Ústavní soud (ÚS) ve čtvrtek vyhověl stížnosti podniku a zakázal krajskému soudu, aby pokračoval v porušování práv Motorpalu. Zároveň ÚS zrušil rozhodnutí o ustanovení insolvenčního správce.

Krajský soud by měl návrh na takzvanou předpřipravenou reorganizaci podniku znovu projednat, a to bez odkladu po doručení včerejšího nálezu. „Teď máme naději, že soud se bude znovu zabývat naším návrhem a schválí předpřipravenou reorganizaci, která je podporovaná valnou většinou věřitelů," řekl novinářům advokát podniku Jiří Tomola.

Motorpal je v úpadku rozhodnutím krajského soudu od 9. února. Insolvenční návrh na sebe podala sama firma kvůli dluhům převyšujícím 800 milionů korun. Soud ale při vyhlášení úpadku zároveň nerozhodl o reorganizaci podniku s tím, že způsob řešení úpadku určí věřitelé Motorpalu až koncem dubna. Ustanovil tehdy firmě insolvenčního správce.

Krajský soud odůvodnil nepřijetí návrhu na reorganizaci tím, že hlasovací lístky věřitelů souhlasících s reorganizačním plánem neobsahovaly datum podání přihlášky jejich pohledávky do insolvenčního řízení. Podle podniku ale věřitelé datum nemohli vyplnit, protože o reorganizačním plánu hlasovali před zahájením insolvenčního řízení.

Podle ústavních soudců šlo skutečně o nesprávný, absurdní požadavek. „Pokud věřitelé hlasují ještě před zahájením insolvenčního řízení, pak je zjevné, že v rámci takzvaného hlasovacího lístku nemohou uvést datum podání přihlášky své pohledávky," uvedl soudce zpravodaj Jaroslav Fenyk.

Předpřipravená reorganizace je pro podnik výhodnější a rychlejší než běžná reorganizace v insolvenčním řízení. Dává také podniku a věřitelům větší kontrolu nad celým procesem, firma si může sama zvolit insolvenčního správce a znalce k ocenění podniku. „Pokud by tato cesta byla zavřená, například absurdními formálními požadavky soudu, tak se zbavíme způsobu řešení úpadku, který je běžný všude ve světě," řekl Tomola.

Motorpal vyrábí ve čtyřech závodech vstřikovací systémy pro dieselové motory a přesné díly pro automobilový průmysl. Výroba ve strojírenském podniku s 1 320 zaměstnanci dál běží, propouštění se nechystá, mzdy jsou vypláceny. Připravený reorganizační plán podniku počítá s kapitálovým vstupem společnosti Moto Capital, která nyní zajišťuje provozní financování Motorpalu. Stojí za ní dosavadní menšinový akcionář.

„Motorpalu se tuto situaci podařilo přestát a bylo to díky tomu, že již měl domluven vstup strategického investora, který pomohl s provozním financováním. Jinak by to samozřejmě byl problém," uvedl mediální zástupce firmy Karel Samec.

Jan Tomandl