá a klidnější

Žďár nad Sázavou - Přes zámecké nádvoří míří každý den do školy děti, které navštěvují takzvanou zámeckou školu, odloučené pracoviště žďárské základní školy ve Švermově ulici.

5.9.2015
SDÍLEJ:

„Jsme malá škola téměř vesnického charakteru. Děti tu mají větší klid, nerozptyluje je tolik věcí. A všichni tady k sobě máme blíž,“ popisuje úsměvem Hana Olšiaková, vedoucí učitelka zámecké školy ve Žďáře. Foto: Deník/Martina Lorencová

Škola vypadá už od pohledu přívětivě a tak nějak poklidně přízemní historická budova, kam byla někdejší triviální škola přemístěna v roce 1801, má bílou fasádu, stojí na nádvoří v sousedství věže, budov zámku i kostela. „Jsme malá škola, téměř jako vesnická. Samotná budova i prostředí, ve kterém stojí, přispívají k její domáčtější atmosféře," říká s úsměvem Hana Olšiaková, vedoucí učitelka v zámecké škole.

Rok povinností ve školách právě začal, těšili jste?

Určitě, já i moje kolegyně, které tady učí. O prázdninách jsme si všichni odpočali, načerpali nové síly, a do školního roku opět naskočili s chutí do práce. Věřím, že děti také.

Kolik tříd děti navštěvují?

Máme pět tříd, pro každý ročník jednu. Letos je navštěvuje sto šest žáků. Prvňáčků nastoupilo dvaadvacet, což je maximum, více bychom jich už přijmout nemohli.

Zámecká škola není právě typická městská škola, čím se nejvíc liší od ostatních?

Je malá, což s sebou nese celkově komornější prostředí. Patříme k základní škole Švermova, a každá z těch škol je úplně jiná budova ve Švermově ulici je velká, tady jsme opravdu skoro jako ve vesnické škole. Atmosféra je tu tedy taková více rodinná, celkově je větší klid. Děti nerozptyluje přílišný ruch a chaos. Také je všechno osobnější. Učitelky znají všechny žáky, ne jenom ty „svoje", vědí, jak se jmenují. Když někoho víc znáte, máte k němu bližší vztah. Nejsme tedy škola typická, ale rodiče dnes podobné, menší školy vyhledávají.

Musíte zájemce odmítat?

Přijímáme děti podle daných kritérií, tedy především podle bydliště. Teprve když není takový zájem rodičů dětí se spádových obvodů a máme volnou kapacitu, je možné přijmout i žáka, který k nám nespadá. Nyní mimo žďárských jezdí i školáci ze Stržanova, Karlova nebo Škrdlovic.

Atypické jsou i třídy a další místnosti…

Budova si i přes různé přestavby zachovala zámeckého ducha, například třeťáci mají ve třídě klenby a sloupy. Jejich třída je ve škole nejnovější, byla vybudována až poté, co se k prvnímu stupni přidal pátý ročník, předtím tu byly třídy od první do čtvrté. Třídy jsou různě velké, v těch největších jsou vždy nejstarší děti. Do nejmenší třídy chodí prvňáčci, přes tuto místnost se naopak kvůli vnitřnímu uspořádání budovy například chodí do jídelny. Prvňáčci mají nejméně vyučovacích hodin, takže když se začnou vydávat obědy, nikdo je neruší při vyučování, které tou dobou už mají za sebou.

Škola stojí v areálu budov, mají tu děti i nějaké hřiště?

Všude kolem je park, to je další velká výhoda této školy. Děti mohou o přestávce bezpečně vyběhnout ven, chodí před školu i na trávník za budovou, mohou si s sebou vzít třeba míče nebo švihadla. Máme také hrací dvorek, který často využívá družina, ale když je hezké počasí, také se tam vyučuje, například čtení nebo hudební a výtvarná výchova.

Kolik lidí seo děti stará?

Učitelů je pět, každý z nás má svou třídu. Je tady k dispozici také družina s ranním i odpoledním provozem, kterou vede vychovatelka, a je tu s námi školnice a kuchař, který dětem vydává obědy.

Páťáci šli v první školní den přivítat prvňáčky, znají se i děti mezi sebou v malé škole lépe?

Myslím, že ano. Podílejí se na přípravě akcí pro ostatní, starají se o ty menší. Děti to stmeluje, páťáci třeba na dětský den chystají dětskou pouť, připraví stanoviště, úkoly, postarají se o mladší děti. Vedeme je k tomu, aby na ‚mladé' dohlíželi, když jsou starší, a funguje to. Podle mě je to tím, že celý kolektiv školy je menší, chybí tady anonymita.

Autor: Martina Lorencová

5.9.2015 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

David Rath.
17 21

Rath posílá prezidenta Zemana k Ústavnímu soudu

Trend, dobře známý například v Budapešti, představil v Brně Marek Fišer pod názvem Kološkopek.
2 3

Do Brna se řítí cyklohospoda. Lidé si vychutnají pivo při šlapání do pedálů

Děti zůstávají v ústavech. Může za to jejich vyšší věk i stávající krize rodiny

V boskovickém dětském domově momentálně žije čtyřiatřicet dětí. Pracovníci navíc čekají na dvě další, které se vrací od pěstounů. Stejně na tom bylo zařízení ústavní výchovy loni. Tak jako další na Vyškovsku i Blanensku potvrzuje celorepublikový fenomén – počet chovanců v ústavech se nedaří snižovat.

150 milionů korun. Tolik pošle Česko na pomoc s migrací

Česko letos pošle do zahraničí na pomoc uprchlíkům a státům čelícím migračním tlakům 150 milionů korun. Ministerstvo vnitro v tiskové zprávě uvedlo, že částku v rámci jeho koncepce pro asistenci uprchlíkům na dnešním jednání schválila vláda. Prvních 40 milionů korun z této částky by mělo jít na obnovu uprchlického tábora Azrak v Jordánsku.

Stánky ve Znojmě jsou prázdné. Trhovkyně: Nechci se učit novoty kvůli EET

Brambory, cibuli, jablka nebo třeba česnek od místních prodejců si mohli obyvatelé Znojma donedávna koupit na stáncích na Masarykově náměstí. Zhruba desítka prodejců zde nabízela zboží každé dopoledne vždy od pondělí do soboty. Nyní zůstala prodejní místa opuštěná, i když na konci března již vždy trhovci bývali na svých místech.

Výuka venku? Většina dětí i rodičů ji vítá

Učit se občas venku na čerstvém vzduchu místo mezi čtyřmi stěnami učeben? K tomu se kloní ve spoustě škol. Však venkovní učebny se dají využít od jara do podzimu. Jenže ne vždy je na jejich vybudování v městské či obecní kase hned dost peněz.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies